5 factoren voor het bepalen van de afmetingen van een goods-to-person oplossing

(Advertorial)Een Goods-to-Person (GtP) oplossing brengt verschillende items uit een order naar het werkstation van een medewerker. Het concept is verder eenvoudig. Producten worden opgeslagen in een geautomatiseerd shuttlesysteem en vervolgens vervoerd met behulp van een combinatie van liften en transportbanden naar een orderverzamel- of palletiseerstation. Een GtP oplossing is met name geschikt voor pick en pack of case picking toepassingen.

Het grote voordeel van dit soort systemen zijn de hoge prestaties bij het orderverzamelen. Orders kunnen zeer snel worden uitgeleverd en men kan latere cutoff tijden hanteren. Een ander voordeel is de ruimtebesparing, met een mogelijke afname van het magazijnvolume. Immers, de ruimte voor gangpaden wordt tot een minimum beperkt doordat ze ingenomen worden door enkel machines. Uw medewerkers zijn actief op ergonomische, gebruiksvriendelijke en comfortabele werkstations en hoeven zich alleen maar bezig te houden met het orderpicken zelf. Doordat ze op 1 plek blijven, neemt de efficiency, productiviteit en werkkwaliteit toe.
Waarom is het vooraf bepalen van de juiste afmetingen zo belangrijk?
Een juiste dimensionering van de mogelijke installatie garandeert een efficiënte, flexibele en schaalbare oplossing en uiteindelijk een juist rendement op uw investering. Onjuiste dimensionering kan leiden tot een te hoge of te lage schatting van de verwachte systeemprestaties, inclusief het picken van verkeerde SKU's of het foutief managen van de voorraad.
Om te komen tot de juiste afmetingen dient u vooraf 5 zaken zorgvuldig te analyseren:

1. Wat worden de gewenste prestatieniveaus?
De productiviteit van Goods-to-Person werkstations wordt beïnvloed door verschillende factoren, zoals gewicht en afmetingen van de artikelen, het gemiddelde aantal artikelen per bestelling of bepaalde bewerkingen die op de producten moeten worden uitgevoerd. Daarom moet een inschatting gemaakt te worden van de gewenste productiviteit. Het liefst per medewerker of werkstation. Het is het beste om dit te valideren en tests uit te voeren op basis van standaardorders. Ook kan een testwerkstation gebruikt worden om de verwachte snelheid op het werkstation goed in te kunnen schatten.

2. De selectie van de SKU’s
Niet alle SKU’s zijn geschikt voor opname in een Goods-to-Person systeem. Een analyse van de artikeldatabase en de orders maakt het mogelijk om de relevante scope van het systeem te bepalen. Er moet aan twee belangrijke criteria worden voldaan: de dagelijkse hoeveelheden en bepaalde grootte- en gewichtskenmerken. Zware en omvangrijke producten kunnen beter op een andere wijze worden gepickt, bijvoorbeeld met conventionele stellingen, trolleys en looproutes. Hetzelfde geldt voor producten met een zeer hoge of zeer lage omloopsnelheid, behalve als hun opname in het systeem weinig invloed heeft op de investering.

3. Bepaal de optimale voorraaddichtheid.
Een andere belangrijke stap is het bepalen van de voorraden. Deze essentiële stap in de analyse zal de juiste opslagmethode bepalen voor elke SKU, zoals de hoeveelheid die moet worden opgeslagen, het aantal benodigde bakken alsmede hun hoogte en soort (groot, klein of met een vakkenindeling). Het juiste aantal locaties en gangpaden kan vervolgens worden bepaald op basis van de beschikbare ruimte, hoogte van het gebouw en de vereiste prestaties van het systeem.

4. Kies de juiste strategie voor het aanvullen
Het is belangrijk om voor elke SKU een geschikte en efficiënte aanvullingsstrategie (frequentie en volume) te bepalen. Het doel is om goede voorspellingen te doen (bv van de dagelijkse werkbelasting) en zo de voorraad op het juiste moment aan te laten vullen. Zo voorkomt u ook dat steeds dezelfde SKU moet worden aangevuld. De timing van de aanvulling is ook belangrijk: doen we dat buiten de productietijd of tegelijkertijd?  Deze keuze zal van invloed zijn op de grootte van de totale stromen.

5. Budget, scenario’s en lange-termijn strategie
Ten slotte moet u een duidelijk beeld hebben van de omvang van het project dat u wilt opzetten. Het moet passen in de bedrijfsstrategie, de groeivooruitzichten en het verwachte rendement op investering. Maak dit soort prognoses in samenwerking met uw leverancier om de configuratie te bepalen die u nodig heeft (aantal gangpaden, aantal werkstations). Bekijk verschillende toekomstige scenario's voor de hoeveelheid te picken orders en de opslagcapaciteit.
 
Savoye ontwikkelt en integreert complete geautomatiseerde intralogistieke systemen en softwareoplossingen voor de supply chain. Zie meer op www.savoye.com

Recente nieuwsberichten

Eerste realisatie joint venture WVI volledig voorverhuurd

De warehousesite in het Duitse Gelsenkirchen die eigendom is van WVI, de joint venture van WDP en VIB, is volledig voorverhuurd. De site, die deels in ontwikkeling is, zal logistieke opslagruimte bieden aan twee bedrijven op basis van een langetermijn huurcontract.

DB Schenker breidt luchtvrachtservices uit vanuit Eindhoven

Logistiek dienstverlener DB Schenker breidt zijn luchtvrachtservices in de Benelux verder uit. Vanaf het tweede kwartaal van 2022 zal DB Schenker operationeel zijn vanuit een nieuw pand in de nabijheid van Eindhoven Airport. De services van DB Schenker in ‘Brainport Eindhoven’ zijn primair gericht op de hightech- en semiconductorsectoren.

Handheld komt met nieuwe versie van Nautiz X6 ultra-rugged phablet

Handheld Group, fabrikant van robuuste mobiele computers met hoofdzetel in het Zweedse Lidköping, introduceert een nieuwe versie van zijn Nautiz X6 ultra-robuuste phablet, een handheld-computer die de functionaliteit van een tablet op groot scherm combineert met de prestaties van een robuuste mobiele telefoon.

Werkgevers in Transport & Logistiek plannen aanwervingen

Volgens de nieuwste ManpowerGroup Barometer zijn werkgevers in de transport- en logistieke sector van plan het tempo van aanwervingen in het eerste kwartaal van 2022 te versnellen. Van de werkgevers die in oktober 2021 werden bevraagd, is 62% van plan tegen eind maart 2022 hun personeelsbestand uit te breiden, terwijl slechts 3% het wil verminderen, 32% geen verandering verwacht en 4% onbeslist is.

Elmer Spruijt benoemd tot VP Transportmanagement EMEA bij Descartes

Elmer Spruijt (41) vervult sinds november de functie van vice president Transportmanagement bij softwareleverancier Descartes. Eerder was hij werkzaam als VP Growth & Global customers bij Shypple en vervulde hij diverse leidinggevende rollen bij Accenture.

Transporeon breidt visibility netwerk uit door overname Logit One

Om zijn visibility netwerk verder uit te bouwen, heeft Transporeon Logit One overgenomen. Het bedrijf, met hoofdzetel in Geel en een vestiging in Indië, is gespecialiseerd in ‘ocean visibility’ en end-to-end multimodale planning in real time.

Raepers komt onder de vleugels van B-Close

De Belgische onafhankelijke verdeler van heftrucks en magazijntrucks B-Close neemt heftruckspecialist Raepers over. Samen willen beide bedrijven hun marktaandeel aanzienlijk vergroten en ook het aanbod van producten en diensten verder uitbreiden.

TVH is voortaan een Danfoss Authorized Service Center

TVH, leverancier van onderdelen en accessoires voor material handling, industriële, bouw- en landbouwmachines, is nu officieel een Authorized Service Center (ASC) voor BeLux voor Danfoss, een wereldspeler in hydraulische componenten en oplossingen.

SDK en DAS Logistics fuseren tot Naxco Belgium

Voortaan werken de expeditiebedrijven SDK (Sotramar & De Keyser) en DAS Logistics samen onder de nieuwe naam Naxco Belgium. Met de fusie wil Naxco Belgium zich in de markt zetten als een internationale end-to-end logistieke partner voor lucht- en zeevracht.

Phi Data en IFSB boosten samen digitalisering bouwsector

IT-bedrijf Phi Data, gespecialiseerd in de digitalisering van bedrijfsprocessen, slaat de handen in elkaar met opleidingsinstituut IFSB (Institut de Formation Sectoriel du Bâtiment) om de operationele processen van de bouwsector te optimaliseren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.