Zweedse retailer Axfood schakelt opnieuw Witron in

De Zweedse voedselretailer Axfood heeft logistiek partner Witron de opdracht gegeven voor het ontwerp, de implementatie, het onderhoud en de systeemexploitatie van een e-commerce DC voor Food Retail in het Zweedse Göteborg. Witron implementeert nu al het 100.000m² grote omnichannel-distributiecentrum in Bålsta (bij Stockholm) voor Axfood.

Vanaf eind 2024 verzorgt de 11.500m² grote faciliteit in Göteborg de thuisbezorging voor alle onlineklanten van Axfood in de regio Zuid-Zweden, met ca. 17.000 verschillende houdbare artikelen, verse producten, fruit en groenten en diepvriesproducten. Naast de bestellingen van thuiswinkelaars verzorgt de faciliteit in Göteborg ook click+collect-bestellingen voor Axfood-winkels in de regio. Het geautomatiseerde e-commerce DC is ontworpen voor een dagelijkse pickprestatie van 412.000 dozen, wat overeenkomt met zo’n 6700 bestellingen van klanten. 
 
Het logistieke hart is de AIO-oplossing (All-in-One Order Fulfilment) van Witron. Voordeel van dit piece picking-systeem is dat meerdere categorieën, zoals verschillende temperatuurzones, verschillende distributiekanalen en fast en slow movers in één geïntegreerd systeem kunnen worden behandeld. In Göteborg worden bijvoorbeeld e-commerce-bestellingen en click+collect-bestellingen op deze manier geconsolideerd. In totaal 89.000 opslaglocaties voor bakken, 44 stapelkranen en 52 ergonomische pick-werkstations zijn in een flexibele materiaalstroom door alle logistieke gebieden met elkaar verbonden. Axfood koos al voor de AIO-oplossing in het omnichannel-distributiecentrum in Bålsta, waar het systeem ook wordt gebruikt om online bestellingen en winkelbestellingen te verwerken. 
 
Bij de werkstations worden artikelen uit het assortiment houdbare artikelen en vers voedsel rechtstreeks van de voorraadbak in verzendverpakkingen gepickt. Diepvriesproducten worden van de voorraadbak in speciaal ontworpen geïsoleerde containers gepickt zodat de lage temperatuur behouden blijft. De geautomatiseerde consolidatie van alle bestellingen en temperatuurzones wordt geoptimaliseerd door een geautomatiseerde routevolgordebuffer, die de bestellingen van klanten just-in-time en routevriendelijk consolideert voor verzending door de eigen bezorgvoertuigen of serviceproviders van Axfood. 
 
“Het e-commerce DC voor voedsel in Göteborg vormt de voortzetting van onze OCM-strategie, die bij Axfood is begonnen met het realiseren van het omnichannel-DC in Bålsta”, verklaart Jack Kuypers, sr. VP Noordwest-Europa bij Witron. OCM (Omni-Channel Machinery) is een geïntegreerd retailplatform. Het omvat een distributiecentrum, integratie van de horizontale knooppunten in de supply chain en een optimizer waarmee het gegenereerde netwerk kan worden beheerd op basis van verschillende prioriteiten – zoals tijd, kosten, prestaties, transport of volume. “We combineren bestaande technologieën, ontwikkelen tegelijkertijd een platform van de leverancier naar het magazijn tot aan de winkel of eindklant, creëren transparantie binnen het retailnetwerk en maken data-uitwisseling tussen alle deelnemers mogelijk.”
 
Als hoofdaannemer is Witron verantwoordelijk voor het ontwerp, het concept, de realisatie en de ingebruikname van alle IT, regeltechniek en mechanische onderdelen. Een Witron-team op locatie staat met 38 technici in voor service, onderhoud en exploitatie van het systeem.
Foto: Witron

Recente nieuwsberichten

Microsoft Dynamics 365 Business Central release wave 2

Met een modern ERP-systeem dat je opstart in je browser kan je business altijd blijven draaien. Bekijk deze korte video die je kennis over Microsoft's bedrijfssoftware helemaal bijspijkert:   Dit krijgt je te zien: Wat is Dynamics Business Central?

Marcel Buelens wordt CEO van Versluys Logistics

Marcel Buelens, tot voor kort CEO van de luchthavens van Antwerpen en Oostende-Brugge, wordt CEO van Versluys Logistics. De komende jaren wil Versluys een cruciale rol spelen in de ontwikkeling van bepaalde delen van de luchthaven van Oostende-Brugge.

Gratis Webinar "Why a TMS? Signs your company needs one"

Hoe digitaal is uw supply chain op dit moment? Is uw bedrijf klaar voor de toekomst? Is een transportmanagementsysteem de juiste oplossing voor u? Volg ons gratis webinar en krijg antwoord op deze en nog veel meer vragen! Nu aanmelden!

Gents IT-bedrijf ESC neemt SDE over

Vanaf 1 februari 2021 bundelen IT-bedrijven ESC en SDE de krachten. Door de overname worden de activiteiten en de medewerkers van SDE volledig in ESC geïntegreerd. De naam SDE verdwijnt; beide bedrijven zullen verder werken onder één naam en één juridische entiteit: ESC bv.

Pieter de Wit nieuwe partner bij Buck Consultants International

Supply chain- en locatie-adviesbureau Buck Consultants International heeft Pieter de Wit als nieuwe partner onthaald. Hij werkte eerder in Azië als supply chain specialist bij o.a. Geodis in Hong Kong en Kühne + Nagel in Shanghai en Singapore.

Coronacrisis toont belang van data en digitalisering in supply chains aan

Het recente onderzoek ‘Real-time Intelligence and the Future of Supply Chains’, uitgevoerd door de onafhankelijke onderzoeksgroep Longitude in opdracht van Orange Business Services, toont aan dat de supply chains van 40% van de multinationals niet geschikt waren om de crisis, veroorzaakt door COVID-19, het hoofd te bieden.

Air Spiralo stroomlijnt voorraadbeheer met Optimact

(Advertorial) Tijdrovend en foutgevoelig. Zo kon je het voorraadbeheer bij Air Spiralo vroeger omschrijven. Maar daar bracht Optimact, de supply chain planning software van Xeleos Consulting, verandering in. Dankzij het pakket kan de Nederlandse ventilatiespecialist niet alleen de bedrijfsbrede voorraden efficiënter beheren, maar ook de forecasting veel korter op de bal laten spelen.

Savoye presenteert een nieuwe modulaire en innovatieve IT oplossing!

(Advertorial) Constant evoluerend consumentengedrag en de toenemende aandacht voor het milieu zorgen voor een veranderende supply chain. We hebben daarom een complete en schaalbare software-oplossing ontwikkeld. die wij graag aan u presenteren op 4 februari a.s. om 14:15 uur.

Montea ontwikkelt delivery station voor Amazon in Schiphol Logistics Park

Vastgoedvennootschap Montea heeft op Schiphol Logistics Park een ‘delivery station’ van 10.600m² opgeleverd op een terrein van 2,4 hectare. De site werd eind 2019 aangekocht van SADC (Schiphol Area Development Company). Bovendien zal een perceel van 2,2 hectare worden opgeleverd in Q2 2021.

AEC Europe besteedt onderdelenlogistiek uit aan Yusen Logistics

AEC Europe is een partner van Fiat Chrysler Automobiles (FCA) en de officiële importeur van Dodge en RAM-auto’s in Europa. Parallel aan de stijgende verkoopcijfers van de Dodge en RAM-auto’s in Europa, stijgt ook de vraag naar service- en reserveonderdelen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.