Thuisbezorger Shopopop wil België veroveren met crowdshippingmodel
Een systeem van collaboratieve levering, dat mensen toelaat hun bestellingen tegen een kleine vergoeding thuis te laten bezorgen door een andere particuliere shopper: dat is het model van Shopopop. Na Frankrijk wil de crowdshippingpionier naar eigen zeggen nu ook in België de referentie voor duurzame thuislevering van allerhande bestellingen worden.
Shopopop mag dan wel een Frans bedrijf zijn, het model vindt zijn oorsprong in Indië, bij de zogenaamde ‘dabbawalas’, maaltijdbezorgers uit Mumbai die dagelijks met een enorme precisie en stiptheid tienduizenden maaltijden bezorgen op kantoor. Oorspronkelijk ontstaan in het Britse koloniale tijdperk, inspireerde het systeem meer dan honderd jaar later twee jonge Fransmannen, Johan Ricaut en Antoine Cheul, tot een model van duurzame thuislevering, dat ze crowdshipping doopten.
“Het idee achter het crowdshippingmodel van Shopopop is eenvoudig: gebruik maken van bestaande verplaatsingen om zo duurzame efficiëntiewinst te boeken in tijd, geld en uitstoot”, stelt Caroline Schuurs, country manager Benelux bij Shopopop (foto). “Toch liggen, ondanks de duidelijke voordelen voor alle individuele partijen, de grootste baten bij onze samenleving in zijn geheel: minder kilometers betekenen minder uitstoot, minder files en minder economische schade, en een betere luchtkwaliteit, leefbaarheid en gezondheid.”
Momenteel heeft Shopopop in België al partnerships met supermarktketens als Colruyt, Carrefour en Cora, maar ook lokale handelaars, groen- of drankenhandels kunnen zich aansluiten. Leveringen vinden steeds de dag zelf plaats, binnen een maximumtermijn van drie uur, maar doorgaans sneller. De shopper verdient minimaal vijf euro. Alles verloopt via de mobiele app die Shopopop ontwikkelde en die gratis te downloaden is in de App Store en via Google Play.
Een essentieel onderdeel van de filosofie is dat er enkel met particuliere bezorgers of Shoppers gewerkt wordt. Voor professionele bezorgers is bij Shopopop geen plaats. “Het gaat om het maximaal benutten van bestaande verplaatsingen door particulieren. Dat maakt ons fundamenteel verschillend van flitskoeriers als Gorillas of professionele bezorgers als Deliveroo en UberEats”, aldus Caroline Schuurs. “Bovendien hebben zij een zekere schaalgrootte nodig om rendabel te zijn, wat maakt dat ze in de praktijk enkel in de grotere steden van ons land actief zijn. Dat geldt niet voor het Shopopop-model, dat in principe overal toepasbaar is, ook in kleinere steden en gemeenten.”
Foto: Shopopop