Wiferion presenteert compact oplaadsysteem, ook voor kleine robots

In de markt van mobiele robots zijn goederen-naar-persoon-robots een van de snelst groeiende segmenten. Met het nieuwe inductieve etaLINK 1000 laadsysteem maakt Wiferion zijn draadloze laadtechnologie voor het eerst beschikbaar voor kleine robots. Het nieuwe lid van de etaLINK-serie heeft volgens het technologiebedrijf het ideale formaat voor het compacte ontwerp van fulfilment bots en draagt contactloos energie over met een capaciteit van 1kW.

De vraag naar kleine goederen-naar-persoonsrobots voor sorteer-, shuttle- of commissioneringstoepassingen is enorm. De energievoorziening van autonome mobiele robots (AMR) en automatisch geleide voertuigen (AGV) is volgens Wiferion echter niet geschikt voor snelle uitbreiding van vloten. “De huidige energieoplossingen zijn vaak complex, energie-inefficiënt of onbetrouwbaar, wat leidt tot onproductieve laadtijden, stilstand en dure onderhoudswerkzaamheden”, klinkt het. Inductief laden wordt daarom beschouwd als de nieuwe laadnorm voor mobiele robots. “Vanwege het compacte ontwerp van de kleinere AMR’s was er tot nu toe echter geen betrouwbare draadloze laadoplossing op de markt”, aldus nog de leverancier. Daarom wil Wiferion dat gat nu opvullen met zijn etaLINK 1000 systeem. De etaLINK 1000 zou klanten helpen hun robots betrouwbaar en efficiënt op te laden en een productiviteitsverhoging tot 32% te realiseren.
 
De nieuwe mobiele laadeenheid die in de robot is geïntegreerd, meet slechts 160mm en is daarmee 36% kleiner dan de etaLINK 3000. Een andere innovatie is dat de mobiele elektronica niet extern gemonteerd hoeft te worden, maar in het laadpad geïntegreerd is. Verder zorgt een koelsysteem ervoor dat overmatige warmteontwikkeling wordt voorkomen. Volgens Wiferion biedt de etaLINK 1000 alle voordelen van de grotere modellen, zoals een hoge positioneringstolerantie, onderhoudsvrije werking en een snelle start van de stroomoverdracht in ongeveer 1 seconde. “Robotfabrikanten zullen echter niet alleen profiteren van de prestatiegegevens van de draadloze laadoplossing, wij bieden onze klanten een compleet pakket bestaande uit het laadsysteem, perfect afgestemde batterijen en uitgebreid advies”, klinkt het. Op deze manier wil Wiferion OME’s ondersteunen bij het configureren en implementeren van de energiesystemen in hun robots en het ontwerpen van de juiste laadlay-out voor de eindgebruiker. Het onlangs gepresenteerde ‘etaHUB’ laadoptimaliseringsplatform wordt ook hier gebruikt.
 
Wiferion zegt al een groot aantal orders te hebben ontvangen. Het technologiebedrijf verwacht alleen al in het eerste jaar tot 3.000 toestellen te verkopen.
Foto: ©Wiferion

Recente nieuwsberichten

Garvis bouwt AI-platform verder uit na investering van 3,5 miljoen euro

Een jaar na de lancering van zijn AI-platform voor vraag- en voorraadplanning haalt de Belgische start-up Garvis 3,5 miljoen euro op om het platform verder uit te bouwen. Investeerders zijn de Britse investeringsfondsen Superseed en Scalebridge Capital en de Duitse groep Bosch Ventures.

Webfleet brengt nieuwe modulaire oplossingen voor digitalisering in de transportsector

Webfleet, aanbieder van telematica voor vrachtwagens, kondigt een reeks nieuwe modulaire oplossingen aan die transportbedrijven moeten helpen bij het nemen van geïnformeerde, datagedreven beslissingen om brandstofkosten te besparen, de productiviteit te verbeteren en veiliger te zijn op de weg.

Volvo Trucks begint met serieproductie zware elektrische trucks

Volvo Trucks start met de serieproductie van de elektrische versies van zijn belangrijkste modellen: Volvo FH, Volvo FM en Volvo FMX. Deze trucks kunnen een totaalgewicht van 44 ton (GCW – gross combination weight) aan en de drie modellen vertegenwoordigen ongeveer twee derde van de verkoop.

Leuze introduceert nieuwe 36-serie sensoren voor detectie van objecten

Voor de nauwkeurige detectie van objecten heeft Leuze de nieuwe 36-sensorserie ontwikkeld. De sensoren zijn geschikt voor toepassing in de intralogistiek, de automobielindustrie en voor verpakkingssystemen. Ze detecteren voorwerpen met verschillende optische eigenschappen, zelfs op grote afstand, bij trillingen, omgevingslicht of vervuiling.

PolySto scant met de Nova RFID-oplossing van Aucxis RFID Solutions

Het Belgische PolySto, met hoofdzetel in Lokeren, produceert hygiënische binnenafwerking voor de voedingsindustrie. Het bedrijf maakt o.a. plinten en stootranden uit polymeer composiet voor supermarkten, logistieke spelers in de voeding, enz.

De Bondt B.V. ondersteunt wereldwijde groei met Fastpick van Vanderlande

De Bondt B.V. is een internationaal opererende groothandel in fournituren, garens en handwerkartikelen. Het familiebedrijf, bekend van het eigen garenmerk ‘Scheepjes’, levert aan retailers en resellers in meer dan 70 landen wereldwijd en kent een sterke groei.

De uitdagingen van een succesvolle implementatie van magazijnautomatisering

(Advertorial) Als we het over automatiseringsprojecten hebben, gaat het vaak over de ondertekening van het contract of de succesvolle samenwerking achteraf. Over het implementatieproces wordt zelden iets gemeld. Dominic Crimp, COO van TGW Northern Hub, verbreekt de stilte: een globaal gestandaardiseerd ‘stage gate’-proces, een open communicatie en heel veel testen zijn voor TGW de sleutels tot succes.

Ontdek de customer van Vanas Engineering bij elektroketen Krëfel

(Video) 2020 was – met de opkomst van corona – een turning point voor veel bedrijven. Ook voor de Belgische elektronicaketen Krëfel, welke een enorme boost in online bestellingen kreeg. Door slim en snel in te springen op deze ontwikkeling is het marktaandeel van Krëfel sinds 2019 forst gestegen.

40% van de werkgevers in Supply Chain/Logistiek wil personeelsbestand dit jaar nog uitbreiden

Volgens de recentste ManpowerGroup Barometer voor de tewerkstellingsvooruitzichten, verwachten werkgevers dat er ook in het vierde kwartaal van 2022 banen zullen bijkomen in de sector Supply Chain & Logistics. Vier op tien (40%) van de in april door ManpowerGroup bevraagde werkgevers in deze sector zijn van plan hun personeelsbestand tegen het eind van de maand december uit te breiden, terwijl 20% van plan is dat te verminderen.

WDP vergroot footprint in Wallonië met 7 nieuwe sites in Doornik

Logistiek vastgoedontwikkelaar WDP heeft zeven nieuwe logistieke sites aangekocht van Sedimmo NV (onderdeel van Sedilog NV) in de industriezone Tournai West Zoning in Doornik. De acquisitie is goed voor een totale verhuurbare oppervlakte van om en bij de 100.000m² en een globale investering van ongeveer 120 miljoen euro.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.