Witron voltooit vierde bouwfase van centraal Spar-magazijn

Na een implementatieperiode van nog geen twee jaar heeft de Spar Österreichische Warenhandels AG de vierde uitbreidingsfase van het centrale magazijn in Wels (ZLW) succesvol afgerond. Dat gebeurde in samenwerking met projectpartner WITRON Logistik + Informatik GmbH. Dankzij de integratie van de moderne logistieke technologie kan Spar in de toekomst activiteiten ontplooien voor de orderverzameling van 140.000 extra handelseenheden in een tweeploegendienst.

De infrastructuur is gebaseerd op een gecombineerd greenfield-/ brownfieldproject in een nieuwbouw van 20.000m², die met de bestaande logistieke divisies zijn verbonden. In 1998, 2002 en 2015 werden fase 1, 2 en 3 van het ZLW-project gerealiseerd. In alle uitbreidings- en moderniseringsfases was Witron als ‘lifetime-partner’ verantwoordelijk voor de planning, realisatie, service en exploitatie.
 
Met een totale oppervlakte van 50.000m2 voorziet het ZLW 1500 markten in heel Oostenrijk en de buitenlandse Spar-dochters van meer dan 18.000 verschillende artikelen uit het droge assortiment. Het DC kan 340.000 pickeenheden per dag verwerken in een tweeploegendienst. Op piekdagen kunnen er maximum 500.000 pickeenheden in een 3-ploegendienst worden verwerkt. Een centraal onderdeel van bouwfase 4 is – net als in bouwfase 3 – het volautomatische opslag- en orderverzamelingssysteem OPM (Order Picking Machinery). Door de installatie van nog eens zestien COM-machines (in totaal nu 24) kunnen per dag in twee ploegendiensten maximum 140.000 handelseenheden extra worden verzameld op rolcontainers voor de filialen. Zo komt het totaal nu op 340.000 handelseenheden in twee ploegendiensten.
 
Ook nieuw is een automatisch traymagazijn met 32 magazijnkranen (in totaal 48) en 293.000 trayplaatsen (in totaal 450.000) en een hoogbouwmagazijn met acht magazijnkranen (in totaal 24), dat plaats biedt aan 31.200 pallets (in totaal 73.000), zeven depalletiseermachines (in totaal tien) en drie foliewikkelaars (in totaal vijf). Verder is er een automatisch buffermagazijn voor lege verpakkingen met vier magazijnkranen voor maximaal 8600 rolcontainers geïntegreerd. Op locatie is een team van Witron in ploegendienst verantwoordelijk voor service, onderhoud en exploitatie met het oog op een optimale beschikbaarheid van de systemen.

Recente nieuwsberichten

Jean-Michel Demoulin nieuwe vice president bij Capgemini Belgium

Het managementteam voor Capgemini Invent, het digitale innovatie-, advies- en transformatiemerk van de Capgemini Group, wordt versterkt met de aanwerving van Jean-Michel Demoulin als vice president voor Business Technology. Jean-Michel Demoulin heeft meer dan 25 jaar ervaring als zakelijk leider in het aansturen en opschalen van digitale innovatie in bedrijfs- en start-up-initiatieven binnen EMEA.

Jan Blomme aangesteld als site manager van DSV’s Specialised Healthcare Cluster

Sinds 1 mei bekleedt Jan Blomme de functie van site manager in de ‘Specialised Healthcare Cluster’ van DSV in Gent. De Specialised Healthcare Cluster, onderdeel van DSV Solutions, is een gespecialiseerde zorgcluster van meer dan 80.000m² die dient als distributiepunt voor ziekenhuizen en andere medische voorzieningen in heel Europa.

Peripass en Nedap streven samen naar optimale logistieke stromen en voertuigenbeheer op de site

Peripass gaat een strategische samenwerking aan met Nedap Identification Systems, dat is gespecialiseerd in systemen voor identificatie op lange afstand, draadloze voertuigdetectie en stadstoegangscontrole. Peripass biedt verschillende yard management oplossingen in logistiek, retail, manufacturing en food & beverage om de kloof tussen magazijn en transportactiviteiten te kunnen overbruggen.

Picking zonder automatisatie

(Advertorial) Functionele pick systemen bestaan zelden uit één enkel systeem. Welke stellingsystemen “gecombineerd” worden hangt af van verschillende factoren. Maar automatisatie hoeft niet in iedere e-commerce situatie de oplossing te zijn.

Intersig houdt voorraden in het gareel met Optimact

(Advertorial) Het behaaglijke gevoel de voorraden onder controle te hebben in een complexe omgeving. Dat was voor Intersig de belangrijkste motivatie om een gespecialiseerd voorraadpakket te implementeren. De producent van bouwstaal vond hiervoor de geknipte aanvulling op zijn ERP-pakket in Optimact van Xeleos Consulting.

Woolworths schakelt Knapp in voor nieuw automatisch fulfilment center

De Australische supermarktketen Woolworths is van plan in Auburn, New South Wales een ​​nieuw geautomatiseerd fulfilment center te bouwen voor de verwerking van e-commerce orders. Met nieuwe technologie wil Woolworths de capaciteit vergroten en op die manier de online boodschappenervaring van klanten in West-Sydney optimaliseren.

Nederlandse bedrijven, CBS en overheid zorgen samen voor betere data-uitwisseling

In Nederland loopt een project waarin het bedrijfsleven, Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en de overheid samen de uitwisseling van gegevens willen verbeteren. In het gezamenlijke project in opdracht van de Topsector Logistiek realiseren CBS en de Stichting Uniforme Transport Code (namens TLN en Evofenedex) een digitale infrastructuur om het delen van logistieke basisdata vanuit het bedrijfsleven met het CBS, makkelijker te maken.

PwC’s 2021 Global Crisis Survey: bedrijven willen meer veerkracht en betere crisisparaatheid

Voor de tweede keer onderzoekt PwC met zijn Global Crisis Survey de reactie van de bedrijfswereld op de COVID-19-crisis. Meer dan 2.800 bedrijfsleiders uit 29 sectoren en 73 landen namen aan de survey deel.

VIL wijst op tijdswinst bij lossen en laden dankzij integratie realtime data in dynamisch slotboekingssysteem

Bedrijven en consumenten verwachten steeds meer dat producten snel, flexibel en betrouwbaar worden geleverd. Verlies- en wachturen bij magazijnen en distributiecentra zijn daardoor meer dan ooit uit den boze. Daarom heeft VIL met het project OptiPlan nagegaan wat de mogelijkheden zijn om de planning voor het laden en lossen te optimaliseren door realtime data te integreren in een dynamisch slotboekingssysteem.

Voorspellend onderhoud in intralogistiek: Anticiperen op problemen voordat ze zich voordoen

(Advertorial) Ook voor intralogistieke systemen wordt het door Industrie 4.0 mogelijk de conditie van belangrijke componenten te monitoren en stilstand van de systemen te elimineren. “De kunst is de beschikbaarheid van systemen continu te optimaliseren,” aldus Dr Maximilian Beinhofer, Head of Cognitive Systems Development bij TGW.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.