Operations and supply chain
Transforming operations end-to-end to maximise impact by balancing service, cost and flexibility
Is it time to transform your business operations?
Ongoing wars and trade wars coupled with health and climate emergencies have caused uncertainty to ripple through supply chains around the world, causing disruptions, raw material shortages and increased costs. At the same time, companies are expected to comply with increasingly stringent environmental regulations, meet end-consumer demand for more traceability and eco-friendly products and maintain their market competitiveness in the face of other companies implementing new AI and IoT solutions that enhance their productivity.
Recente artikelen
AI Predictive Analytics and Operational Excellence
Unplanned production downtimes present a significant challenge for the manufacturing industry, often resulting from blockages, clogging or breakdowns of the production line, and disrupting operations. Increasing maintenance costs and affecting product quality and production schedules, they thereby impact overall operational efficiency and profitability.
Combining operational excellence methodologies like Lean Six Sigma with advanced digital solutions such as machine learning predictive models is a powerful approach. It helped us reduce unplanned downtime at a client by 25%. At the same time, product quality also improved due to less contamination of clogged products. A thorough understanding of the process, well-structured project approach and data capabilities were essential to deliver this successful use case.
AI in operations
For well over a decade, PwC has been tracking the megatrends that are behind the significant transformation the manufacturing industry is undergoing. Ranging from climate change, technological disruption and demographic shifts to a fracturing world and social instability, these megatrends have resulted in a shift towards green practices, global changes in production footprints, increasing digitalisation, tightening regulations and workforce challenges.
Case Ad Dollevoet
Ad Dollevoet, een Nederlands familiebedrijf van de tweede generatie dat in 1957 werd opgericht, biedt transport-, opslag- en value-added logistics-diensten vanuit de locaties in Oss, Rosmalen en Tilburg. Om de operatie te moderniseren en schaalbare groei mogelijk te maken, koos het bedrijf voor Astro Go WMWS, een flexibele oplossing die ontworpen is voor snelle implementatie en langdurige aanpasbaarheid.
Case Modexpress
Modexpress, a full-service logistics fulfillment partner for international fashion and lifestyle brands, runs warehouses across Europe. To meet growing demand and improve efficiency, the company is expanding its largest site in Helmond from 39,000 to 52,000 sqm. The goal has been to centralize inventory, optimize technological capabilities, and support future growth. Having relied on Astro WMS from Consafe Logistics for nearly a decade, Modexpress has now integrated advanced automation solutions, such as a high-capacity pocket sorter, that work seamlessly together with the WMS. This combination allows them to handle peak volumes more efficiently and reduce reliance on manual labor.
Dynamisch pallets opslaan: ga je voor een shuttlesysteem of verrijdbare stellingen?
Het maximaliseren van de palletopslagcapaciteit is een cruciale uitdaging voor veel magazijnen. Een eeuwig dilemma daarbij is dat meer compacte opslag altijd ten koste van verkeersruimte én flexibiliteit gaat. Vooral bij een beperkt vloeroppervlak en een groeiende voorraad is het essentieel om het juiste opslagsysteem te kiezen. Twee populaire oplossingen zijn het pallet shuttlesysteem en verrijdbare palletstellingen. Beide systemen verhogen de opslagcapaciteit aanzienlijk, maar ze verschillen in toegankelijkheid, flexibiliteit en efficiëntie. De keuze hangt verder af van factoren zoals producttype, omloopsnelheid, beschikbare ruimte en veiligheidsvereisten. In dit blog bespreken we de voor- en nadelen van beide opties, zodat u kunt bepalen welke oplossing beter bij uw toepassing past.
Goede voornemens? Pak uw voorraden aan
(Advertorial) We naderen het einde van het jaar, en dan is het voor bedrijven altijd het moment om de voorraden te inventariseren en bij te sturen. Door de turbulenties in onze omgeving is ruim voldoende voorraad aanhouden belangrijker dan de voorraad optimaal houden. In moeilijke tijden wil men kunnen leveren, zodat klanten tevreden blijven.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Domino lanceert nieuw CO2-lasercodeersysteem voor drankenproductie
Domino Printing Sciences, een wereldwijde aanbieder van printoplossingen voor variabele data, heeft zijn portfolio van lasercodeeroplossingen uitgebreid met het Dx1060i CO2-lasercodeersysteem. Het nieuwe CO2-lasercodeersysteem heeft een vermogen van 100Watt en is ontworpen om drankenproducenten te helpen grotere, complexere ontwerpen duidelijk en snel te coderen op plastic, glas en andere uitdagende ondergronden voor dranken. Zodoende moet hun productie soepel verlopen en kunnen ze tegelijkertijd complexere codeereisen verwerken.
EyeOn International brengt wijziging in bestuur aan
Vanaf 1 januari 2026 trekt EyeOn-medeoprichter Freek Aertsen zich terug uit de dagelijkse gang van zaken binnen het bedrijf. Ruim 25 jaar geleden richtte hij samen met Loek Lemmens en Andries Mulder het bedrijf actief in supply chain planning en forecasting op.
Customs Support Group deelt douanetrends voor 2026
Na een turbulent 2025, waarin import- en exportheffingen in vrijwel elke sector een veelbesproken onderwerp waren, is één ding duidelijk voor 2026: onzekerheid blijft de enige constante. Dat voorspelt Customs Support Group, een toonaangevende onafhankelijke aanbieder van douane- en handelsoplossingen. “Geopolitieke spanningen, handelsgeschillen, nieuwe regelgeving en een fragiele wereldeconomie zullen de internationale handel blijven vormgeven – en de rol van douanebeheer veranderen”, klinkt het. De organisatie identificeert vijf belangrijke trends voor 2026, gebaseerd op klantprojecten, marktontwikkelingen en wetswijzigingen.
JLL maakt balans op van professionele vastgoedsector
JLL (Jones Lang LaSalle), gespecialiseerd in commercieel vastgoed, geeft een overzicht van de grote trends van 2025 op de Belgische professionele vastgoedmarkt. Daarbij wordt de markt opgedeeld in drie sectoren: de kantoormarkt, de retailmarkt en de markt van logistiek en semi-industrieel vastgoed. Voor die laatste zijn dit de belangrijkste bevindingen.
Volvo Trucks introduceert 14-tons Volvo FL Electric voor stadsdistributie
Volvo Trucks breidt zijn aanbod van elektrische vrachtwagens verder uit. Waar recent nog een elektrische truck voor de lange afstand werd aangekondigd, laat de vrachtwagenconstructeur nu weten dat de Volvo FL Electric beschikbaar komt in een 14-tons instapversie met een nieuwe accuconfiguratie. De batterij-elektrische middelzware vrachtwagen zou ideaal zijn voor binnenstedelijk transport.
Dematic integreert pallet-AS/RS in uitbreiding voor Velilla
Het Spaanse familiebedrijf Velilla ontwerpt, produceert en distribueert al ruim 75 jaar technische werkkledij en is actief in meer dan 70 internationale markten.
Omdat het leidende merk van de Velilla Group enkele jaren geleden zijn catalogus en verkoopvolume wenste uit te breiden, werd een geautomatiseerde palletopslag- en -ophaaloplossing (AS/RS) geïnstalleerd waarmee Velilla de capaciteit op een schaalbare manier kon vergroten. Dankzij de strategische uitbreidingsplannen en de daaruit voortvloeiende geleidelijke groei van het bedrijf, vereisten de langetermijnplannen voor het magazijn een extra fase om aan de groeiende omzet te voldoen. Dematic, leverancier van intelligente logistieke automatisering, rondde onlangs de derde fase van de grootschalige integratie van magazijnautomatisering voor Velilla af.
Drylock schakelt Körber in voor nieuw duurzaam warehouse
Drylock Technologies, een wereldspeler op het vlak van producten voor persoonlijke hygiëne, zoals luiers, dameshygiëne- en incontinentiemateriaal, bouwt een nieuw geautomatiseerd high-density warehouse op zijn productiesite in Hrádek nad Nisou, Tsjechië. Daarbij doet Drylock opnieuw een beroep op de supply chain oplossingen van Körber. Als oplossingsarchitect is Körber verantwoordelijk voor de coördinatie van de engineering en het toezicht op de naadloze integratie van structurele componenten, automatisering en softwaresystemen.
“China is het kloppend hart van logistieke innovatie”
“Als je de toekomst van material handling wil vormgeven, moet je daar zijn waar het elke dag opnieuw wordt uitgevonden – en dat is China.” Zo luidt de kerngedachte achter de China-strategie van Inther Group bij monde van beide CEO’s Martijn Herder en Paul Hermsen. De full-service systeemintegrator met hoofdkantoor in het Nederlandse Venray (foto) koos voor een sterke aanwezigheid in China en schakelde nog een versnelling hoger door er samen met Yugasum een joint venture voor hardware-productie te starten.
RFID-tags op bekers en eetgerei zorgen voor automatische waarborg op Gentse Winterfeesten
De organisatie achter de Gentse Winterfeesten werkte in 2024 al met herbruikbare bekers en eetgerei, maar dit jaar wordt voor het eerst de volledige stroom daarvan digitaal opgevolgd. Dankzij de RFID-technologie van Aucxis worden alle materialen traceerbaar gemaakt en wordt de waarborg voortaan volledig automatisch terugbetaald.
Bpostgroup verandert in Bnode
Bpostgroup neemt voortaan de naam Bnode aan als nieuwe corporate brand, ondersteund door drie commerciële merken: Paxon voor de 3PL-activiteiten, Landmark Global voor de cross-border activiteiten en Bpost voor de last mile in de Benelux. Volgens Chris Peeters, CEO van Bnode en Bpost, “weerspiegelt de nieuwe merkarchitectuur de strategische herpositionering van een postoperator met logistieke capaciteiten naar een logistieke speler die ook postdiensten aanbiedt”.