
De grootste uitdagingen voor handelsbedrijven in 2025
Exact geeft duiding bij KMO Barometeronderzoek
(Advertorial) Uit het meest recente KMO Barometeronderzoek blijkt dat kostenverlaging de belangrijkste zakelijke uitdaging onder Belgische kmo’s is. Specifiek handelsbedrijven worstelen vooral met het gezond houden van hun marges en een efficiënt order- en voorraadbeheer. Tom De Jongh, expert ERP bij Exact, zoomt in op de verschillende uitdagingen waarmee handelsbedrijven te maken hebben en geeft concrete tips om daar efficiënt mee om te gaan.
Recente artikelen

Maak uw supply chain klaar voor de toekomst met een slimme EDI-aanpak
(Whitepaper) In een tijd waarin supply chains steeds complexer worden en klantverwachtingen blijven stijgen, is het essentieel om uw processen te stroomlijnen en fouten te minimaliseren. Veel bedrijven worstelen echter met de vraag hoe ze hun supply chain en EDI-processen efficiënt kunnen beheren zonder hier teveel tijd aan te besteden.

STILL automatiseert intelligent warehouse Yusen Logistics
In de zomer van 2024 nam Yusen Logistics in het Belgische Gembloux een nieuw smart warehouse van 40.000 m2 en bijna 50.000 palletplaatsen in gebruik. STILL zorgde met diverse innovatieve iGo automatiseringsoplossingen voor een vergaande automatisering van de intralogistiek. “Mede dankzij die automatisering is een betrouwbaar proces gegarandeerd en kunnen we de kwaliteit en productiviteit leveren die de klant van ons verwacht”, zegt Gitte Daelemans, Project Manager Contract Logistics bij Yusen Logistics Benelux.

AI transformeert de supply chain: zo speel je in op de uitdagingen van vandaag én morgen
(Advertorial) Artificiële intelligentie (AI) is al lang geen toekomstmuziek meer voor de supply chain. De technologie maakt het vandaag mogelijk om complexe processen te stroomlijnen en sneller te reageren op onvoorspelbare omstandigheden. Denk aan nauwkeurige vraagvoorspellingen, realtime monitoring van knelpunten, slimme kwaliteitscontrole en verbeterde samenwerking tussen alle schakels in de keten.

Supply Chain-uitdagingen, 10-jarenvisie
Spelers in de detailhandel, industrie, logistiek en transport hebben de afgelopen jaren te maken gehad met een aantal veranderingen. Tussen geopolitieke en economische onzekerheden, ingrijpende veranderingen in consumptiepatronen, de opkomst van nieuwe technologieën en het groeiende bewustzijn van milieukwesties, springt één vraag in het oog: hoe gaan bedrijven hun toeleveringsketens beheren zodat ze in sommige gevallen kunnen overleven en in andere gevallen floreren?

Industrie 4.0 en ergonomie: het nieuwe nexus in Benelux-warehouses
In de snel veranderende wereld van logistiek en distributie wordt de impact van Industrie 4.0 niet alleen gemeten in snelheid en efficiëntie, maar ook in menselijk welzijn. Steeds meer Benelux-warehouses staan op het kruispunt van technologische innovatie en ergonomische verantwoordelijkheid.

AI-agenten transformeren de productie met snellere klantenservice en efficiëntere verkoop
2025 wordt het jaar van de AI-agenten: autonome digitale collega’s die samen met mensen knelpunten aanpakken. Die innovatieve tools hebben een enorm potentieel in tal van sectoren, waaronder de productie. Automatisering en AI hebben productiefaciliteiten al grondig veranderd, maar ze hebben nog veel meer in hun mars buiten de fabriek.
Recente video's
Recente nieuwsberichten

Hermes Fulfilment zet AMR’s in voor intern pallettransport
Als een van Duitslands grootste fulfilment dienstverleners verzorgt Hermes Fulfilment het volledige verzendproces voor de retailers en platformpartners van de Otto Group. Met een productassortiment van ongeveer een miljoen artikelen beheert Hermes Fulfilment de opslag, verpakking en retourverwerking. Het bedrijf heeft ongeveer 8.000 mensen in dienst en verwerkt jaarlijks ongeveer 500 miljoen artikelen. In zijn streven naar automatisering van de intralogistieke processen introduceert Hermes Fulfilment nu voor het eerst autonome mobiele robots (AMR’s) in zijn logistieke centrum in Löhne, Duitsland. De AMR’s staan in voor het interne transport van grote pallets met verzamelde goederen binnen de 100.000m² grote faciliteit.

Jungheinrich realiseert geautomatiseerd centraal magazijn voor Wicke
De Duitse onderneming Wicke is een internationale fabrikant van industriële wielen, banden en assen en levert o.a. aan Jungheinrich. Om zijn aanhoudende groei te ondersteunen, investeert het bedrijf in een hypermoderne magazijninfrastructuur in Sprockhövel, Duitsland. Daarvoor doet het op zijn beurt een beroep op Jungheinrich, die voor een totaaloplossing zorgt. Het nieuwe hoogbouwmagazijn in silo-uitvoering moet de intralogistieke processen van Wicke optimaliseren en de materiaalstroom van halffabricaten en eindproducten tussen het magazijn en de productie verbeteren.

Bunzl kiest Reflex WMS om Europese groei te versnellen
Bunzl Continental Europe (BCE) bundelt zo’n vijftig bedrijven die gespecialiseerd zijn in de distributie van non-foodproducten aan professionals. Het aanbod gaat van verpakkings-, schoonmaak-, hygiëne-, catering- en retailproducten tot veiligheidskleding en medische en ziekenhuisbenodigdheden. Als onderdeel van de Bunzl Group is BCE actief in zeventien landen in Europa en het Midden-Oosten. Om haar Europese groei te versnellen, zet de onderneming het warehouse management systeem Reflex WMS in voor het logistieke beheer van acht magazijnen, verspreid over vijf hoofdvestigingen. Op termijn wil Bunzl de software van Reflex, een business unit van Hardis Group, in twintig tot dertig magazijnen implementeren.

Manhattan en Shopify zorgen samen voor naadloze omnichannel winkelervaring
Manhattan Associates, aanbieder van oplossingen voor supply chain commerce, laat weten dat er nu een connector-app voor Manhattan Active Order Management beschikbaar is in de Shopify App Store. De app moet retailers helpen hun online verkoop te maximaliseren en de beste klantenservice en orderverwerking te bieden. Daartoe biedt de connector-app directe connectiviteit met de realtime netwerkvoorraad, inzicht in de orderverwerkingsstatus en betalingsverwerking. Daarnaast biedt de app ondersteuning voor orderintegratie met Shop Pay als betaalmethode.

Eutraco begeleid door Wanaka Partners bij ‘sale and leaseback’ van hoogbouwmagazijn
Logistiek dienstverlener Eutraco heeft de ‘sale and leaseback’ afgerond van zijn nieuwe, volledig geautomatiseerde hoogbouwmagazijn in Roeselare.
Het distributiecentrum biedt een operationeel oppervlak van 21.650m² en beschikt over een opslagcapaciteit voor 47.000 pallets, wat efficiëntie en grote volumes aan logistieke activiteiten mogelijk moet maken. Het moderne magazijn werd ontwikkeld in samenwerking met MG Real Estate.

Inetum ontwikkelt AI-oplossing voor tenderanalyse
Inetum, een Europese speler in digitale diensten met hoofdzetel in Huizingen, lanceert een nieuwe AI-gedreven managementtool die tenderprocessen tot 30% sneller zou laten verlopen. De tool analyseert dossiers automatisch en geeft ambtenaren meer ruimte om weloverwogen beslissingen te nemen.

Körber bouwt hightechfabriek in Porto
Körber Business Area Supply Chain, onderdeel van de internationale technologiegroep Körber, start met de bouw van een nieuwe productievestiging in Portugal. De fabriek komt er in het Ermida Industrial Park in Santo Tirso, in de buurt van Porto.

Ciblex digitaliseert logistieke processen en transport met Zetes
Ciblex, actief in het expresvervoer van kleine pakketten en onderdeel van de Walden Express International Group, is een samenwerking aangegaan met Zetes om een grootschalige digitale transformatie te realiseren voor betere traceerbaarheid en hogere efficiëntie van de logistieke operatie.

Manhattan Associates transformeert Enterprise Selling met Enterprise Promise & Fulfill
Nog nieuws van Manhattan Associates is de lancering van Enterprise Promise & Fulfill, een cloud-native oplossing die een nieuwe wending moet geven aan traditioneel orderbeheer. De oplossing breidt bestaande ERP-systemen uit met functionaliteit om voorraadinzicht in intelligente ordertoezegging te maximaliseren en fulfilment te optimaliseren. De oplossing richt zich op het verbeteren van het bestaande ERP-landschap van de klant en is bedoeld om een aantal fundamentele uitdagingen op te lossen waar B2B-verkopers mee te maken hebben, zoals beperkt inzicht in de voorraad, handmatige afhandeling van uitzonderingen, onnauwkeurige toezeggingen, gefragmenteerde orderorkestratie en stijgende orderverwerkingskosten.

Manhattan Active beschikbaar op Google Cloud Marketplace
Manhattan Associates heeft een uitgebreide go-to-market-samenwerking aangekondigd met Google Cloud. De Manhattan Active-oplossingen zijn voortaan beschikbaar op Google Cloud Marketplace, wat klanten moet helpen hun digitale transformatie te versnellen en hun supply chain commerce-oplossingen snel in te zetten, te beheren en te ontwikkelen op de wereldwijde infrastructuur van Google Cloud.