5 factoren voor het bepalen van de afmetingen van een goods-to-person oplossing

(Advertorial)Een Goods-to-Person (GtP) oplossing brengt verschillende items uit een order naar het werkstation van een medewerker. Het concept is verder eenvoudig. Producten worden opgeslagen in een geautomatiseerd shuttlesysteem en vervolgens vervoerd met behulp van een combinatie van liften en transportbanden naar een orderverzamel- of palletiseerstation. Een GtP oplossing is met name geschikt voor pick en pack of case picking toepassingen.

Het grote voordeel van dit soort systemen zijn de hoge prestaties bij het orderverzamelen. Orders kunnen zeer snel worden uitgeleverd en men kan latere cutoff tijden hanteren. Een ander voordeel is de ruimtebesparing, met een mogelijke afname van het magazijnvolume. Immers, de ruimte voor gangpaden wordt tot een minimum beperkt doordat ze ingenomen worden door enkel machines. Uw medewerkers zijn actief op ergonomische, gebruiksvriendelijke en comfortabele werkstations en hoeven zich alleen maar bezig te houden met het orderpicken zelf. Doordat ze op 1 plek blijven, neemt de efficiency, productiviteit en werkkwaliteit toe.
Waarom is het vooraf bepalen van de juiste afmetingen zo belangrijk?
Een juiste dimensionering van de mogelijke installatie garandeert een efficiënte, flexibele en schaalbare oplossing en uiteindelijk een juist rendement op uw investering. Onjuiste dimensionering kan leiden tot een te hoge of te lage schatting van de verwachte systeemprestaties, inclusief het picken van verkeerde SKU's of het foutief managen van de voorraad.
Om te komen tot de juiste afmetingen dient u vooraf 5 zaken zorgvuldig te analyseren:

1. Wat worden de gewenste prestatieniveaus?
De productiviteit van Goods-to-Person werkstations wordt beïnvloed door verschillende factoren, zoals gewicht en afmetingen van de artikelen, het gemiddelde aantal artikelen per bestelling of bepaalde bewerkingen die op de producten moeten worden uitgevoerd. Daarom moet een inschatting gemaakt te worden van de gewenste productiviteit. Het liefst per medewerker of werkstation. Het is het beste om dit te valideren en tests uit te voeren op basis van standaardorders. Ook kan een testwerkstation gebruikt worden om de verwachte snelheid op het werkstation goed in te kunnen schatten.

2. De selectie van de SKU’s
Niet alle SKU’s zijn geschikt voor opname in een Goods-to-Person systeem. Een analyse van de artikeldatabase en de orders maakt het mogelijk om de relevante scope van het systeem te bepalen. Er moet aan twee belangrijke criteria worden voldaan: de dagelijkse hoeveelheden en bepaalde grootte- en gewichtskenmerken. Zware en omvangrijke producten kunnen beter op een andere wijze worden gepickt, bijvoorbeeld met conventionele stellingen, trolleys en looproutes. Hetzelfde geldt voor producten met een zeer hoge of zeer lage omloopsnelheid, behalve als hun opname in het systeem weinig invloed heeft op de investering.

3. Bepaal de optimale voorraaddichtheid.
Een andere belangrijke stap is het bepalen van de voorraden. Deze essentiële stap in de analyse zal de juiste opslagmethode bepalen voor elke SKU, zoals de hoeveelheid die moet worden opgeslagen, het aantal benodigde bakken alsmede hun hoogte en soort (groot, klein of met een vakkenindeling). Het juiste aantal locaties en gangpaden kan vervolgens worden bepaald op basis van de beschikbare ruimte, hoogte van het gebouw en de vereiste prestaties van het systeem.

4. Kies de juiste strategie voor het aanvullen
Het is belangrijk om voor elke SKU een geschikte en efficiënte aanvullingsstrategie (frequentie en volume) te bepalen. Het doel is om goede voorspellingen te doen (bv van de dagelijkse werkbelasting) en zo de voorraad op het juiste moment aan te laten vullen. Zo voorkomt u ook dat steeds dezelfde SKU moet worden aangevuld. De timing van de aanvulling is ook belangrijk: doen we dat buiten de productietijd of tegelijkertijd?  Deze keuze zal van invloed zijn op de grootte van de totale stromen.

5. Budget, scenario’s en lange-termijn strategie
Ten slotte moet u een duidelijk beeld hebben van de omvang van het project dat u wilt opzetten. Het moet passen in de bedrijfsstrategie, de groeivooruitzichten en het verwachte rendement op investering. Maak dit soort prognoses in samenwerking met uw leverancier om de configuratie te bepalen die u nodig heeft (aantal gangpaden, aantal werkstations). Bekijk verschillende toekomstige scenario's voor de hoeveelheid te picken orders en de opslagcapaciteit.
 
Savoye ontwikkelt en integreert complete geautomatiseerde intralogistieke systemen en softwareoplossingen voor de supply chain. Zie meer op www.savoye.com

Recente nieuwsberichten

H.Essers plant bouw van nieuwe containerterminal in Bergen op Zoom

Logistieke speler H.Essers heeft met de gemeente Bergen op Zoom een overeenkomst getekend voor de aankoop van een buitendijks perceel op de kop van het Noordland in Bergen op Zoom. Op die strategische locatie, direct aan het Schelde-Rijn Kanaal tussen de zeehavens van Antwerpen en Rotterdam, zal de nieuwe Markiezaat Container Terminal worden gebouwd.

Arteco - Mitigating Risk with Ahlers smart data simulations for coolant products

Arteco develops and manufactures quality antifreeze coolants and heat transfer fluids for automotive and industrial applications. They offer innovative, competitive, and efficient aqueous solutions to provide optimized thermal heat transfer and corrosion protection for cooling systems.

Nieuwe organisatiestructuur voor Dematic in EMEA

Sinds 1 januari 2022 is bij Dematic een nieuwe organisatiestructuur van kracht voor de regio Europa, Midden-Oosten en Afrika (EMEA). Daarmee reageert de leverancier van automatiseringstechnologie op de toenemende vraag naar intralogistieke oplossingen, mede als gevolg van de Covid-19-pandemie.

Astena vervoegt kennisgroep van iFacto Group, Infront & Qubix

Astena bundelt de krachten met iFacto Group, Infront en Qubix en maakt zo deel uit van een groep van 200 consultants met een omzet van 27 miljoen euro actief in Microsoft Dynamics 365 ERP, e-commerce, CRM, PowerApps en Modern Workplace. “We vormen een groep zodat we beter kunnen werken aan de volledige digitalisering van onze klanten op basis van het totale aanbod van Microsoft”, aldus Steven Arrazola de Oñate, managing partner van iFacto Group.

VIL biedt app met gezichtsherkenning voor toegangscontrole op logistieke sites

Om chauffeurs toegang te verschaffen tot een terrein hanteert elk bedrijf eigen regels, badgesystemen en veiligheidspassen. De manuele controles leiden vaak tot lange wachttijden en ook mogelijke fraude. Met Smart Driver Pass (SDP) biedt VIL een breed inzetbare, volledig digitale en fraudevrije oplossing voor toegangscontrole op logistieke sites.

Why consider factory logistics and what are the benefits.

(Advertorial) We live in challenging times that require supply chains to be agile and respond fast to changes in supply and demand. On the B2C and B2B sides, customers demand higher standards than before. This requires a razor-sharp focus, but can you be focused on everything?

PTV Benelux krijgt met Hans Bottelier nieuwe algemeen directeur

Per 1 januari 2022 neemt Hans Bottelier de fakkel over van Dyon van Gaans als algemeen directeur van PTV Benelux. Hans Bottelier (foto links) is ruim dertig jaar in dienst bij PTV Benelux. Hij begon er als consultant met het implementeren van planningssoftware en gaf leiding aan de afdeling implementaties en projecten.

Jungheinrich bouwt volautomatisch logistiek centrum met AMR’s voor Prodrive Technologies

Jungheinrich, leverancier van intralogistieke oplossingen, bouwt voor het technologiebedrijf Prodrive Technologies een nieuw logistiek centrum in de buurt van Eindhoven. Het nieuwe gebouw telt een opslagruimte van meer dan 20.000m² en moet tegen de herfst van 2022 volledig operationeel zijn.

Danfoss detecteert verzendfouten met cameratechnologie van Zetes

De Deense onderneming Danfoss Group, ontwikkelaar en producent van energie-efficiënte systemen, implementeerde in 2015 al het laadcontrolesysteem ZetesMedea in zijn centrale magazijn in Roedekro om verzendfouten te elimineren en de kosten te verlagen.

Bekina Boots traceert laarzen met RFID-oplossing van Aucxis

De Belgische laarzenproducent Bekina Boots ontwikkelt en produceert duurzame polyurethane (PU) veiligheidslaarzen. Het bedrijf commercialiseert zijn professionele laarzen in 58 landen wereldwijd, en dit in uiteenlopende sectoren zoals landbouw, visserij, bouw en de voedingsindustrie.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.