Zweedse retailer Axfood schakelt opnieuw Witron in

De Zweedse voedselretailer Axfood heeft logistiek partner Witron de opdracht gegeven voor het ontwerp, de implementatie, het onderhoud en de systeemexploitatie van een e-commerce DC voor Food Retail in het Zweedse Göteborg. Witron implementeert nu al het 100.000m² grote omnichannel-distributiecentrum in Bålsta (bij Stockholm) voor Axfood.

Vanaf eind 2024 verzorgt de 11.500m² grote faciliteit in Göteborg de thuisbezorging voor alle onlineklanten van Axfood in de regio Zuid-Zweden, met ca. 17.000 verschillende houdbare artikelen, verse producten, fruit en groenten en diepvriesproducten. Naast de bestellingen van thuiswinkelaars verzorgt de faciliteit in Göteborg ook click+collect-bestellingen voor Axfood-winkels in de regio. Het geautomatiseerde e-commerce DC is ontworpen voor een dagelijkse pickprestatie van 412.000 dozen, wat overeenkomt met zo’n 6700 bestellingen van klanten. 
 
Het logistieke hart is de AIO-oplossing (All-in-One Order Fulfilment) van Witron. Voordeel van dit piece picking-systeem is dat meerdere categorieën, zoals verschillende temperatuurzones, verschillende distributiekanalen en fast en slow movers in één geïntegreerd systeem kunnen worden behandeld. In Göteborg worden bijvoorbeeld e-commerce-bestellingen en click+collect-bestellingen op deze manier geconsolideerd. In totaal 89.000 opslaglocaties voor bakken, 44 stapelkranen en 52 ergonomische pick-werkstations zijn in een flexibele materiaalstroom door alle logistieke gebieden met elkaar verbonden. Axfood koos al voor de AIO-oplossing in het omnichannel-distributiecentrum in Bålsta, waar het systeem ook wordt gebruikt om online bestellingen en winkelbestellingen te verwerken. 
 
Bij de werkstations worden artikelen uit het assortiment houdbare artikelen en vers voedsel rechtstreeks van de voorraadbak in verzendverpakkingen gepickt. Diepvriesproducten worden van de voorraadbak in speciaal ontworpen geïsoleerde containers gepickt zodat de lage temperatuur behouden blijft. De geautomatiseerde consolidatie van alle bestellingen en temperatuurzones wordt geoptimaliseerd door een geautomatiseerde routevolgordebuffer, die de bestellingen van klanten just-in-time en routevriendelijk consolideert voor verzending door de eigen bezorgvoertuigen of serviceproviders van Axfood. 
 
“Het e-commerce DC voor voedsel in Göteborg vormt de voortzetting van onze OCM-strategie, die bij Axfood is begonnen met het realiseren van het omnichannel-DC in Bålsta”, verklaart Jack Kuypers, sr. VP Noordwest-Europa bij Witron. OCM (Omni-Channel Machinery) is een geïntegreerd retailplatform. Het omvat een distributiecentrum, integratie van de horizontale knooppunten in de supply chain en een optimizer waarmee het gegenereerde netwerk kan worden beheerd op basis van verschillende prioriteiten – zoals tijd, kosten, prestaties, transport of volume. “We combineren bestaande technologieën, ontwikkelen tegelijkertijd een platform van de leverancier naar het magazijn tot aan de winkel of eindklant, creëren transparantie binnen het retailnetwerk en maken data-uitwisseling tussen alle deelnemers mogelijk.”
 
Als hoofdaannemer is Witron verantwoordelijk voor het ontwerp, het concept, de realisatie en de ingebruikname van alle IT, regeltechniek en mechanische onderdelen. Een Witron-team op locatie staat met 38 technici in voor service, onderhoud en exploitatie van het systeem.
Foto: Witron

Recente nieuwsberichten

Sick lanceert kostenefficiënte LiDAR-veiligheidssensor ‘scanGrid’

Voor gebruikers van AGC’s (automatic guided cart) en/of palletshuttlesystemen heeft Sick de scanGrid geïntroduceerd. Het zou gaan om de eerste LiDAR-veiligheidssensor ter wereld die gebruikmaakt van de safe solid-state technologie. Bovendien moet de gunstige prijs-prestatieverhouding de scantechnologie ook haalbaar maken voor de beveiliging van eenvoudige AGC’s tot performance level c.   Een van de troeven van de scanGrid is dat hij de productiviteit in de logistieke omgeving kan opdrijven.

Hakka neemt participatie in DigiTrans

Hakka, eigenaar van een digitaal samenwerkings- en e-commerceplatform voor containerlogistiek in Antwerpen, neemt een participatie in en integreert met DigiTrans, een spin-off van de Universiteit Antwerpen en imec die back-end AI-gebaseerde algoritmen voor gegevensinterpretatie en -planning ontwikkelt.

Shippeo en Peripass bundelen krachten voor meer visibility van weg tot yard

Shippeo, een toonaangevende Europese speler in real-time transport visibility, en Peripass, een Belgische provider van yard management oplossingen, gaan gezamenlijk naadloze end-to-end visibility aanbieden in vrachtvervoer en geïntegreerde logistieke processen over yard- en transportactiviteiten heen.

Distrilog Group opent eerste Waalse depot in Jumet

Distrilog Group neemt een logistiek magazijn in Jumet in gebruik. Het depot wordt een nieuwe hub voor de distributie naar klanten van de logistiek dienstverlener in de regio Bergen-Charleroi en bij uitbreiding het gehele zuidelijke landsgedeelte.

Logistics Sustainability Index van VIL officieel gelanceerd

VIL lanceerde officieel zijn Logistics Sustainability Index (LSI), een tool om bedrijven een reëel inzicht te geven in de duurzaamheidsperformantie van hun logistieke activiteiten.

Leuze stelt stationaire barcodelezer BCL 200i voor

Leuze, aanbieder van o.a. schakel- en meetsensoren, datatransmissie- en beeldverwerkingsoplossingen en identificatiesystemen, heeft zijn portfolio barcodelezers uitgebreid met een nieuwe stationaire barcodelezer: de BCL 200i. De barcodelezer ondersteunt geleide container- en tray-identificatie en is geschikt voor krappe installatieruimtes aan de transportband.

Zweedse horecagroothandel automatiseert met TGW

De Zweedse horecagroothandel Martin & Servera levert dagelijks een uitgebreid assortiment levensmiddelen, dranken en non-foodartikelen aan duizenden restaurants, bars en bedrijfsrestaurants. De groothandelaar, met hoofdkantoor in Stockholm, beschikt over vier distributiecentra.

Spaas Kaarsen optimaliseert zijn S&OP proces met Xeleos en Optimact.

(Advertorial) Voor Spaas is een stevige Sales & Operations Planning een must om de combinatie van een sterke seasonaility en de capaciteitsbeperkingen meester te kunnen. Om dat proces op te zetten, riep de bekende kaarsenfabrikant de hulp van Xeleos Consulting in.

XPO Logistics geeft spin-off van logistiek segment de naam GXO

XPO Logistics, een wereldwijde leverancier van supply chain oplossingen, heeft de naam bekendgemaakt van zijn geplande spin-off die gericht is op de logistieke activiteiten van XPO. Het nieuwe bedrijf krijgt de naam GXO en voert de tagline ‘Logistics at full potential’.

24Flow wordt eerste initiatief binnen dFund-programma

24Flow, een werkvloer- en productieplatform ontwikkeld door Delaware partner Scalefactory, wordt het eerste initiatief binnen dFund, het venture-building programma van Delaware. Het modulaire werkvloer- en productieplatform, gebouwd met kant-en-klare Salesforce applicaties, moet fabrikanten helpen doorlooptijden in te korten en maakt volledige transparantie en traceerbaarheid mogelijk.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.