Werkgeversorganisaties: “regering nekt vergroening bedrijfsvoertuigen en innovatie”

De Belgische werkgeversorganisaties UPTR, Febetra, Transport & Logistiek Vlaanderen, GTL-Taxi, Unizo, Traxio, FBAA en UCM laten gezamenlijk weten dat ze niet te spreken zijn over de recente beslissing van de federale regering tot een nieuwe belasting bij de verkoop van bedrijfsvoertuigen. “In plaats van herinvesteringen in de groenste en modernste bedrijfsvoertuigen te ondersteunen, belast de fiscus de gerealiseerde meerwaarde op de verkoop van oudere te vervangen bedrijfsvoertuigen. Dat is nefast voor de betrokken sectoren en contraproductief voor de staatskas”, aldus de organisaties.

Sinds jaar en dag geldt een specifiek fiscaal regime voor ondernemingen die bedrijfsvoertuigen zoals bussen, autocars, taxi’s en vrachtwagens in hun boekhouding als activa hebben staan. Bij een verkoop van die voertuigen wordt de meerwaarde niet belast, op voorwaarde dat die sommen in een belastingvrij reserve worden ingeboekt en opnieuw worden geïnvesteerd in voertuigen die aan een strengere ecologische norm beantwoorden.
De werkgeversorganisaties stonden achter die maatregel, die ervoor zorgde dat bedrijven actief in transport hun wagenpark sneller konden vergroenen. Tegelijk kon het eigen vermogen van de ondernemingen worden versterkt.
 
Kritiek komt er nu omdat de ministerraad, zonder enige vorm van overleg met de betrokken sectoren, beslist heeft dat regime af te schaffen. De werkgeversorganisaties keuren af dat vanaf 2020 de zogenaamde meerwaarden volledig zullen worden belast.
“De sectoren staan voor een cruciale periode”, luidt het. “De ambitie om de CO2-uitstoot te reduceren en betere milieuprestaties af te leveren kan enkel worden waargemaakt door in dure technologie te investeren: nieuwe aandrijvingen zoals elektrische motoren, maar ook hybride, CNG, LNG of op termijn waterstof. Elektrische voertuigen zijn op vandaag peperduur en in de concurrentiële markt waarin de betrokken ondernemingen moeten werken, kunnen die meerkosten niet aan de klant worden doorgerekend. Tegelijk staat de sector voor tal van technologische innovaties die ook de veiligheid moeten verbeteren en de efficiëntie van vervoersoperaties verder zullen optimaliseren. Al die innovaties zijn erg duur, maar blijven nodig om alle voornoemde ambities waar te maken.”
 
Door de meerwaarde op het bestaande wagenpark nu te gaan belasten, ontneemt de regering volgens de organisaties belangrijk investeringskapitaal van de ondernemers en nekt ze elke vorm van innovatie. “Het eigen vermogen van de bedrijven dreigt drastisch te dalen. De internationale concurrentie krijgt zo nog meer vrij spel en palmt de Belgische markt, specifiek in het goederenvervoer, steeds meer in. Uiteindelijk verdwijnen naast omzetten en arbeidsplaatsen ook fiscale inkomsten naar het buitenland, wat helemaal ongewenst zou zijn. De noodzakelijke uitbouw van het collectief vervoer van passagiers als belangrijkste en meest effectief antwoord op het verkeersinfarct wordt ook gefnuikt.”
 
De betrokken sectoren noemen de beslissing van de federale regering dan ook een kaakslag. Niet alleen worden ze in hun bedreigde economische situatie met torenhoge loonkosten niet ondersteund, in tegenstelling tot andere sectoren. Maar naast het wegvallen van het specifieke regime bij de nodige investeringen dreigen nu ook nog eens de historische vrijstellingen in één klap belastbaar te worden. Dat scenario zou voor de werkgeversorganisaties niets minder dan woordbreuk betekenen en vinden ze onverteerbaar.
De werkgeversorganisaties dringen er bij de federale regering op aan de beslissing te herzien en hebben al een reeks voorstellen geformuleerd om de verdere innovatie en vergroening met nieuwe criteria te blijven ondersteunen.

Recente nieuwsberichten

Swisslog gaat nieuw magazijn van Virto automatiseren

Aanbieder van intralogistieke oplossingen Swisslog wordt verantwoordelijk voor de automatisering van het nieuwe magazijn van Virto Group, een toonaangevende speler in de sector van diepgevroren groenten voor retail, foodservice en industrie.

Qimarox introduceert oplossing voor het geautomatiseerd uitladen van containers

Qimarox stelt de Highrunner HR9 voor, een palletiseermachine die speciaal ontwikkeld is voor het palletiseren van goederen uit containers. De palletiseermachine is in staat dozen van nagenoeg elk formaat automatisch en in een hoog tempo op pallets te stapelen.

Tilt-Import lanceert ShockWatch RFID-tag voor het detecteren van schokken tijdens transport

Al meer dan 40 jaar worden de ShockWatch schokindicatoren van het Franse Tilt-Import gebruikt voor het monitoren van abnormale schokken tijdens transport of opslag van goederen (vallen op de vloer of ruwe behandeling). Nu stelt Tilt-Import de nieuwe ShockWatch RFID-indicator voor.

Geek+ en Reesink Logistic Solutions gaan partnership aan

Geek+, wereldwijd aanbieder van AMR-technologie, heeft een partnership gesloten met de Europese systeemintegrator Reesink Logistic Solutions. De ondernemingen gaan een niet-exclusieve samenwerking aan die het volledige gamma Geek+-producten omvat en in de eerste plaats gericht is op Noord-Europa, met een focus op Nederland, Duitsland en Polen.

Forecasting is geen Kunst! Forecasting is een proces

Forecasting is geen kunst, noch het werkdomein van een aantal fanatieke specialisten. Forecasting en vraagbeheer heeft zeker nood het gebruik van een aantal technieken, maar evenzeer aan het opzetten van een goed doordacht en uitgebalanceerd proces die verschillende functies samenbrengt om een visie op de toekomst te ontwikkelen.

Test de solution picker uit (en bespaar geld, tijd en plaats)

Ontdek de ideale oplossing voor magazijnoptimalisatie met onze de solution picker van Vanas Engineering. Dit innovatief platform geeft je – na het invullen van gerichte informatie – een oplossing op maat. Door een goede optimalisatie van uw magazijn kan u niet alleen tijd en geld besparen, maar zorgt u ook voor een kleinere foutenmarge en minder loopafstanden.

TheValueChain neemt IDinIT over

Sinds 16 juni 2022 maakt IDinIT, een SAP-dienstverlener uit ’s-Hertogenbosch, deel uit van TheValueChain Nederland. Daarmee haalt de SAP Gold Partner 20 extra collega’s in huis. Een van de ambities van TheValueChain Nederland bestaat erin de business in Nederland via een ‘buy-and-build’ strategie te laten groeien.

Dirk Van Oosterwyck nieuwe general manager bij CertiWeight

Sinds begin juni 2022 vult Dirk van Oosterwyck (foto) de functie van general manager in bij CertiWeight. Het bedrijft baat in de Haven van Antwerpen twee concessies uit, eentje op elke Scheldeoever. Op de locaties die het zelf uitbaat, biedt het bedrijf naast het wegen van containers ook tijdelijke opslag en overvoer naar de deepsea terminals aan.

Universal Robots breidt portfolio uit met herziene UR20

Universal Robots, de Europese fabrikant van collaboratieve robots (cobots), voegt een nieuwe cobot met een laadvermogen van 20 kilogram toe aan zijn productgamma. De cobot, die de naam UR20 krijgt, heeft een geheel nieuw gewrichtsontwerp dat nog snellere cyclustijden mogelijk moet maken, naast de mogelijkheid om zwaardere lasten te tillen.

Normative lanceert gratis Carbon Legislation Tracker

Normative introduceert de Carbon Legislation Tracker. De gratis tool is ontwikkeld om bedrijven te helpen voldoen aan de snel veranderende wetgeving op het gebied van koolstofuitstoot in de EU, het Verenigd Koninkrijk en de VS. Normative werd in 2014 opgericht om de overgang naar een netto uitstoot van nul te versnellen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.