Westfort vernieuwt intralogistiek om slimste vleesbedrijf te worden
Met de ambitie ‘het slimste vleesbedrijf ter wereld’ te worden, heeft het Nederlandse vleesbedrijf Westfort Inther Group in de arm genomen om zijn interne logistiek te verbeteren en verder uit te breiden. De huidige locatie van Westfort in IJsselstein zal worden uitgebreid met een centrale verwerkingslocatie en geïntegreerde invries‐ en vriesopslag met een oppervlakte van maar liefst 38.000m².
Een van de unieke onderdelen binnen die nieuwbouw is de realisatie van een ‘no hands’ vrieshuis. Vanaf het moment dat de producten ingepakt zijn, komen er in het proces van intern transport, invriezen, sorteren, palletiseren en vriesopslag geen handen meer aan te pas tot aan het moment dat de ingevroren producten worden verladen. Belangrijk onderdeel binnen dat systeem is het AS/RS Shuttle-systeem waar individueel ingevroren dozen gebufferd worden voordat ze worden gepalletiseerd. Dat de producten direct worden ingevroren en later naar ‘artikel reine’ pallets worden uitgesorteerd, komt niet alleen de efficiëntie, maar ook de kwaliteit ten goede.
Voor de sortering van de pallets zal Inther Group een AS/RS Shuttle-systeem van 3 gangen en 24 niveaus leveren, geschikt voor de vriesomgeving van ‐18°C. Het AS/RS Shuttle-systeem zal worden bestuurd door de Inther LC software. Het ontwerp dat voor het shuttlesysteem werd gekozen, is volledig redundant. Die redundantie wordt bereikt door het dubbelspel principe toe te passen, waarbij per gang beide liften zowel de in‐ en uitslag van dozen voor hun rekening nemen.
Als warehouse control system (WCS) zal de Inther LC software het volledige shuttlesysteem aansturen. Het sorteeralgoritme geeft Westfort daarbij de volledige flexibiliteit om vanuit beide vriestunnels alle ingevroren dozen in willekeurige volgorde naar het shuttlesysteem te sturen. Vervolgens zullen de complete pallets door het systeem in de juiste volgorde naar een van de beide palletiseerders worden gestuurd. Om die flexibiliteit mogelijk te maken zijn er ook twee verschillende uitvoerniveaus voorzien die direct aan de twee palletiseerders zijn gekoppeld. Daarmee kunnen alle shuttlegangen uitvoeren naar de beide palletiseerders. Voor de in‐ en uitvoer van deze producten wordt de conveyor technologie van Inther Group toegepast.
Begin 2020 wordt met de installatie begonnen. Naar verwachting zal de totale uitbreiding in augustus 2020 in gebruik worden genomen.