Wiferion presenteert compact oplaadsysteem, ook voor kleine robots

In de markt van mobiele robots zijn goederen-naar-persoon-robots een van de snelst groeiende segmenten. Met het nieuwe inductieve etaLINK 1000 laadsysteem maakt Wiferion zijn draadloze laadtechnologie voor het eerst beschikbaar voor kleine robots. Het nieuwe lid van de etaLINK-serie heeft volgens het technologiebedrijf het ideale formaat voor het compacte ontwerp van fulfilment bots en draagt contactloos energie over met een capaciteit van 1kW.

De vraag naar kleine goederen-naar-persoonsrobots voor sorteer-, shuttle- of commissioneringstoepassingen is enorm. De energievoorziening van autonome mobiele robots (AMR) en automatisch geleide voertuigen (AGV) is volgens Wiferion echter niet geschikt voor snelle uitbreiding van vloten. “De huidige energieoplossingen zijn vaak complex, energie-inefficiënt of onbetrouwbaar, wat leidt tot onproductieve laadtijden, stilstand en dure onderhoudswerkzaamheden”, klinkt het. Inductief laden wordt daarom beschouwd als de nieuwe laadnorm voor mobiele robots. “Vanwege het compacte ontwerp van de kleinere AMR’s was er tot nu toe echter geen betrouwbare draadloze laadoplossing op de markt”, aldus nog de leverancier. Daarom wil Wiferion dat gat nu opvullen met zijn etaLINK 1000 systeem. De etaLINK 1000 zou klanten helpen hun robots betrouwbaar en efficiënt op te laden en een productiviteitsverhoging tot 32% te realiseren.
 
De nieuwe mobiele laadeenheid die in de robot is geïntegreerd, meet slechts 160mm en is daarmee 36% kleiner dan de etaLINK 3000. Een andere innovatie is dat de mobiele elektronica niet extern gemonteerd hoeft te worden, maar in het laadpad geïntegreerd is. Verder zorgt een koelsysteem ervoor dat overmatige warmteontwikkeling wordt voorkomen. Volgens Wiferion biedt de etaLINK 1000 alle voordelen van de grotere modellen, zoals een hoge positioneringstolerantie, onderhoudsvrije werking en een snelle start van de stroomoverdracht in ongeveer 1 seconde. “Robotfabrikanten zullen echter niet alleen profiteren van de prestatiegegevens van de draadloze laadoplossing, wij bieden onze klanten een compleet pakket bestaande uit het laadsysteem, perfect afgestemde batterijen en uitgebreid advies”, klinkt het. Op deze manier wil Wiferion OME’s ondersteunen bij het configureren en implementeren van de energiesystemen in hun robots en het ontwerpen van de juiste laadlay-out voor de eindgebruiker. Het onlangs gepresenteerde ‘etaHUB’ laadoptimaliseringsplatform wordt ook hier gebruikt.
 
Wiferion zegt al een groot aantal orders te hebben ontvangen. Het technologiebedrijf verwacht alleen al in het eerste jaar tot 3.000 toestellen te verkopen.
Foto: ©Wiferion

Recente nieuwsberichten

Logistieke partijen ontwikkelen samen oplossing voor resource- en routeplanning

De logistieke bedrijven Cornelissen Groep, Peter Appel Transport en Simon Loos hebben samen met softwareleverancier Conundra een samenwerkingscontract ondertekend. De vier partijen zullen de komende twee jaar gezamenlijk werken aan een innovatieve software die een volledig geautomatiseerde planning van resources en routes mogelijk maakt.

Chep pallets voortaan uit 100% gecertificeerde houtbronnen

Chep bereikt opnieuw een van zijn klimaatdoelen door niet langer bij te dragen aan ontbossing. Voortaan komt elke houten Chep-pallet wereldwijd van duurzaam beheerde bossen. De keuze voor 100% gecertificeerde houtbronnen is een logisch gevolg van het circulaire businessmodel van Chep, waarbij ladingdragers worden gedeeld en hergebruikt.

BigMile beschikbaar voor Europese gebruikers

Stichting Connekt (een onafhankelijk netwerk voor duurzame bereikbaarheid in mobiliteit en logistiek) en Districon Solutions (ontwikkelaar van supply chain-strategieën en -oplossingen) zijn een samenwerking aangegaan om vanuit BigMile BV de SaaS-oplossing BigMile als dienst commercieel te leveren, om te beginnen in Europa.

IPP breidt uit naar Polen

Na Spanje en Duitsland breidt IPP, aanbieder van pallet pooling-diensten voor de FMCG- en retailsector, zijn activiteiten nu ook uit naar Polen. Met de uitbreiding wil IPP zijn internationaal opererende klanten ook in Polen kunnen ondersteunen en nieuwe, Poolse klanten een full service palletpooling oplossing bieden.

DB Schenker biedt klanten van concurrent Damco ‘stability package’

Logistiek dienstverlener DB Schenker heeft een ‘stability package’ samengesteld voor klanten van zijn concurrent Damco. Het pakket voorziet die klanten in een aanbod om kortlopende contracten met een looptijd van maximaal twee maanden direct over te nemen tegen dezelfde voorwaarden als overeengekomen met Damco.

Colruyt Group maakt aanlevering van groenten en fruit groener

Sinds midden augustus vervangt Colruyt Group de blauwe kratten in de versmarkt van zijn winkels door groene klapkratten. De nieuwe kratten zijn ook figuurlijk groen. Door de nieuwe kratten na gebruik in te klappen, nemen ze vier keer minder plaats in dan de vorige kratten.

IFacto Group, Infront en Qubix voortaan samen onder één dak

IFacto Group, Infront en Qubix – alle Microsoft Gold Partner – bundelen hun krachten en vormen voortaan een groep van 130 medewerkers actief in Microsoft Dynamics 365 ERP, E-Commerce, CRM en Modern Workplace met 550 klanten en een omzet van 18 miljoen euro.

Automatiseringsproject van Inther bij Uniphar zit op schema

Uniphar, een van de grootste spelers op de farmaceutische markt, belevert vanuit het 4.400m² grote DC in het Ierse Annacotty de ziekenhuizen en apotheken van Ierland. Het distributiecentrum wordt door Inther Group voorzien van een volledig geautomatiseerd logistiek systeem dat tot 4.500 orderregels per uur kan verwerken.

Metro Inc. doet opnieuw een beroep op Witron voor automatisch DC

Na twee projecten met Witron in Toronto, schakelt het Canadese Metro Inc. voor de derde keer Witron in voor de bouw van een geautomatiseerd distributiecentrum. Deze keer is de provincie Quebec aan de beurt. In Terrebonne, een voorstad in het noorden van Montreal, wordt vanaf 2023 een 60.000m² groot hightech distributiecentrum gebouwd.

Oostenrijkse Rail Cargo Group kiest voor TMS en TOS van Yellowstar

Rail Cargo Group (RCG), de vrachtdivisie van de Oostenrijkse Spoorwegen ӦBB, heeft voor het aansturen van zijn internationale intermodale transportoperaties het Nederlandse Yellowstar opdracht gegeven een nieuw transport management system (TMS) en terminal operating system (TOS) te ontwikkelen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.