Wijzigingen in kilometerheffing vanaf 1 januari 2024
Vanaf maandag 1 januari 2024 treden er verschillende veranderingen op in het kilometerheffingssysteem. In Vlaanderen verandert het tarief van 686 kilometer wegen van nultarief naar normaal tarief en wordt een voordeeltarief van nul eurocent/km toegekend aan zero-emissie voertuigen (ZEV) op het volledige Vlaamse wegennet. De OBU (on board unit) blijft echter verplicht voor ZEV. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en in Wallonië (Sofico) worden de ZEV nog ondergebracht in de emissie-categorie EURO VI.
In Wallonië worden de tarieven voor de kilometerheffing aangepast aan de index. In Vlaanderen en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest vindt de indexering op 1 juli plaats.
Verder is het gebruik van een OBU van het type TriBoxAir van dienstverlener Eurotoll vanaf 1 januari 2024 niet meer toegestaan op de Belgische wegen. Een OBU is een toestel in de vrachtwagencabine dat het aantal gereden kilometers op betalende tolwegen registreert.
De software van ingeschakelde OBU’s van de zes dienstverleners die geaccrediteerd zijn voor de kilometerheffing in België zal automatisch worden geüpdatet met de nieuwe tarieven en wegen die vanaf 1 januari van kracht zijn. De zes dienstverleners zijn Axxès, Satellic, Telepass, Toll4Europe, TotalEnergies Marketing Services en W.A.G. Payment Solutions.
Op 1 januari 2024 zullen de nieuwe tarieven te raadplegen zijn op de downloadpagina van de Viapass’ website. U kunt de tarieven die vanaf dan gelden alvast consulteren via de nieuwspagina van de site.
Foto: Viapass