Yusen Logistics sluit Transfreight Automotive Logistics Europe
Het Japanse Yusen Logistics heeft zijn Britse dochteronderneming Transfreight Automotive Logistics Europe, onder de noemer van ‘vrijwillige liquidatie’ gesloten. Volgens de Britse wetgeving mag een onderneming bij een vrijwillige liquidatie haar schulden betalen, maar haar operaties stopzetten. De bekendmaking van de liquidatie werd op 24 juli 2019 officieel in het VK gepubliceerd in The Gazette. Het bericht meldde dat de wegvervoerder van plan is alle schuldeisers te betalen binnen de twee maanden vanaf 30 augustus 2019. Transfreight zou als wegvervoerder over zo’n 90 commerciële voertuigen en 200 trailers beschikken die allemaal opereren vanuit het Engelse Burnaston, Derby.
De grootste klant van Transfreight was de fabriek van Toyota Motor Manufacturing in Burnaston. Dat was ook de reden waarom Yusen Logistics in 2017 Transfreight overnam. Beide ondernemingen boden cross-docking, transport en logistiek aan productiebedrijven. Yusen beschouwde de acquisitie als een manier om zijn voetafdruk te vergroten en tegelijk zijn consolidatiepunten voor vracht in West-Europa verder uit te bouwen.
Eerder dit jaar waarschuwde Toyota al dat een no-deal Brexit wel eens zou kunnen resulteren in de opschorting of zelfs de sluiting van zijn autofabrieken in het VK, ook die in Burnaston. De verwachte vertragingen bij douanecontroles voor onderdelen afkomstig uit andere Europese landen zouden immers nefast zijn voor de Toyota-fabrieken, die met een just-in-time voorraad werken.
Het is niet bevestigd of de onzekerheid omtrent de Brexit een rol heeft gespeeld in het opdoeken van Transfreight. De berichtgeving over de liquidatie vermeldt geen specifieke reden voor de sluiting.
Ondanks de sluiting van Transfreight, blijft Yusen uitbreiden. Zo opende de onderneming onlangs nog een nieuw kantoor in Koper, Slovenië. Bedoeling van die uitbreiding is voordeel te halen uit de groeiende zeevracht in de regio. Volgens Yusen verhandelt de haven van Koper het grootste volume van de drie havens aan de Adriatische Zee, waar het volume in de laatste tien jaar is verdubbeld.