Zetes pleit voor ecovriendelijke bezorging van online bestellingen

De sluiting van de winkels heeft de logistieke keten in ons land grondig verstoord. Online winkels namen tijdens de lockdownperiode een steeds hogere vlucht. Tegelijk eisen consumenten ook snellere, nauwkeurigere en stiptere leveringen. In een nieuw onderzoeksrapport geeft logistiek dienstverlener Zetes evenwel aan dat 20% van de pakketten niet bij de eerste poging worden geleverd, met een sterke impact op kosten en ook het milieu. Volgens Zetes is het moment opportuun om werk te maken van een meer efficiënte logistiek en duurzame e-commerce

De totale kosten van een gemiste levering worden op 15 euro geschat, meldt Zetes in het rapport (cijfers van onderzoeksbureau PCA Predict). Dat is een aanzienlijk bedrag gezien de lage marges van bezorgbedrijven. De levering aan de eindklant (de ‘last mile’) vertegenwoordigt tot 30% van de totale orderafhandelingskosten (arbeid, transport en brandstof).
 
Naast de financiële impact is er ook een forse invloed op het milieu. Pakketleveringen zijn goed voor 25% van door bestelwagens gereden kilometers. Elk jaar komt zo 420.000 ton CO2 vrij. “Uit ons rapport blijkt dat 42% van de klanten er niet van op de hoogte is dat ze hun pakket een eerste keer mislopen. Zo kun je herleveringen natuurlijk niet vermijden. Logistieke bedrijven hebben nu een uitgelezen kans om slimmer te gaan werken, zowel in de ‘first’ als ‘last mile’ van het bezorgproces”, meent Edouard Dumortier, business development manager bij Zetes. “Proof of delivery-oplossingen registreren bijvoorbeeld elke stap in het leverproces en helpen om een flexibel logistiek model in te voeren. Verder in de toekomst zullen ook robotica en autonome voertuigen de efficiëntie en duurzaamheid van bezorgdiensten verder verbeteren.”
In zijn rapport geeft Zetes bezorgbedrijven uitvoerig advies om ook de eerste en laatste fasen (first en last mile) van het leveringsproces te optimaliseren. De sector moet het moment aangrijpen om nieuwe, milieuvriendelijke oplossingen in gebruik te nemen, luidt het.
 
Zetes’ whitepaper “De eerste en de laatste kilometer als succesfactor in de detailhandel en logistiek” kunt u hier downloaden.
Foto: Zetes

Recente nieuwsberichten

Pieter Van den Broecke benoemd tot EMEA leader Supply Chain Commerce Strategies bij Manhattan Associates

Manhattan Associates heeft Pieter Van den Broecke (foto) benoemd tot EMEA leader Supply Chain Commerce Strategies. Pieter Van den Broecke is al meer dan vijftien jaar verbonden aan het technologiebedrijf als managing director Benelux, Denemarken, Duitsland en Oost-Europa.

Niels Stenfeldt nieuwe CEO van 9altitudes

9altitudes, een Europese digitale transformatiepartner gespecialiseerd in Microsoft Dynamics en PTC-oplossingen, heeft Niels Stenfeldt benoemd tot nieuwe chief executive officer. Deze strategische leiderschapsoverdracht kadert in de expansie- en innovatiestrategie van 9altitudes, gesteund door Waterland Private Equity.

AG Solution treedt toe tot Siemens Xcelerator

AG Solution, integrator van automatiseringssystemen en oplossingen voor o.m. procescontrole, gegevensbeheer en MES/MOM, is de nieuwste Belgische servicepartner van het digitale businessplatform Siemens Xcelerator.

Webinar: Fabels en Feiten over WMS, WES en WCS

(Advertorial) Benieuwd naar de verschillen tussen WMS, WES en WCS?
In dit webinar ontrafelen we misverstanden en geven we heldere uitleg over hun rol in magazijnautomatisering.

Coles investeert in technologie van Witron voor nieuw DC

De Australische supermarktketen Coles heeft zijn tweede ‘Automated Distribution Centre’ (ADC) geopend in Kemps Creek, op zo’n veertig kilometer ten westen van Sidney. Systeemintegrator Witron leverde de technologie voor deze totale investering van 1 miljard Australische dollar in technologie en innovatie. Dit is de tweede van twee Witron-faciliteiten die Coles heeft geopend en maakt deel uit van de grootste kapitaalinvestering in de 110-jarige geschiedenis van het bedrijf.

Duitse retailer Rewe opent geavanceerd DC met automatisering van Swisslog

Afgelopen zomer werd het meest geavanceerde logistieke centrum van de Rewe Group tot nu toe geopend. De Duitse supermarktketen investeerde zowat 250 miljoen euro in het nieuwe gebouw. In de eerste fase biedt het logistieke centrum 49.500m² ruimte voor 20.000 artikelen uit het assortiment droge goederen. Op piekdagen kunnen tot 286.000 pakketten per dag het distributiecentrum via 53 outbound dockdeuren verlaten. Een van de redenen voor die hoge efficiëntie is dat 50% van de opslag- en pickprocessen in RE D 39 volledig geautomatiseerd verloopt. Voor de automatisering werkte Rewe nauw samen met technologiepartner Swisslog.

Kappahl Group automatiseert nieuw logistiek centrum met Fastpick van Vanderlande

De Scandinavische moderetailer Kappahl Group heeft Vanderlande gekozen om een nieuw logistiek centrum te automatiseren dat zal worden gevestigd in de buurt van Göteborg in Zweden. Beide bedrijven hebben een contract getekend voor de installatie van de Fastpick-oplossing van Vanderlande in het 34.000m² grote centrum, dat naar verwachting in juni 2026 in gebruik zal worden genomen.

Nieuw warehouse van Dachser in Waddinxveen is operationeel

Logistiek dienstverlener Dachser heeft in Waddinxveen, Nederland, een nieuw warehouse in gebruik genomen. Het gebouw, dat volledig op contractlogistiek is gericht, vergroot de opslagcapaciteit van Dachser met 6.900m² en biedt ruimte voor zo’n 10.000 pallets. Daarmee komt de totale opslagcapaciteit van Dachser in Waddinxveen op 55.000 palletplaatsen.

P&O Ferries vergroot vrachtcapaciteit op Noordzee met uitbreiding vloot

P&O Ferries breidt zijn vloot uit met het Longstone-schip, waarmee de vrachtcapaciteit op de routes tussen Tilbury nabij Londen en de P&O-hub in Zeebrugge significant toeneemt. Het ro-ro vrachtschip, gecharterd voor een langdurige periode, zal P&O Ferries in staat stellen meer vracht te vervoeren binnen zijn Noordzee-netwerk, waardoor klanten meer capaciteit en flexibiliteit krijgen. Eind 2025 zal P&O Ferries ook het zusterschip van de Longstone aan zijn vloot toevoegen.

Brady Corporation lijft Gravotech in

Gravotech, een internationale fabrikant en leverancier van graveer-, markeer- en traceerbaarheidsoplossingen voor personalisatie, identificatie en signalisatie, maakt voortaan integraal deel uit van Brady Corporation, een internationale fabrikant en aanbieder van totaaloplossingen voor het identificeren en beschermen van mensen, producten en plaatsen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.