XPO Logistics schaalt capaciteit op om eindejaarsdrukte op te vangen
De logistieke sector gaat de komende weken een ongekende piekdrukte tegemoet. Logistiek dienstverlener XPO Logistics verwacht in de drukste week rond de feestdagen een volume van 3,7 miljoen pakketten te verwerken in Nederland. Dat is bijna 60% hoger dan in een gemiddelde week in 2020.
Veel bedrijven schakelen vanwege de coronamaatregelen noodgedwongen op e-commerce activiteiten over, wat zorgt voor de uitzonderlijke volumetoename in deze traditioneel drukke eindejaarsperiode. De modesector zette die stap eerder al en nu ziet XPO dat ook bedrijven in sectoren als speelgoed, sport, doe-het-zelf en meubelen hun e-commerce activiteiten versnellen. Dat leidt volgens de logistiek dienstverlener niet alleen tot een volumetoename van 25% bij bestaande klanten, maar ook tot een flinke toename van nieuwe klanten.
Daarom zal XPO de capaciteit opschalen met vier nieuwe faciliteiten in Nederland (goed voor 233.000m² warehouseruimte), meer gebruik maken van intelligente automatisering door middel van ‘collaborative robots’ en ruim 3.500 nieuwe medewerkers in dienst nemen in Nederland, België en Duitsland. Die investeringen moeten ook de langetermijngroei van XPO in de regio ondersteunen.