4 Goede redenen om uw verpakkingsproces te automatiseren

(Advertorial) Het uitgangspunt
Verpakkingen spelen een essentiële rol in de logistiek, niet alleen in het magazijn, maar vooral bij de verzending van de producten naar hun eindbestemming. Een goede verpakking beschermt, is herbruikbaar en moet het retourproces vergemakkelijken. Daarnaast moet de verpakking gemakkelijk in gebruik zijn tijdens het orderpicken. Vergeet ook zeker niet de invloed van een verpakking op klanttevredenheid en bedrijfsimago.

Een verpakkingsproces is vaak handmatig en tijdrovend. Daardoor kan het een knelpunt vormen met een negatief effect op de efficiency. Om ervoor te zorgen dat het magazijn goed rendeert, zowel in snelheid als kwaliteit, kan het automatiseren van een verpakkingsproces een relevante oplossing zijn. Daarnaast moet een geautomatiseerde machine een oplossing bieden voor de vaak voorkomende loze ruimte in het pakket of voor het vastklemmen van de producten, zodat ze niet verschuiven tijdens de verzending.
 
Er zijn 4 goede redenen om uw verpakkingsprocessen te automatiseren. We zetten ze op een rijtje:
 
1. Meer productiviteit
Elke logistieke organisatie wil maximaal presteren en snel kunnen reageren op een bestelling. Verpakken is vaak nog een proces van handmatige handelingen en dat kost tijd.
Door het verpakkingsproces te automatiseren, kunnen reactietijden flink ingekort worden en kan het orderpicken langer doorgaan, tot vlak voor de vertrektijden van de vervoerders. De stroom aan pakketten wordt gelijkmatiger verdeeld en maakt zelfs last-minute bestellingen mogelijk. Zo wordt het verpakkingsproces efficiënter.  
 
2. Kostenvoordelen
Een verpakkingsproces bestaat uit 3 delen: dozen bij elkaar krijgen, de producten plaatsen en vastzetten en tenslotte het sluiten. Elk van deze stappen heeft bijbehorende kosten. Het is belangrijk om een onderscheid te maken tussen de kosten van een handmatig proces en die van een automatisch proces.
 
Handmatig verpakken genereert twee kostenposten:
- kosten van het personeel
- kosten van de verbruiksmateriaal: kartonnen dozen, plakband, wig- of vulmaterialen enz.
 
Bij een verpakkingsmachine is de onderverdeling:
- de totale aanschafkosten van de machine inclusief onderhoud, reserveonderdelen en energieverbruik,
- kosten van de verbruiksmateriaal: kartonnen dozen, lijm enz.
 
Door automatisering kan men medewerkers toewijzen aan activiteiten, die meer  waarde toevoegen zoals orderpicken. Dat brengt een onmiddellijke voordeel in
kwaliteit en productiviteit. Verder wordt er veel minder verpakkingsmateriaal gebruikt en kan de vrijgekomen ruimte voor andere activiteiten worden gebruikt.
 
3. Een goede verpakking zorgt voor een tevreden klant
Een kwalitatief goede verpakking heeft een grote impact op de klanttevredenheid.
Beschadigde pakketten of producten en veel te grote dozen zijn nu eenmaal zaken die een klant onnodig irriteren met als gevolg dat de volgende keer een andere webshop de voorkeur krijgt.  
 
Met een geautomatiseerde oplossing kunnen bijvoorbeeld fixaties worden aangebracht of steviger deksels worden toegepast. Machines kunnen dozen op maat maken waardoor er minder loze ruimte wordt verzonden.
Er zijn verpakkingsmachines waarmee boodschappen of bedrijfskleuren op een deksel kunnen worden geprint en dat maakt de ontvangst een stuk aangenamer.
 
4. Lagere verzendvolumes / duurzamer verpakken
Het is een groot voordeel als de afmeting van een pakket kan worden afgestemd op de producten die verzonden worden. Onnodig grote pakketten brengen immers ongewenste situaties met zich mee:
- extra pallets nodig in het magazijn
- teveel transportruimte moeten inkopen
- producten die niet goed beschermd zijn, botsen tegen elkaar op in het pakket en raken mogelijk beschadigd
- een matige indruk bij de eindklant
 
Verpakkingsmachines passen de hoogte van een doos aan op de hoogte van de aanwezige producten. De doos wordt op maat gesneden en vervolgens gesloten. Het doel is om zo efficiënt mogelijk te verzenden door de loze ruimte in de dozen te reduceren en door meer pakketten per vrachtwagenrit te kunnen versturen. De dozen moeten tegelijkertijd compatibel blijven met zowel pick-then-pack- als pick-and-pack-processen.
 
Doordat er minder vrachtwagenritten nodig zijn voor hetzelfde aantal bestellingen, kan men besparen op brandstof en uitstoot. Naast deze duurzaamheidsvoordelen, leidt het aanpassen van de dozen ook tot lagere transportkosten.

Meer informatie: www.savoye.com

20221011142010460_photo-savoye-x-active-ants-5-low-res.jpg

Recente nieuwsberichten

Sterk geautomatiseerd FlashPick®-systeem voor LKQ

(Advertorial) Sinds eind 2023 bedient LKQ, een toonaangevende distributeur in de automotive aftermarket, klanten in de Benelux en Frankrijk vanuit een nieuw, energiezuinig distributiecentrum van 50.000 m² in Berkel en Rodenrijs (Nederland). Het geavanceerde fulfilmentcentrum is ontworpen met oog op toekomstige groei. Het hart van het centrum wordt gevormd door het innovatieve FlashPick®-systeem van TGW, dat wordt ondersteund door 200 energiezuinige Stingray-shuttles, 12 goederenontvangststations, 16 PickCenter One-werkstations en de TGW Software Suite.

AI & E-invoicing: Generix’ oplossingen voor de toekomst van digitale facturatie

(Advertorial) Tijdens de openingsconferentie op de Solutions-beurs, die in het teken stond van AI & dematerialisatie, werden de discussies aangewakkerd met vragen als: “Welke grote trends kunnen leiden tot disruptieve verschuivingen tegen 2025? Wat onderscheidt Machine Learning (ML), Deep Learning (DL) en Generative AI (GenAI)? Hoe verschillen deze technologieën van de huidige algoritmische benaderingen?”

Cebeo transformeert distributienetwerk met Manhattan Active® Warehouse Management

(Advertorial) Ontdek hoe Cebeo, marktleider in elektrische producten, zijn distributienetwerk transformeert met Manhattan Active® Warehouse Management. Met een toekomstbestendige oplossing, rijk aan standaardfunctionaliteiten en flexibele inzetbaarheid, kan Cebeo het systeem zelf beheren.

Masterclass Demand Planning and Forecasting

(Advertorial) Many companies still see Demand Planning / Forecasting as a necessary evil and you still often hear that a forecast is always wrong.

Inauma wordt nieuwkomer in Actemium-netwerk

Om de groei van de organisatie te ondersteunen en haar segmentatie en gerichte vakkennis te optimaliseren, wordt de nv Promatic-B, actief onder merknaam Actemium (een merk van Vinci Engeries), vanaf 1 januari 2025 gesplitst. Daarbij blijft Promatic-B actief, met focus op procesautomatisering & digitalisering en piping & mechanical activiteiten in de voedingssector. Daarnaast wordt de nieuwe vennootschap Inauma opgericht, wat staat voor Industry Automation & Machine Solutions. De nieuwe vennootschap zal dienstverlening bieden met betrekking tot advies, ontwerp, bouw en onderhoud van enerzijds industriële machines & logistieke oplossingen in alle industriële sectoren, anderzijds procesautomatisering & digitalisering in alle non-food sectoren.

QuickBox Fulfillment en Inther Group ronden magazijnautomatisering af

Met vijf distributiecentra in de Verenigde Staten levert QuickBox Fulfillment 3PL-diensten voor e-commerce en multichannel retailers. Het e-commerce distributiecentrum in Atlanta wordt ingezet om de producten van Pura (intelligente geurverspreidingssystemen en -navullingen) op te slaan en uit te leveren. Begin 2024 startte Inther Group met de automatisering van het DC in Atlanta. Daarbij werden diverse intralogistieke technologieën, waaronder een A-Frame, automated guided vehicles (AGV’s) en Autobaggers, geïntegreerd op een manier die uniek is voor de intralogistieke sector. Intussen kon het geautomatiseerde systeem worden opgeleverd vóór Black Friday, het absolute piekseizoen voor QuickBox.

WDP bouwt verder aan pan-Europees logistiek platform

Logistiek vastgoedbedrijf WDP concretiseert zijn verdere uitbouw naar een volwaardig pan-Europees logistiek vastgoedplatform met een verdubbeling van zijn portefeuille in Frankrijk. Daarvoor verwerft WDP twee multimodale, duurzame nieuwbouw logistieke platformen (Bollène en Puceul) van beursgenoteerde vastgoedgroep Altarea, goed voor een (gespreide) investering van ongeveer 315 miljoen euro.

Ceva Logistics lanceert Forplanet voor duurzame logistiek

Ceva Logistics introduceert Ceva Forplanet, een nieuwe sub-brand waaronder het bedrijf zijn duurzame logistieke oplossingen wil verenigen en verder ontwikkelen.

MIT en Mecalux gaan samen logistieke innovatie versnellen

Het Center for Transportation & Logistics van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) en de intralogistieke groep Mecalux hebben een vijfjarig samenwerkingsproject gelanceerd dat de integratie van artificiële intelligentie (AI) in de logistiek moet versnellen. Via het Intelligent Logistics Systems Lab van MIT zullen beide partijen onderzoek verrichten naar nieuwe toepassingen van dit AI-model. “In samenwerking met Mecalux willen we disruptieve innovatie stimuleren om twee gebruiksscenario’s met grote impact te bereiken waarin AI de besluitvorming in de sector transformeert”, aldus dr. Matthias Winkenbach, hoofdonderzoeker bij het MIT Center for Transportation & Logistics en de Intelligent Logistics Systems Lab. “Via machine learning zullen we complexe modellen trainen die de kosten drukken, de ecologische voetafdruk verkleinen en de kwaliteit van de dienstverlening aan klanten verbeteren.”

Capgemini voorspelt top 5 tech trends van 2025

Capgemini onthult zijn ‘TechnoVision Top 5 Tech Trends to Watch in 2025’. In dat rapport, dat in januari 2025 wordt gepubliceerd, focust het consultancybedrijf op de technologieën die naar alle verwachting tijdens het komende jaar een keerpunt zullen bereiken. AI en generatieve AI (GenAI) vormden het belangrijkste thema voor zowel leidinggevenden van over heel de wereld als voor durfkapitalisten, die beiden in het kader van het onderzoek werden bevraagd. Ook verwacht wordt dat AI een significante impact zal hebben op andere belangrijke technologieën die wellicht in 2025 een stadium van maturiteit of doorbraak zullen bereiken.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.