Zweedse retailer Axfood schakelt opnieuw Witron in

De Zweedse voedselretailer Axfood heeft logistiek partner Witron de opdracht gegeven voor het ontwerp, de implementatie, het onderhoud en de systeemexploitatie van een e-commerce DC voor Food Retail in het Zweedse Göteborg. Witron implementeert nu al het 100.000m² grote omnichannel-distributiecentrum in Bålsta (bij Stockholm) voor Axfood.

Vanaf eind 2024 verzorgt de 11.500m² grote faciliteit in Göteborg de thuisbezorging voor alle onlineklanten van Axfood in de regio Zuid-Zweden, met ca. 17.000 verschillende houdbare artikelen, verse producten, fruit en groenten en diepvriesproducten. Naast de bestellingen van thuiswinkelaars verzorgt de faciliteit in Göteborg ook click+collect-bestellingen voor Axfood-winkels in de regio. Het geautomatiseerde e-commerce DC is ontworpen voor een dagelijkse pickprestatie van 412.000 dozen, wat overeenkomt met zo’n 6700 bestellingen van klanten. 
 
Het logistieke hart is de AIO-oplossing (All-in-One Order Fulfilment) van Witron. Voordeel van dit piece picking-systeem is dat meerdere categorieën, zoals verschillende temperatuurzones, verschillende distributiekanalen en fast en slow movers in één geïntegreerd systeem kunnen worden behandeld. In Göteborg worden bijvoorbeeld e-commerce-bestellingen en click+collect-bestellingen op deze manier geconsolideerd. In totaal 89.000 opslaglocaties voor bakken, 44 stapelkranen en 52 ergonomische pick-werkstations zijn in een flexibele materiaalstroom door alle logistieke gebieden met elkaar verbonden. Axfood koos al voor de AIO-oplossing in het omnichannel-distributiecentrum in Bålsta, waar het systeem ook wordt gebruikt om online bestellingen en winkelbestellingen te verwerken. 
 
Bij de werkstations worden artikelen uit het assortiment houdbare artikelen en vers voedsel rechtstreeks van de voorraadbak in verzendverpakkingen gepickt. Diepvriesproducten worden van de voorraadbak in speciaal ontworpen geïsoleerde containers gepickt zodat de lage temperatuur behouden blijft. De geautomatiseerde consolidatie van alle bestellingen en temperatuurzones wordt geoptimaliseerd door een geautomatiseerde routevolgordebuffer, die de bestellingen van klanten just-in-time en routevriendelijk consolideert voor verzending door de eigen bezorgvoertuigen of serviceproviders van Axfood. 
 
“Het e-commerce DC voor voedsel in Göteborg vormt de voortzetting van onze OCM-strategie, die bij Axfood is begonnen met het realiseren van het omnichannel-DC in Bålsta”, verklaart Jack Kuypers, sr. VP Noordwest-Europa bij Witron. OCM (Omni-Channel Machinery) is een geïntegreerd retailplatform. Het omvat een distributiecentrum, integratie van de horizontale knooppunten in de supply chain en een optimizer waarmee het gegenereerde netwerk kan worden beheerd op basis van verschillende prioriteiten – zoals tijd, kosten, prestaties, transport of volume. “We combineren bestaande technologieën, ontwikkelen tegelijkertijd een platform van de leverancier naar het magazijn tot aan de winkel of eindklant, creëren transparantie binnen het retailnetwerk en maken data-uitwisseling tussen alle deelnemers mogelijk.”
 
Als hoofdaannemer is Witron verantwoordelijk voor het ontwerp, het concept, de realisatie en de ingebruikname van alle IT, regeltechniek en mechanische onderdelen. Een Witron-team op locatie staat met 38 technici in voor service, onderhoud en exploitatie van het systeem.
Foto: Witron

Recente nieuwsberichten

Belgische CEO’s vertrouwen in groei van hun bedrijf

Op het World Economic Forum in Davos heeft PwC de resultaten van zijn jaarlijkse Global CEO Survey voorgesteld. Meer dan 2300 CEO’s werden voor het onderzoek geïnterviewd. De resultaten benadrukken een gunstig vooruitzicht voor de economie en de eigen onderneming, maar een grote bezorgdheid over ontwikkelingen zoals geopolitieke dreiging, overregulering, infrastructuur, de snelheid van technologische verandering, de beschikbaarheid van vaardigheden, en sociale instabiliteit.

Mainfreight beheert verlichting online met light management van Nedap

In een van de warehouses van logistiek dienstverlener Mainfreight, een hal van twaalf meter hoog, worden assemblagewerkzaamheden verricht. Aangezien een dergelijk hoge hal niet meteen voor die werkzaamheden geschikt is, was er behoefte de hoeveelheid licht op een bepaalde locatie beter te kunnen sturen.

Verrassende meerderheid Generatie Z blijft in fysieke winkel kopen

Tegen de verwachtingen in blijkt de eerste generatie die volledig digitaal is opgegroeid, ‘Generatie Z’, de voorkeur te geven aan fysieke winkels voor hun aankopen. Dat blijkt uit een nieuw onderzoeksrapport, ‘Uniquely Gen Z’, dat IBM en de National Retail Federation hebben gepubliceerd.

Nog bij Unit 4 wordt Jeremy Roche Chief Product Officer

Jeremy Roche (51) is de voormalige CEO en oprichter van cloud ERP-aanbieder FinancialForce, dat in 2009 tot stand kwam door investeringen van Unit4 en Salesforce. Als CPO van Unit4 volgt hij Ivo Totev op en wordt hij verantwoordelijk voor het verder ontwikkelen en aanbieden van het end-to-end product en de klantervaring rondom de cloud.

Imelda gaat samenwerken met Hospital Logistics

Imelda uit Bonheiden heeft beslist om zijn magazijnactiviteiten onder te brengen bij Hospital Logistics. Die beslissing komt er na een grondige analyse van de logistieke organisatie en processen binnen het ziekenhuis en het woonzorgcentrum (WZC) Den Olm.

STEF versterkt aanwezigheid in Duitstalig Zwitserland

Onlangs werd de eerste steen van de nieuwe bitemperatuur logistieke site van STEF in Kölliken gelegd. Met deze site wil STEF zijn Zwitserse en Europese klanten opslag- en distributiediensten aanbieden voor gekoelde en diepgevroren voedingsproducten.

Counterbalance AGV van Egemin bekroond in China

De FLV 3315/C Counterbalance AGV van Egemin Automation werd verkozen als een van meest innovatieve AGV-producten op de Chinese markt. Egemin is de enige buitenlandse fabrikant van automatisch geleide voertuigen die een plaats bemachtigd heeft op dit Chinese marktoverzicht.

Haven van Gent boekt beste jaar ooit

De haven van Gent noteerde 2016 als het beste jaar ooit. De overslag via zeevaart kende een record met 29,1 miljoen ton. Bovendien boekte Gent opnieuw een record inzake de overslag van conventioneel stukgoed en registreerde het een ongezien volume vloeibare bulk.

UPS neemt Freightex over

UPS heeft bekendgemaakt Freightex, een Britse vermogensefficiënte aanbieder van volledige en gedeelde laadruimte, gespecialiseerde en gekoelde transportservices, over te nemen. De acquisitie zorgt voor een directe aanwezigheid van UPS in de Britse en Europese third party logistics wegtransportbemiddelingsmarkt en lanceert een nieuw wereldwijd en regionaal UPS-groeiplatform vanuit een bestaand klanten- en vervoerdersbestand.

DL Trilogiport site verkocht aan Jost Group

Het Industrial Agency Team van JLL heeft de verkoop begeleid van een meerderheidsbelang van de site DL Trilogiport aan Jost Group, die op de site een logistieke ontwikkeling in verschillende fasen plant. De eerste fase wordt gelanceerd in september 2017 met de bouw van een logistieke hal van 37.000m².

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.