Werkgeversorganisaties: “regering nekt vergroening bedrijfsvoertuigen en innovatie”

De Belgische werkgeversorganisaties UPTR, Febetra, Transport & Logistiek Vlaanderen, GTL-Taxi, Unizo, Traxio, FBAA en UCM laten gezamenlijk weten dat ze niet te spreken zijn over de recente beslissing van de federale regering tot een nieuwe belasting bij de verkoop van bedrijfsvoertuigen. “In plaats van herinvesteringen in de groenste en modernste bedrijfsvoertuigen te ondersteunen, belast de fiscus de gerealiseerde meerwaarde op de verkoop van oudere te vervangen bedrijfsvoertuigen. Dat is nefast voor de betrokken sectoren en contraproductief voor de staatskas”, aldus de organisaties.

Sinds jaar en dag geldt een specifiek fiscaal regime voor ondernemingen die bedrijfsvoertuigen zoals bussen, autocars, taxi’s en vrachtwagens in hun boekhouding als activa hebben staan. Bij een verkoop van die voertuigen wordt de meerwaarde niet belast, op voorwaarde dat die sommen in een belastingvrij reserve worden ingeboekt en opnieuw worden geïnvesteerd in voertuigen die aan een strengere ecologische norm beantwoorden.
De werkgeversorganisaties stonden achter die maatregel, die ervoor zorgde dat bedrijven actief in transport hun wagenpark sneller konden vergroenen. Tegelijk kon het eigen vermogen van de ondernemingen worden versterkt.
 
Kritiek komt er nu omdat de ministerraad, zonder enige vorm van overleg met de betrokken sectoren, beslist heeft dat regime af te schaffen. De werkgeversorganisaties keuren af dat vanaf 2020 de zogenaamde meerwaarden volledig zullen worden belast.
“De sectoren staan voor een cruciale periode”, luidt het. “De ambitie om de CO2-uitstoot te reduceren en betere milieuprestaties af te leveren kan enkel worden waargemaakt door in dure technologie te investeren: nieuwe aandrijvingen zoals elektrische motoren, maar ook hybride, CNG, LNG of op termijn waterstof. Elektrische voertuigen zijn op vandaag peperduur en in de concurrentiële markt waarin de betrokken ondernemingen moeten werken, kunnen die meerkosten niet aan de klant worden doorgerekend. Tegelijk staat de sector voor tal van technologische innovaties die ook de veiligheid moeten verbeteren en de efficiëntie van vervoersoperaties verder zullen optimaliseren. Al die innovaties zijn erg duur, maar blijven nodig om alle voornoemde ambities waar te maken.”
 
Door de meerwaarde op het bestaande wagenpark nu te gaan belasten, ontneemt de regering volgens de organisaties belangrijk investeringskapitaal van de ondernemers en nekt ze elke vorm van innovatie. “Het eigen vermogen van de bedrijven dreigt drastisch te dalen. De internationale concurrentie krijgt zo nog meer vrij spel en palmt de Belgische markt, specifiek in het goederenvervoer, steeds meer in. Uiteindelijk verdwijnen naast omzetten en arbeidsplaatsen ook fiscale inkomsten naar het buitenland, wat helemaal ongewenst zou zijn. De noodzakelijke uitbouw van het collectief vervoer van passagiers als belangrijkste en meest effectief antwoord op het verkeersinfarct wordt ook gefnuikt.”
 
De betrokken sectoren noemen de beslissing van de federale regering dan ook een kaakslag. Niet alleen worden ze in hun bedreigde economische situatie met torenhoge loonkosten niet ondersteund, in tegenstelling tot andere sectoren. Maar naast het wegvallen van het specifieke regime bij de nodige investeringen dreigen nu ook nog eens de historische vrijstellingen in één klap belastbaar te worden. Dat scenario zou voor de werkgeversorganisaties niets minder dan woordbreuk betekenen en vinden ze onverteerbaar.
De werkgeversorganisaties dringen er bij de federale regering op aan de beslissing te herzien en hebben al een reeks voorstellen geformuleerd om de verdere innovatie en vergroening met nieuwe criteria te blijven ondersteunen.

Recente nieuwsberichten

4Blue gaat supply chain uitdagingen oplossen met Blue Ridge

4Blue is een groothandel in zonnestroomsystemen, gevestigd in het Nederlandse Wijchen. Om haar supply chain uitdagingen aan te pakken, doet de snelgroeiende onderneming een beroep op Blue Ridge, leverancier van een platform voor supply chain planning en prijsoptimalisering.

Ikea implementeert software van Enisco in zijn grootste logistiek centrum

Het logistieke centrum van meubelgigant Ikea in Dortmund gaat aan de slag met software van MES-leverancier Enisco. De nieuwe software moet de Zweedse meubelgigant helpen de levertijden van zijn producten in heel Europa verder te verkorten.

Masterclass Pragmatisch Voorraadbeheer op 16 en 30 maart 2022.

(Advertorial) De opleiding gaat in op de deeldomeinen waarin het vakgebied zich afspeelt: strategie, processen, organisatie en systemen. Hierdoor zult u niet alleen het operationele belang van een optimale voorraad inzien, maar ook de financiële impact die gerealiseerd kan worden met bekwame medewerkers op cruciale posities.

PLUS optimaliseert belevering met TMS van Manhattan Associates

De Nederlandse supermarktketen Plus heeft de cloudgebaseerde transportmanagementoplossing van Manhattan geselecteerd om zijn  leveringsprocessen te stroomlijnen. De TMS-oplossing, die het transport en de logistieke behoeften van de supermarkten in heel Nederland moet beheren, is inmiddels in een aantal distributiecentra geïmplementeerd.

Jan De Bock nieuwe managing director van Delaware Belux

Sinds 1 januari 2022 is Jan De Bock managing director van Delaware Belux. Hij nam de fakkel over van Patrick Andersen die van 2016 tot 2021 de functie van managing director had. Voor hem werd die rol ingevuld door Luc Van Aelbroeck (2003-2008) en Jan Delaere (2009-2015).

SiB Solutions breidt uit naar de Benelux

SiB Solutions, een Zweeds logistiek technologiebedrijf dat intelligente video- en AI-diensten aanbiedt, vergroot zijn aanwezigheid in Europa door voet aan de grond te zetten in de Benelux. Daartoe breidt SiB Solutions zijn team uit met twee logistieke professionals: Milou Brüll is voortaan senior sales manager, Donald Houben bekleedt de functie van head of sales Europe.

H.Essers groeit in Nederland door overname Verheul Transport

De Belgische logistiek dienstverlener H.Essers neemt het Nederlandse Verheul Transport over. Dat familiebedrijf uit Twello (Gelderland) werd in 1963 opgericht door Arie Verheul. Waar hij ooit begon met het vervoer van straatstenen en aardappelen, is het familiebedrijf vandaag gespecialiseerd in het transport van bouwmaterialen, prefab beton en sierbestrating.

Crown voorziet Wave Work Assist Vehicle van V-Force lithium-ion technologie

Intralogistieke onderneming Crown heeft zijn Wave Work Assist Vehicle uitgerust met de V-Force lithium-ion batterijtechnologie. Klanten kunnen de WAV 60-serie van Crown vanaf nu in twee verschillende lithium-ion uitvoeringen bestellen: Voor gebruikelijke, alledaagse toepassingen biedt Crown de compacte V-Force lithium-ion batterij (24 volt, 105 ampère-uur) met een ingebouwde 50 ampère lader.

D’Ieteren zet Zetes in voor toekomstbestendige distributie

D’Ieteren Automotive is de exclusieve verdeler van de merken van Volkswagen waaronder bijvoorbeeld Audi, Seat, Škoda, Bentley en Porsche. Met een marktaandeel van 22% is D’Ieteren een van de belangrijkste autodistributeurs van België. De vlotte organisatie van het transport van wagens en onderdelen – goed voor 49 droppoints overdag en 220 droppoints ’s nachts – is dan ook de sleutel tot het succes van het bedrijf.

Audax implementeert WMS met Consafe Logistics

Bijna dagelijks levert het Nederlandse Audax tijdschriften, boeken en kantoorartikelen aan ruim 150 eigen winkelpunten, 470 franchisewinkels en in totaal 5.500 buurt- en distributiepunten, waaronder verschillende retailers. De historische groei van Audax Logistiek heeft geresulteerd in verschillende logistieke IT-systemen met veel maatwerk.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.