Wiferion presenteert compact oplaadsysteem, ook voor kleine robots

In de markt van mobiele robots zijn goederen-naar-persoon-robots een van de snelst groeiende segmenten. Met het nieuwe inductieve etaLINK 1000 laadsysteem maakt Wiferion zijn draadloze laadtechnologie voor het eerst beschikbaar voor kleine robots. Het nieuwe lid van de etaLINK-serie heeft volgens het technologiebedrijf het ideale formaat voor het compacte ontwerp van fulfilment bots en draagt contactloos energie over met een capaciteit van 1kW.

De vraag naar kleine goederen-naar-persoonsrobots voor sorteer-, shuttle- of commissioneringstoepassingen is enorm. De energievoorziening van autonome mobiele robots (AMR) en automatisch geleide voertuigen (AGV) is volgens Wiferion echter niet geschikt voor snelle uitbreiding van vloten. “De huidige energieoplossingen zijn vaak complex, energie-inefficiënt of onbetrouwbaar, wat leidt tot onproductieve laadtijden, stilstand en dure onderhoudswerkzaamheden”, klinkt het. Inductief laden wordt daarom beschouwd als de nieuwe laadnorm voor mobiele robots. “Vanwege het compacte ontwerp van de kleinere AMR’s was er tot nu toe echter geen betrouwbare draadloze laadoplossing op de markt”, aldus nog de leverancier. Daarom wil Wiferion dat gat nu opvullen met zijn etaLINK 1000 systeem. De etaLINK 1000 zou klanten helpen hun robots betrouwbaar en efficiënt op te laden en een productiviteitsverhoging tot 32% te realiseren.
 
De nieuwe mobiele laadeenheid die in de robot is geïntegreerd, meet slechts 160mm en is daarmee 36% kleiner dan de etaLINK 3000. Een andere innovatie is dat de mobiele elektronica niet extern gemonteerd hoeft te worden, maar in het laadpad geïntegreerd is. Verder zorgt een koelsysteem ervoor dat overmatige warmteontwikkeling wordt voorkomen. Volgens Wiferion biedt de etaLINK 1000 alle voordelen van de grotere modellen, zoals een hoge positioneringstolerantie, onderhoudsvrije werking en een snelle start van de stroomoverdracht in ongeveer 1 seconde. “Robotfabrikanten zullen echter niet alleen profiteren van de prestatiegegevens van de draadloze laadoplossing, wij bieden onze klanten een compleet pakket bestaande uit het laadsysteem, perfect afgestemde batterijen en uitgebreid advies”, klinkt het. Op deze manier wil Wiferion OME’s ondersteunen bij het configureren en implementeren van de energiesystemen in hun robots en het ontwerpen van de juiste laadlay-out voor de eindgebruiker. Het onlangs gepresenteerde ‘etaHUB’ laadoptimaliseringsplatform wordt ook hier gebruikt.
 
Wiferion zegt al een groot aantal orders te hebben ontvangen. Het technologiebedrijf verwacht alleen al in het eerste jaar tot 3.000 toestellen te verkopen.
Foto: ©Wiferion

Recente nieuwsberichten

Hyperloop biedt duurzaam potentieel voor e-commerce in Europa

E-commerce aanbieders openen nu nog meerdere distributiecentra, dicht bij de consumenten, om te kunnen voldoen aan de vraag van klanten naar levering op dezelfde of de volgende dag. Een Europees Cargoloop-netwerk kan daar evenwel verandering in brengen en die bedrijven in staat stellen hun voorraden in één Europees magazijn te consolideren.

Still breidt productgamma uit met NXV smallegangentruck

Met de NXV lanceert Still een nieuwe man-down smallegangentruck. Daarbij zet de producent hoog in op ergonomie. Zo is de truck voorzien van een ergonomische bestuurdersstoel met optionele kanteltechnologie, proportionele stoel- en voetplaatverstelling en de mogelijkheid om alle bedieningselementen aan de behoeften van de bestuurder aan te passen.

Logistics Capital Partners koopt logistieke site voor speculatief ontwikkelingsproject

Een jaar na de ontwikkeling van zijn eerste Belgische magazijn in Nijvel verwerft Logistics Capital Partners, een pan-Europees platform voor logistieke ontwikkeling en asset management, 6,6 hectare in Bilzen voor de speculatieve ontwikkeling van 42.100m².

DSV behaalt ROI van minder dan 6 maanden met Storeganizer

DSV, wereldwijde leverancier van transport- en logistieke oplossingen, heeft in zijn multi-client magazijn in het Nederlandse Tholen het Storeganizer-opslagsysteem geïntegreerd. Storeganizer, dat wordt ondersteund door het Belgische conTeyor, is een opslagsysteem dat magazijnen in staat moet stellen meer kleine artikelen per oppervlakte op te slaan door het gebruik van de rackruimte te optimaliseren.

Descartes neemt last mile-dienstverlener GreenMile over

Descartes, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, heeft last mile-dienstverlener GreenMile overgenomen voor 30 miljoen dollar. GreenMile, met hoofdkantoor in Orlando, Florida, levert cloudgebaseerde mobiele oplossingen voor routeplanning in de levensmiddelensector, zoals mobiele applicaties waarmee chauffeurs hun productiviteit kunnen verbeteren.

Kasper Deforche wordt nieuwe CEO voor JLL Belux

Vanaf 1 november 2021 zal Kasper Deforche de functie van CEO voor België en Luxemburg invullen bij vastgoedbedrijf JLL. Kasper Deforche is voormalig CEO van Wereldhave Belgium, een Gereglementeerde Vastgoed-vennootschap (GVV) genoteerd op Euronext Brussel, en was er verantwoordelijk voor het uitschrijven en aansturen van de strategie in een snel veranderende winkelvastgoedmarkt en het recente crisisbeheer tijdens de COVID-19-pandemie.

H.Essers betrekt duurzame nieuwe hoofdzetel

Vorige maand nam H.Essers zijn nieuwe hoofdzetel in gebruik. Het nieuwe hoofdkantoor biedt plaats aan 135 medewerkers, maar kan zonder verbouwingen worden uitgebreid tot 185 medewerkers. Het gebouw bevindt zich op de bestaande site van de logistiek dienstverlener in Genk Noord.

Komatsu breidt wisselstukken magazijn uit

Komatsu is een Japanse producent van bouwmachines. Hun magazijn in België levert wisselstukken over heel Europa, Afrika en Midden-Oosten. Om de opslagcapaciteit van hun magazijn te verhogen, plaatste Komatsu in het verleden reeds 12 verticale plateauliften van Vanas.

Fost Plus zet met MyFost nieuwe stap in digitale transformatie van recyclageketen

Fost Plus heeft onder de naam MyFost een volledig vernieuwd aangiftesysteem gelanceerd. MyFost omvat een set tools en features waarmee bedrijven kunnen aangeven welke verpakkingen ze op de markt brengen. Op die manier dekken ze de kosten gelinkt aan de selectieve inzameling, sortering en recyclage van hun verpakkingen.

De vijf meest voorkomende problemen bij automatisering en hun oplossing

Vroeger waren geautomatiseerde processen leuk om te hebben, tegenwoordig struikelen we over praktische vraagstukken omdat we automatisering over de hele organisatie willen uitrollen. Volgens Claudia Lannes, solution engineering manager bij Celonis, bestaat het pad over het algemeen uit vijf stappen en uitdagingen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.