Zweedse retailer Axfood schakelt opnieuw Witron in

De Zweedse voedselretailer Axfood heeft logistiek partner Witron de opdracht gegeven voor het ontwerp, de implementatie, het onderhoud en de systeemexploitatie van een e-commerce DC voor Food Retail in het Zweedse Göteborg. Witron implementeert nu al het 100.000m² grote omnichannel-distributiecentrum in Bålsta (bij Stockholm) voor Axfood.

Vanaf eind 2024 verzorgt de 11.500m² grote faciliteit in Göteborg de thuisbezorging voor alle onlineklanten van Axfood in de regio Zuid-Zweden, met ca. 17.000 verschillende houdbare artikelen, verse producten, fruit en groenten en diepvriesproducten. Naast de bestellingen van thuiswinkelaars verzorgt de faciliteit in Göteborg ook click+collect-bestellingen voor Axfood-winkels in de regio. Het geautomatiseerde e-commerce DC is ontworpen voor een dagelijkse pickprestatie van 412.000 dozen, wat overeenkomt met zo’n 6700 bestellingen van klanten. 
 
Het logistieke hart is de AIO-oplossing (All-in-One Order Fulfilment) van Witron. Voordeel van dit piece picking-systeem is dat meerdere categorieën, zoals verschillende temperatuurzones, verschillende distributiekanalen en fast en slow movers in één geïntegreerd systeem kunnen worden behandeld. In Göteborg worden bijvoorbeeld e-commerce-bestellingen en click+collect-bestellingen op deze manier geconsolideerd. In totaal 89.000 opslaglocaties voor bakken, 44 stapelkranen en 52 ergonomische pick-werkstations zijn in een flexibele materiaalstroom door alle logistieke gebieden met elkaar verbonden. Axfood koos al voor de AIO-oplossing in het omnichannel-distributiecentrum in Bålsta, waar het systeem ook wordt gebruikt om online bestellingen en winkelbestellingen te verwerken. 
 
Bij de werkstations worden artikelen uit het assortiment houdbare artikelen en vers voedsel rechtstreeks van de voorraadbak in verzendverpakkingen gepickt. Diepvriesproducten worden van de voorraadbak in speciaal ontworpen geïsoleerde containers gepickt zodat de lage temperatuur behouden blijft. De geautomatiseerde consolidatie van alle bestellingen en temperatuurzones wordt geoptimaliseerd door een geautomatiseerde routevolgordebuffer, die de bestellingen van klanten just-in-time en routevriendelijk consolideert voor verzending door de eigen bezorgvoertuigen of serviceproviders van Axfood. 
 
“Het e-commerce DC voor voedsel in Göteborg vormt de voortzetting van onze OCM-strategie, die bij Axfood is begonnen met het realiseren van het omnichannel-DC in Bålsta”, verklaart Jack Kuypers, sr. VP Noordwest-Europa bij Witron. OCM (Omni-Channel Machinery) is een geïntegreerd retailplatform. Het omvat een distributiecentrum, integratie van de horizontale knooppunten in de supply chain en een optimizer waarmee het gegenereerde netwerk kan worden beheerd op basis van verschillende prioriteiten – zoals tijd, kosten, prestaties, transport of volume. “We combineren bestaande technologieën, ontwikkelen tegelijkertijd een platform van de leverancier naar het magazijn tot aan de winkel of eindklant, creëren transparantie binnen het retailnetwerk en maken data-uitwisseling tussen alle deelnemers mogelijk.”
 
Als hoofdaannemer is Witron verantwoordelijk voor het ontwerp, het concept, de realisatie en de ingebruikname van alle IT, regeltechniek en mechanische onderdelen. Een Witron-team op locatie staat met 38 technici in voor service, onderhoud en exploitatie van het systeem.
Foto: Witron

Recente nieuwsberichten

Onderzoek wijst op grote kansen voor elektrische stadslogistiek

Omdat het aanbod van elektrische bestelwagens en vrachtwagens snel toeneemt, ligt voor ondernemers het elektrificeren van het goederenvervoer van en naar de stad voor de hand. Maar die stap roept ook allerlei vragen over de haalbaarheid op.

Schweizerzug lanceert nieuwe rechtstreekse spoorverbinding naar Rotterdam

Schweizerzug, een onderdeel van de Zwitserse logistieke groep Swissterminal, heeft zijn service uitgebreid met een tweewekelijkse, rechtstreekse link naar de haven van Rotterdam. Met de nieuwe dienst verbindt Schweizerzug de faciliteiten in het door Swissterminal bediende Frenkendorf en Niederglatt met Maasvlakte II in Europa’s grootste containerhaven.

Prettige vakantie

Na een goedgevulde eerste jaarhelft gaat het Value Chain-team er even tussenuit. Dit is meteen de laatste nieuwsbrief voor onze zomerstop. Vanaf dinsdag 20 augustus mag u opnieuw onze nieuwsbrieven verwachten, telkens op dinsdag en donderdag.

Millennials versnellen wijzigingen in b2b-inkoop

De opkomst van millennials op de werkvloer stelt de traditionele regels binnen b2b-inkoop op de proef. Dat blijkt uit de derde editie van de Europe Industrial Buying Dynamics studie van UPS. Niet alleen wenst de jonge generatie technisch georiënteerde klanten snelle leveringen, ook vinden ze aanvullende diensten en ondersteuning achteraf steeds belangrijker.

Coyote Logistics voegt nieuwe functionaliteit toe aan online vrachtplatform

Logistieke dienstverlener Coyote Logistics versterkt zijn online vrachtplatform met functionaliteit die het bedrijven eenvoudiger moet maken om toegang te krijgen tot een grote en gevarieerde marktplaats. Zo betekent de nieuwe functie voor het online boeken van ladingen – die beschikbaar is voor de ruim 7.500 Europese vervoerders in het netwerk van Coyote – een grote stap voorwaarts.

Aneka en Edmond Van Dyck & Sons smelten samen

Vanaf 2020 zullen de twee Antwerpse expediteurs een nieuw bedrijf vormen. Ze voegen hun structuur en personeel samen om hun meer dan 350 klanten samen optimaal te bedienen. De tweede helft van 2019 zal de fusie praktisch en organisatorisch verder worden uitgewerkt, om vanaf het voorjaar 2020 volledig operationeel te zijn onder de naam Steelduxx.

Geodis vertrouwt automatisering van Franse site toe aan Boa Concept

De logistieke dienstverlener heeft zijn logistieke platform in Douvrin (Noordwest-Frankrijk) geautomatiseerd met behulp van de modulaire conveyortechnologie van Boa Concept. Het conveyorsysteem van maar liefst 300 meter leidt er de operaties van verpakking tot de uitsortering in goede banen.

DHL rust Europese vloot uit met telematicasysteem van idem telematics

Deutsche Post DHL gaat zijn Europese vloot trailers uitrusten met het telematicasysteem van het Duitse idem telematics. Deze leverancier maakt deel uit van de BPW Group en heeft vestigingen in München en Ulm. Een van de redenen voor DHL om te kiezen voor idem telematics was het open systeem.

Bluecrux opent eerste kantoor in de Verenigde Staten

Het Mechelse advies- en softwarebureau Bluecrux heeft begin deze maand een nieuw kantoor geopend in New Yersey. De Belgische innovator wil met zijn software de Amerikaanse farmaceutische sector helpen om wetenschappers en laboranten efficiënter te laten werken bij de commercialisatie van nieuwe medicijnen en behandelingen.

Frisdrankproducent Riedel implementeert ERP Infor MR3

Tot eind 2017 was Riedel — producent van o.a. Appelsientje, Taksi en Extran — onderdeel van FrieslandCampina. Na de afsplitsing moest de organisatie zich op alle vlakken van FrieslandCampina los maken, waardoor er nood ontstond aan een nieuw ERP-systeem.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.