Werkgeversorganisaties: “regering nekt vergroening bedrijfsvoertuigen en innovatie”

De Belgische werkgeversorganisaties UPTR, Febetra, Transport & Logistiek Vlaanderen, GTL-Taxi, Unizo, Traxio, FBAA en UCM laten gezamenlijk weten dat ze niet te spreken zijn over de recente beslissing van de federale regering tot een nieuwe belasting bij de verkoop van bedrijfsvoertuigen. “In plaats van herinvesteringen in de groenste en modernste bedrijfsvoertuigen te ondersteunen, belast de fiscus de gerealiseerde meerwaarde op de verkoop van oudere te vervangen bedrijfsvoertuigen. Dat is nefast voor de betrokken sectoren en contraproductief voor de staatskas”, aldus de organisaties.

Sinds jaar en dag geldt een specifiek fiscaal regime voor ondernemingen die bedrijfsvoertuigen zoals bussen, autocars, taxi’s en vrachtwagens in hun boekhouding als activa hebben staan. Bij een verkoop van die voertuigen wordt de meerwaarde niet belast, op voorwaarde dat die sommen in een belastingvrij reserve worden ingeboekt en opnieuw worden geïnvesteerd in voertuigen die aan een strengere ecologische norm beantwoorden.
De werkgeversorganisaties stonden achter die maatregel, die ervoor zorgde dat bedrijven actief in transport hun wagenpark sneller konden vergroenen. Tegelijk kon het eigen vermogen van de ondernemingen worden versterkt.
 
Kritiek komt er nu omdat de ministerraad, zonder enige vorm van overleg met de betrokken sectoren, beslist heeft dat regime af te schaffen. De werkgeversorganisaties keuren af dat vanaf 2020 de zogenaamde meerwaarden volledig zullen worden belast.
“De sectoren staan voor een cruciale periode”, luidt het. “De ambitie om de CO2-uitstoot te reduceren en betere milieuprestaties af te leveren kan enkel worden waargemaakt door in dure technologie te investeren: nieuwe aandrijvingen zoals elektrische motoren, maar ook hybride, CNG, LNG of op termijn waterstof. Elektrische voertuigen zijn op vandaag peperduur en in de concurrentiële markt waarin de betrokken ondernemingen moeten werken, kunnen die meerkosten niet aan de klant worden doorgerekend. Tegelijk staat de sector voor tal van technologische innovaties die ook de veiligheid moeten verbeteren en de efficiëntie van vervoersoperaties verder zullen optimaliseren. Al die innovaties zijn erg duur, maar blijven nodig om alle voornoemde ambities waar te maken.”
 
Door de meerwaarde op het bestaande wagenpark nu te gaan belasten, ontneemt de regering volgens de organisaties belangrijk investeringskapitaal van de ondernemers en nekt ze elke vorm van innovatie. “Het eigen vermogen van de bedrijven dreigt drastisch te dalen. De internationale concurrentie krijgt zo nog meer vrij spel en palmt de Belgische markt, specifiek in het goederenvervoer, steeds meer in. Uiteindelijk verdwijnen naast omzetten en arbeidsplaatsen ook fiscale inkomsten naar het buitenland, wat helemaal ongewenst zou zijn. De noodzakelijke uitbouw van het collectief vervoer van passagiers als belangrijkste en meest effectief antwoord op het verkeersinfarct wordt ook gefnuikt.”
 
De betrokken sectoren noemen de beslissing van de federale regering dan ook een kaakslag. Niet alleen worden ze in hun bedreigde economische situatie met torenhoge loonkosten niet ondersteund, in tegenstelling tot andere sectoren. Maar naast het wegvallen van het specifieke regime bij de nodige investeringen dreigen nu ook nog eens de historische vrijstellingen in één klap belastbaar te worden. Dat scenario zou voor de werkgeversorganisaties niets minder dan woordbreuk betekenen en vinden ze onverteerbaar.
De werkgeversorganisaties dringen er bij de federale regering op aan de beslissing te herzien en hebben al een reeks voorstellen geformuleerd om de verdere innovatie en vergroening met nieuwe criteria te blijven ondersteunen.

Recente nieuwsberichten

Europese kmo’s willen steeds meer exporteren

Europese kmo’s richten zich steeds meer op export om meer inkomsten te genereren, zo blijkt uit een onderzoek in opdracht van UPS tijdens het tweede en derde kwartaal van 2016. Grote uitzondering vormt het Verenigd Koninkrijk, waar het vertrouwen in de export in de maanden na het Brexit-referendum aanzienlijk is afgenomen.

Groep Heylen plant groot innovatief logistiek project in Gent

Groep Heylen plant op het ‘Eiland Zwijnaarde’ bij Gent de realisatie van een groot logistiek complex voor warehousing. Het project volgt op een oproep van Waterwegen en Zeekanaal voor projecten op het zogenaamde ‘Tech Lane Ghent Logistics’, een strategische site gelegen aan het klaverblad van Zwijnaarde (het kruispunt van de E40 en E17).

Slecht ontworpen barcodescanners leiden tot hoger ziekteverzuim bij logistieke medewerkers

Uit recent onderzoek dat onderzoeksbureau Opinion Matters onder 500 Britse gebruikers van mobiele scanapparatuur voerde, blijkt dat de gezondheid en de productiviteit van logistieke medewerkers en pakketbezorgers o.a. negatief wordt beïnvloed door slecht ontworpen barcodescanners.

Nog bij Unit 4 wordt Jeremy Roche Chief Product Officer

Jeremy Roche (51) is de voormalige CEO en oprichter van cloud ERP-aanbieder FinancialForce, dat in 2009 tot stand kwam door investeringen van Unit4 en Salesforce. Als CPO van Unit4 volgt hij Ivo Totev op en wordt hij verantwoordelijk voor het verder ontwikkelen en aanbieden van het end-to-end product en de klantervaring rondom de cloud.

Unit 4 benoemt Haran Sold tot executive VP Domestic Businesses

Haran Sold (48) treedt aan in een nieuwe functie als executive vice president (EVP) Domestic Businesses. De verschillende Domestic Businesses vormen samen een nieuwe business unit. Daarmee vervalt de rol van managing director Benelux als verantwoordelijke voor de lokale productlijnen binnen de Benelux.

Mainfreight beheert verlichting online met light management van Nedap

In een van de warehouses van logistiek dienstverlener Mainfreight, een hal van twaalf meter hoog, worden assemblagewerkzaamheden verricht. Aangezien een dergelijk hoge hal niet meteen voor die werkzaamheden geschikt is, was er behoefte de hoeveelheid licht op een bepaalde locatie beter te kunnen sturen.

Belgische CEO’s vertrouwen in groei van hun bedrijf

Op het World Economic Forum in Davos heeft PwC de resultaten van zijn jaarlijkse Global CEO Survey voorgesteld. Meer dan 2300 CEO’s werden voor het onderzoek geïnterviewd. De resultaten benadrukken een gunstig vooruitzicht voor de economie en de eigen onderneming, maar een grote bezorgdheid over ontwikkelingen zoals geopolitieke dreiging, overregulering, infrastructuur, de snelheid van technologische verandering, de beschikbaarheid van vaardigheden, en sociale instabiliteit.

Telenet kiest Avanade voor de ondersteuning van Microsoft Dynamics AX

Telenet maakt sinds augustus 2012 gebruik van Dynamics AX in zijn 34 Telenet winkels. De komende twee jaar garandeert Avanade de operationele werking van de winkelpunten met Dynamics AX. De samenwerking omvat enerzijds de overname van de huidige omgeving door Avanade, waarbij een kennisoverdracht gebeurt tussen de bestaande partner en Avanade.

Conundra biedt gratis proefversie van route-optimaliseringstool OptiFlow

Conundra biedt een proefversie aan van OptiFlow voor een periode van dertig dagen. De software wordt gratis beschikbaar gesteld zodat transportplanners en dispatchers kunnen ervaren hoe de routeplanningstool werkt en wat de potentiële besparingen zijn voor hun organisatie.

Verrassende meerderheid Generatie Z blijft in fysieke winkel kopen

Tegen de verwachtingen in blijkt de eerste generatie die volledig digitaal is opgegroeid, ‘Generatie Z’, de voorkeur te geven aan fysieke winkels voor hun aankopen. Dat blijkt uit een nieuw onderzoeksrapport, ‘Uniquely Gen Z’, dat IBM en de National Retail Federation hebben gepubliceerd.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.