Zweedse retailer Axfood schakelt opnieuw Witron in
De Zweedse voedselretailer Axfood heeft logistiek partner Witron de opdracht gegeven voor het ontwerp, de implementatie, het onderhoud en de systeemexploitatie van een e-commerce DC voor Food Retail in het Zweedse Göteborg. Witron implementeert nu al het 100.000m² grote omnichannel-distributiecentrum in Bålsta (bij Stockholm) voor Axfood.
Vanaf eind 2024 verzorgt de 11.500m² grote faciliteit in Göteborg de thuisbezorging voor alle onlineklanten van Axfood in de regio Zuid-Zweden, met ca. 17.000 verschillende houdbare artikelen, verse producten, fruit en groenten en diepvriesproducten. Naast de bestellingen van thuiswinkelaars verzorgt de faciliteit in Göteborg ook click+collect-bestellingen voor Axfood-winkels in de regio. Het geautomatiseerde e-commerce DC is ontworpen voor een dagelijkse pickprestatie van 412.000 dozen, wat overeenkomt met zo’n 6700 bestellingen van klanten.
Het logistieke hart is de AIO-oplossing (All-in-One Order Fulfilment) van Witron. Voordeel van dit piece picking-systeem is dat meerdere categorieën, zoals verschillende temperatuurzones, verschillende distributiekanalen en fast en slow movers in één geïntegreerd systeem kunnen worden behandeld. In Göteborg worden bijvoorbeeld e-commerce-bestellingen en click+collect-bestellingen op deze manier geconsolideerd. In totaal 89.000 opslaglocaties voor bakken, 44 stapelkranen en 52 ergonomische pick-werkstations zijn in een flexibele materiaalstroom door alle logistieke gebieden met elkaar verbonden. Axfood koos al voor de AIO-oplossing in het omnichannel-distributiecentrum in Bålsta, waar het systeem ook wordt gebruikt om online bestellingen en winkelbestellingen te verwerken.
Bij de werkstations worden artikelen uit het assortiment houdbare artikelen en vers voedsel rechtstreeks van de voorraadbak in verzendverpakkingen gepickt. Diepvriesproducten worden van de voorraadbak in speciaal ontworpen geïsoleerde containers gepickt zodat de lage temperatuur behouden blijft. De geautomatiseerde consolidatie van alle bestellingen en temperatuurzones wordt geoptimaliseerd door een geautomatiseerde routevolgordebuffer, die de bestellingen van klanten just-in-time en routevriendelijk consolideert voor verzending door de eigen bezorgvoertuigen of serviceproviders van Axfood.
“Het e-commerce DC voor voedsel in Göteborg vormt de voortzetting van onze OCM-strategie, die bij Axfood is begonnen met het realiseren van het omnichannel-DC in Bålsta”, verklaart Jack Kuypers, sr. VP Noordwest-Europa bij Witron. OCM (Omni-Channel Machinery) is een geïntegreerd retailplatform. Het omvat een distributiecentrum, integratie van de horizontale knooppunten in de supply chain en een optimizer waarmee het gegenereerde netwerk kan worden beheerd op basis van verschillende prioriteiten – zoals tijd, kosten, prestaties, transport of volume. “We combineren bestaande technologieën, ontwikkelen tegelijkertijd een platform van de leverancier naar het magazijn tot aan de winkel of eindklant, creëren transparantie binnen het retailnetwerk en maken data-uitwisseling tussen alle deelnemers mogelijk.”
Als hoofdaannemer is Witron verantwoordelijk voor het ontwerp, het concept, de realisatie en de ingebruikname van alle IT, regeltechniek en mechanische onderdelen. Een Witron-team op locatie staat met 38 technici in voor service, onderhoud en exploitatie van het systeem.
Foto: Witron