Werkgeversorganisaties: “regering nekt vergroening bedrijfsvoertuigen en innovatie”

De Belgische werkgeversorganisaties UPTR, Febetra, Transport & Logistiek Vlaanderen, GTL-Taxi, Unizo, Traxio, FBAA en UCM laten gezamenlijk weten dat ze niet te spreken zijn over de recente beslissing van de federale regering tot een nieuwe belasting bij de verkoop van bedrijfsvoertuigen. “In plaats van herinvesteringen in de groenste en modernste bedrijfsvoertuigen te ondersteunen, belast de fiscus de gerealiseerde meerwaarde op de verkoop van oudere te vervangen bedrijfsvoertuigen. Dat is nefast voor de betrokken sectoren en contraproductief voor de staatskas”, aldus de organisaties.

Sinds jaar en dag geldt een specifiek fiscaal regime voor ondernemingen die bedrijfsvoertuigen zoals bussen, autocars, taxi’s en vrachtwagens in hun boekhouding als activa hebben staan. Bij een verkoop van die voertuigen wordt de meerwaarde niet belast, op voorwaarde dat die sommen in een belastingvrij reserve worden ingeboekt en opnieuw worden geïnvesteerd in voertuigen die aan een strengere ecologische norm beantwoorden.
De werkgeversorganisaties stonden achter die maatregel, die ervoor zorgde dat bedrijven actief in transport hun wagenpark sneller konden vergroenen. Tegelijk kon het eigen vermogen van de ondernemingen worden versterkt.
 
Kritiek komt er nu omdat de ministerraad, zonder enige vorm van overleg met de betrokken sectoren, beslist heeft dat regime af te schaffen. De werkgeversorganisaties keuren af dat vanaf 2020 de zogenaamde meerwaarden volledig zullen worden belast.
“De sectoren staan voor een cruciale periode”, luidt het. “De ambitie om de CO2-uitstoot te reduceren en betere milieuprestaties af te leveren kan enkel worden waargemaakt door in dure technologie te investeren: nieuwe aandrijvingen zoals elektrische motoren, maar ook hybride, CNG, LNG of op termijn waterstof. Elektrische voertuigen zijn op vandaag peperduur en in de concurrentiële markt waarin de betrokken ondernemingen moeten werken, kunnen die meerkosten niet aan de klant worden doorgerekend. Tegelijk staat de sector voor tal van technologische innovaties die ook de veiligheid moeten verbeteren en de efficiëntie van vervoersoperaties verder zullen optimaliseren. Al die innovaties zijn erg duur, maar blijven nodig om alle voornoemde ambities waar te maken.”
 
Door de meerwaarde op het bestaande wagenpark nu te gaan belasten, ontneemt de regering volgens de organisaties belangrijk investeringskapitaal van de ondernemers en nekt ze elke vorm van innovatie. “Het eigen vermogen van de bedrijven dreigt drastisch te dalen. De internationale concurrentie krijgt zo nog meer vrij spel en palmt de Belgische markt, specifiek in het goederenvervoer, steeds meer in. Uiteindelijk verdwijnen naast omzetten en arbeidsplaatsen ook fiscale inkomsten naar het buitenland, wat helemaal ongewenst zou zijn. De noodzakelijke uitbouw van het collectief vervoer van passagiers als belangrijkste en meest effectief antwoord op het verkeersinfarct wordt ook gefnuikt.”
 
De betrokken sectoren noemen de beslissing van de federale regering dan ook een kaakslag. Niet alleen worden ze in hun bedreigde economische situatie met torenhoge loonkosten niet ondersteund, in tegenstelling tot andere sectoren. Maar naast het wegvallen van het specifieke regime bij de nodige investeringen dreigen nu ook nog eens de historische vrijstellingen in één klap belastbaar te worden. Dat scenario zou voor de werkgeversorganisaties niets minder dan woordbreuk betekenen en vinden ze onverteerbaar.
De werkgeversorganisaties dringen er bij de federale regering op aan de beslissing te herzien en hebben al een reeks voorstellen geformuleerd om de verdere innovatie en vergroening met nieuwe criteria te blijven ondersteunen.

Recente nieuwsberichten

Bel Group gaat bevoorrading beheren met SaaS-oplossing van Generix

Familiebedrijf Bel werd in 1865 in Frankrijk opgericht met als missie gezondere, verantwoorde en toegankelijke voeding aan te bieden voor iedereen, overal en altijd. Intussen voorziet Bel Group consumenten in meer dan 120 landen van zuivel- en fruitsnacks in porties met merken als La Vache qui rit, Boursin, Babybel en Kiri.

AZ Damiaan steunt op Blyott en Phi Data voor tracking van medisch materieel

Ziekenhuizen worden steeds meer gedreven door data, ook om investeringsbeslissingen te sturen of om de werking efficiënter te maken. Daarom ondernam het Oostendse ziekenhuis AZ Damiaan (dat eind 2023 met ziekenhuis Henri Serruys fusioneert tot AZ Oostende) drie jaar geleden een marktstudie om de beschikbare middelen (beademingstoestellen, spuitpompen, monitoren…) efficiënter in te zetten, bijvoorbeeld door materieel te delen tussen afdelingen en door de werking van de uitleencentrale efficiënter te maken.

Datalogic, Datasensing en Oversonic sluiten technologisch partnership voor Industrie 5.0

Datalogic, aanbieder van automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, en Datasensing, een bedrijf uit de Datalogic Group dat gespecialiseerd is in sensoren, beveiligingsapparatuur en visuele systemen, zijn een samenwerking aangegaan met Oversonic Robotics, een jong Italiaans softwarebedrijf dat cognitieve computersystemen ontwikkelt.

Webfleet Cold Chain moet gekoelde transporten op temperatuur houden

Webfleet, de oplossing voor wagenparkbeheer van Bridgestone, introduceert Webfleet Cold Chain. Aan de hand van de realtime temperatuurbewaking is het platform in staat temperatuurgereguleerde wagenparken te helpen met het behoud van de kwaliteit en veiligheid van de goederen.

Pepperl+Fuchs breidt IO-Link portfolio uit met UHF RFID reader

De laatste jaren is IO-Link uitgegroeid tot een succesvolle interface en het gebruik ervan wordt steeds breder. Volgens Pepperl+Fuchs, de Duitse ontwikkelaar van industriële sensortechnologie en explosiebeveiliging, is die populariteit deels te danken aan de gestandaardiseerde werkwijze, wat het voor klanten mogelijk maakt diverse sensoren makkelijk en op uniforme wijze te integreren.

Transferium is nieuwe exploitant van River Terminal Roeselare

De opstart van River Terminal Roeselare zit in de laatste rechte lijn. Nog voor de zomer van 2023 moet het nieuwe overslagcentrum langs het kanaal Roeselare-Leie operationeel zijn. POM West-Vlaanderen stelde Transferium, als deel van de Multi Logistics Group (Hasco Invest), aan als concessiehouder om een succesvolle opstart van River Terminal Roeselare te garanderen.

Silbo ruilt plastic wikkelfolie in voor papieren palletwikkels van Mondi

Silbo is een Poolse fabrikant van milieuvriendelijke flexibele verpakkingen die een alternatief vormen voor conventionele kunststoffen. Het bedrijf levert aan uiteenlopende klanten, waaronder leveranciers van fruit en groenten. De Poolse fabrikant is een samenwerking aangegaan met Mondi, een wereldwijde aanbieder van duurzame verpakkingen en papier, om zijn palletverpakking te upgraden van plastic stretchfolie naar Mondi’s kraftpapier Advantage StretchWrap.

Sonaca kiest Delmia Apriso van Dassault Systèmes voor digitale transformatie

Het Belgische Sonaca, gevestigd in Gosselies, ontwerpt, produceert en onderhoudt complexe vliegtuigconstructies. Om zijn toekomstige flexibiliteit en prestaties te verbeteren, investeert het bedrijf in een platformgebaseerde oplossing voor Manufacturing Operations Management (MOM), waarvan al zijn fabrieken kunnen profiteren om hun processen, multidisciplinaire samenwerking en gebruik van middelen te verbeteren.

Raja Group verdubbelt omvang van DC in Castelletto Cervo

De Raja Group, een Europese distributeur van verpakkingen, magazijnbenodigdheden en kantoorartikelen, gaat zijn distributiecentrum in Castelletto Cervo, in het noorden van Italië, meer dan verdubbelen. De faciliteit zal 25.000m² aan ruimte toevoegen, wat de totale oppervlakte op 45.000m² brengt.

Integratie Manhattan Active Omni en Google Merchant Center moet e-shoppers accurate levertijden bieden

Manhattan Associates Inc. kondigt een integratie aan tussen Manhattan Active Omni en Google Merchant Center. Door gebruik te maken van de Content API for Shopping van Google kunnen Manhattan Active Omni retailers hun online consumenten voorzien van meer accurate locatie- en productspecifieke levertijden op Google-sites zoals Search, YouTube, Maps en Discover.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.