Fysiek Internet getest in haven Antwerpen en Zeebrugge

Verwacht wordt dat het transport over de weg tegen 2030 met zo’n 40% zal toenemen. Als die extra 40% effectief op de weg belandt, wordt de situatie op de Vlaamse wegen onhoudbaar.

Daarom werken VIL, Imec en VUB Mobi samen aan het project PILL (Physical Internet Living Lab), waarbij de mogelijkheden van het Fysieke Internet (PI) voor de transportsector worden onderzocht. Het project zal een prototype uitbouwen van het IT-systeem waarmee een haven in de toekomst deel kan uitmaken van het PI.
 
In de huidige manier van werken gebruikt elk bedrijf een eigen systeem om goederen te transporteren, waardoor de capaciteit niet ten volle wordt benut, menen de drie projectpartners. ‘Physical Internet’ of Fysiek Internet biedt nieuwe mogelijkheden om logistieke processen anders te organiseren. “Het Fysieke Internet is een next-gen concept in de logistiek dat gebaseerd is op het digitale internet. Op dezelfde manier als een e-mail de volledige netwerkcapaciteit gebruikt om van zender naar ontvanger te gaan, zouden goederen de volledige capaciteit van de infrastructuur moeten gebruiken”, aldus Tomas Ambra, onderzoeksleider Logistiek bij Imec EDiT.
 
Nieuwe opportuniteiten
Het Fysieke Internet wil de onderbenutting van de capaciteit en andere inefficiënties verbeteren door transportnetwerken met elkaar te verbinden. Zo kunnen goederen optimaal van oorsprong naar bestemming worden vervoerd. De bedoeling is tot een geïntegreerde oplossing te komen waarbij je verschillende transportmodaliteiten flexibel inzet in een netwerk, en dat op basis van realtime informatie. Dat maakt synchromodaal transport mogelijk, een vorm van multimodaal transport waarbij het niet uitmaakt welke transportmiddelen worden gebruikt, zolang de lading maar op het afgesproken tijdstip op de plek van bestemming aankomt. Logistieke ketens worden daardoor efficiënter en meer duurzaam.
 
“Het PI opent de deur naar talloze nieuwe logistieke businessmodellen waarin een overkoepelend IT-systeem aan logistiek dienstverleners mogelijkheden toont op het vlak van samenwerking en het efficiënter inzetten van beschikbaar personeel, assets en transportcapaciteit”, legt Liesbeth Geysels, algemeen directeur van VIL, uit. “Zo kan het ertoe bijdragen dat de logistieke kosten afnemen, de logistieke sector duurzamer wordt en de servicegraad verhoogt.”
 
Levende proeftuin
PILL is een project dat erop gericht is zowel een bijdrage te leveren aan de academische wereld als aan de toegepaste kennis. Daarom wordt er ook gewerkt met Living Labs aangezien die methode een evenwicht houdt tussen praktijkgericht en academisch onderzoek.
 
In het Living Lab wordt een eerste IT-prototype uitgetest voor de haven van Antwerpen en Zeebrugge. De haven en omliggend terrein vormen volgens de projectpartners een perfecte testomgeving voor het Fysieke Internet omdat het zoveel bedrijven verenigt, elk in hun eigen silo en elk met hun eigen systeem. Het Fysieke Internet zou al die processen met elkaar kunnen verbinden.
Meer dan 20 grote spelers in de sector hebben alvast hun medewerking toegezegd. “Cruciaal”, klinkt het, “want zo kunnen de voorgestelde interventies en de IT-architectuur gevalideerd worden door bedrijven die hier later mee aan de slag willen gaan.”
 
In een eerste aanloop wil het PILL-project zich focussen op een beperkt ecosysteem voor de havens. Vanaf 2023 zou het de bedoeling zijn verder uit te rollen in Vlaanderen, Europa en uiteindelijk de hele wereld.
 
Het project wordt ondersteund door het Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO). Projectdeelnemers zijn Air Cargo Belgium, ALICE, De Vlaamse Waterweg, Dockflow, DP World, Federal Public Service Finance, GS1, Lanark, Lineas, Microsoft, MOW, NxtPort, Procter&Gamble, POM West-Vlaanderen, Port of Antwerp, Port of Zeebrugge, PSA, Rombit, Sensolus, The Beacon, Tri-Vizor en Ubidata.

Foto: Jan Paulussen via Pixabay

Recente nieuwsberichten

Migros Verteilbetrieb breidt OPM-systeem uit met Witron

De nationale logistieke divisie van de Zwitserse food retailer Migros Verteilbetrieb AG (MVB) breidt haar geautomatiseerde distributiecentrum voor droge goederen in Suhr uit met Witron. Daarbij zullen 14 extra COM-machines in de bestaande oplossing worden geïntegreerd terwijl het logistieke centrum operationeel blijft. De ruimte die daarvoor nodig is, wordt gebouwd op het dak van het logistieke centrum, dat grenst aan Migros in Suhr, zodat er geen extra ruimte hoeft te worden afgesloten voor de uitbreiding. Voorzien wordt dat MVB vanaf het derde kwartaal van 2027 dagelijks bijna 132.000 extra dozen volautomatisch op winkelpallets zal kunnen verzamelen. De vestiging in Suhr zal dan op een piekdag meer dan 560.000 dozen verzamelen met behulp van in totaal 47 COM-machines in combinatie met de DPS- en ATS-oplossingen van Witron.

Eric Mekenkamp benoemd tot partner bij Buck Consultants International

Eric Mekenkamp (foto) werkt sinds 2020 als principal consultant bij logistiek en locatie-adviesbureau Buck Consultants International (BCI).

ICT Group neemt Modality over

ICT Group, leverancier van industriële technologische oplossingen, kondigt de overname aan van 100% van de aandelen van Modality Software Solutions.

Bosch Home Comfort automatiseert productiebevoorrading met AMR’s

De Bosch Home Comfort Group is leverancier van duurzame en energiezuinige oplossingen voor verwarming, koeling en proceswarmte. Momenteel automatiseert de groep stapsgewijs de productielogistiek in zijn vestiging in Wernau, nabij Stuttgart. Daarbij is een sleutelrol weggelegd voor de autonomous mobile robots (AMR) Soto van Magazino, een dochteronderneming van Jungheinrich. De eerste Soto is er sinds halverwege 2024 in gebruik en in 2025 zullen alle drie de bestelde en geleverde robots in reguliere dienst worden genomen.

Chefs Culinar optimaliseert routeplanning met Descartes

Chefs Culinar GmbH & Co. KG is een bezorggroothandel voor gastronomie, horeca en catering met hoofdzetel in Schleswig-Holstein (Duitsland). In de loop van de jaren is het bedrijf uitgegroeid tot een totaalleverancier voor grootverbruikers en heeft het zijn activiteiten in heel Europa uitgebreid. Om te kunnen beantwoorden aan de steeds complexere klanteneisen (gepersonaliseerde bestellingen, digitale bestelprocessen, snelle, flexibele en betrouwbare levering, transparantie en traceerbaarheid, en duurzame oplossingen) en bijgevolg aan de grote uitdagingen wat betreft routeplanning en bezorging, doet Chefs Culinar een beroep op Descartes Systems Group. Daarbij integreert Chefs Culinar Descartes Route Planner software als centraal besturingssysteem voor alle stappen van de routeplanning en koppelt deze aan zijn ERP- en telematicasystemen.

Domino lanceert Dx-Serie lasercodeersystemen voor drankenindustrie

Met de lancering van de Dx-Serie brengt Domino Printing Sciences (Domino) een nieuwe generatie CO2-lasercodeersystemen op de markt om drankenfabrikanten voor te bereiden op toekomstige codeervereisten met hoge resolutie, zonder productieverlies. De lasers van de Dx-Serie zouden tot 30% sneller coderen dan CO2-codeersystemen van de vorige generatie, zonder dat de codeerkwaliteit afneemt. Ze zijn ook geoptimaliseerd voor gebruik in de veeleisende omgevingen van de drankenproductie.

Manhattan Associates heeft nieuwe CEO

De raad van bestuur van Manhattan Associates heeft Eric Clark (foto) aangesteld als nieuwe chief executive officer. Eric Clark zal ook toetreden tot het bestuur van het technologiebedrijf. Voormalig president en CEO Eddie Capel blijft in dienst van Manhattan als executive vicevoorzitter van de raad van bestuur. In die rol zal hij ondersteuning bieden bij de CEO-transitie en speciale projecten.

Investeringen in België hoger dan vóór corona

Maar liefst 90% van de Belgische bedrijven meldde in 2024 digitale technologieën te hebben geïntroduceerd. Dat is het op één na hoogste percentage van alle EU-landen en veel meer dan gemiddeld in de EU. Dat blijkt uit de nationale resultaten van het investeringsonderzoek van de Europese Investeringsbank Groep (EIB), de kredietinstelling van de EU voor langlopende leningen. Uit de onderzoeksresultaten blijkt ook dat Belgische bedrijven ver vooroplopen in het gebruik van het Internet of Things (IoT). Met ongeveer 65% laat België de andere EU-landen op dit vlak ver achter zich.

LKQ bedient Benelux en Frankrijk vanuit sterk geautomatiseerd fulfilmentcentrum in Berkel en Rodenijs

(Advertorial) Vanuit het gloednieuwe centrale distributiecentrum in Berkel en Rodenijs belevert LKQ sinds eind 2023 zijn klanten in de Benelux en Frankrijk. LKQ is de grootste distributeur van producten en diensten in de automotive aftermarket en marktleider in Nederland en België.

Lowpad vernieuwt management

Lowpad, aanbieder van AMR-oplossingen, heeft zijn managementteam gewijzigd. Zo is Erik van Leeuwenstijn er sinds 1 februari 2025 in dienst als CEO. Hij heeft meer dan 30 jaar ervaring in de logistieke sector, o.a. in leidinggevende functies bij Swisslog en Reesink.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.