Zweedse retailer Axfood schakelt opnieuw Witron in

De Zweedse voedselretailer Axfood heeft logistiek partner Witron de opdracht gegeven voor het ontwerp, de implementatie, het onderhoud en de systeemexploitatie van een e-commerce DC voor Food Retail in het Zweedse Göteborg. Witron implementeert nu al het 100.000m² grote omnichannel-distributiecentrum in Bålsta (bij Stockholm) voor Axfood.

Vanaf eind 2024 verzorgt de 11.500m² grote faciliteit in Göteborg de thuisbezorging voor alle onlineklanten van Axfood in de regio Zuid-Zweden, met ca. 17.000 verschillende houdbare artikelen, verse producten, fruit en groenten en diepvriesproducten. Naast de bestellingen van thuiswinkelaars verzorgt de faciliteit in Göteborg ook click+collect-bestellingen voor Axfood-winkels in de regio. Het geautomatiseerde e-commerce DC is ontworpen voor een dagelijkse pickprestatie van 412.000 dozen, wat overeenkomt met zo’n 6700 bestellingen van klanten. 
 
Het logistieke hart is de AIO-oplossing (All-in-One Order Fulfilment) van Witron. Voordeel van dit piece picking-systeem is dat meerdere categorieën, zoals verschillende temperatuurzones, verschillende distributiekanalen en fast en slow movers in één geïntegreerd systeem kunnen worden behandeld. In Göteborg worden bijvoorbeeld e-commerce-bestellingen en click+collect-bestellingen op deze manier geconsolideerd. In totaal 89.000 opslaglocaties voor bakken, 44 stapelkranen en 52 ergonomische pick-werkstations zijn in een flexibele materiaalstroom door alle logistieke gebieden met elkaar verbonden. Axfood koos al voor de AIO-oplossing in het omnichannel-distributiecentrum in Bålsta, waar het systeem ook wordt gebruikt om online bestellingen en winkelbestellingen te verwerken. 
 
Bij de werkstations worden artikelen uit het assortiment houdbare artikelen en vers voedsel rechtstreeks van de voorraadbak in verzendverpakkingen gepickt. Diepvriesproducten worden van de voorraadbak in speciaal ontworpen geïsoleerde containers gepickt zodat de lage temperatuur behouden blijft. De geautomatiseerde consolidatie van alle bestellingen en temperatuurzones wordt geoptimaliseerd door een geautomatiseerde routevolgordebuffer, die de bestellingen van klanten just-in-time en routevriendelijk consolideert voor verzending door de eigen bezorgvoertuigen of serviceproviders van Axfood. 
 
“Het e-commerce DC voor voedsel in Göteborg vormt de voortzetting van onze OCM-strategie, die bij Axfood is begonnen met het realiseren van het omnichannel-DC in Bålsta”, verklaart Jack Kuypers, sr. VP Noordwest-Europa bij Witron. OCM (Omni-Channel Machinery) is een geïntegreerd retailplatform. Het omvat een distributiecentrum, integratie van de horizontale knooppunten in de supply chain en een optimizer waarmee het gegenereerde netwerk kan worden beheerd op basis van verschillende prioriteiten – zoals tijd, kosten, prestaties, transport of volume. “We combineren bestaande technologieën, ontwikkelen tegelijkertijd een platform van de leverancier naar het magazijn tot aan de winkel of eindklant, creëren transparantie binnen het retailnetwerk en maken data-uitwisseling tussen alle deelnemers mogelijk.”
 
Als hoofdaannemer is Witron verantwoordelijk voor het ontwerp, het concept, de realisatie en de ingebruikname van alle IT, regeltechniek en mechanische onderdelen. Een Witron-team op locatie staat met 38 technici in voor service, onderhoud en exploitatie van het systeem.
Foto: Witron

Recente nieuwsberichten

Mondi en EW Technology lanceren machine voor papieren palletwikkels

Mondi, wereldwijde leverancier van verpakkingen en papier, heeft samen met het Oostenrijkse machinebouwbedrijf EW Technology een nieuwe machine voor papieren palletwikkels ontwikkeld die efficiënter en duurzamer is op kleine tot middelgrote productielijnen.

Chep wordt 10 jaar vroeger dan voorzien klimaatneutraal

Chep, gespecialiseerd in duurzame oplossingen voor de supply chain, vervroegt zijn deadline voor klimaatneutraliteit met 10 jaar en wil zo tegen 2040 een nul-uitstoot van broeikasgassen bereiken. Het bedrijf, gekend van de blauwe pallets, was al toegewijd aan de doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs om de klimaatopwarming tot 1,5°C te beperken en klimaatneutraal te worden tegen uiterlijk 2050.

Descartes neemt XPS Technologies over

Descartes Systems Group, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, heeft XPS Technologies overgenomen. XPS, met hoofdkantoor in Utah, levert e-commerce-oplossingen voor pakketverzending met meerdere vervoerders.

Eerste autonome shuttle op openbare weg in Mechelen Noord

De eerste autonoom rijdende shuttle op de openbare weg in Vlaanderen is een feit. De shuttle, die een traject aflegt op het industrieterrein Mechelen Noord, kan tot 8 personen vervoeren en biedt ook plaats aan postpakketten. Deze primeur van de stad Mechelen en VIL kadert in een Europees project.

Tosca Groep digitaliseert Noord-Amerikaanse supply chain met Sensolus

Het Gentse Sensolus, gespecialiseerd in ‘connected asset management’, gaat een partnership aan met de Tosca Groep. De wereldspeler op het vlak van herbruikbare plastic verpakking zal gebruikmaken van het Sensolus-platform om de tienduizenden pallets en verpakkingen die bij zijn klanten in de VS in omloop zijn, in kaart te brengen.

De Meeuw automatiseert logistieke flow met Nova van Aucxis RFID Solutions

Het Nederlandse bedrijf De Meeuw levert in heel Europa oplossingen voor snelle, flexibele en modulaire huisvesting. Het bedrijf had nood aan automatisering om meer inzicht te krijgen in zijn vloot en alle bouwmodules foutloos en vlot te kunnen registreren, lokaliseren en identificeren op strategische punten.

Radial Europe haalt 299 AMR’s van Dematic in huis

Dematic, leverancier van intelligente automatiseringsoplossingen, heeft een opdracht voor magazijnautomatisering ontvangen van omnichannel retailer Radial Europe, een onderdeel van de Bpost group. Concreet zal Dematic 299 autonome mobiele robots (AMR) leveren voor het logistieke centrum van Radial in Groningen.

Podcast – 6 myths debunked about doing business in China

(Advertorial) If you want to learn more about doing business in China, both offline and online, and what the truth is about some of the myths you might have heard about, then listen to the podcast here. In this episode, we discuss: * Six myths about the Chinese market * The potential for Western companies * The steps they can take to enter the Chinese market Take control of your route-to-market and strategic decision in how you do business in complex markets.

Een efficiënte methode om Goods-to-person systemen te vergelijken

(Advertorial) De technologische vooruitgang van de afgelopen jaren heeft vooral geleid tot verbeterde prestaties bij het orderverzamelen. Opvallend zijn de geavanceerde Goods-to-Person orderverzamelsystemen die steeds meer worden toegepast en bij voorkeur passen bij magazijnen die op zoek zijn naar hoge prestaties, kwalitatief hoogwaardig orderverzamelen en een lagere belasting voor de medewerkers.

Postgraduaat Smart Logistics - nieuwe editie start 23 september 2022

(Advertorial) Deze opleiding geeft je multidisciplinair inzicht in diverse aspecten van smart logistics: supply chain management, multimodaal transport en nieuwe technologieën. Lees meer...

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.