Werkgeversorganisaties: “regering nekt vergroening bedrijfsvoertuigen en innovatie”

De Belgische werkgeversorganisaties UPTR, Febetra, Transport & Logistiek Vlaanderen, GTL-Taxi, Unizo, Traxio, FBAA en UCM laten gezamenlijk weten dat ze niet te spreken zijn over de recente beslissing van de federale regering tot een nieuwe belasting bij de verkoop van bedrijfsvoertuigen. “In plaats van herinvesteringen in de groenste en modernste bedrijfsvoertuigen te ondersteunen, belast de fiscus de gerealiseerde meerwaarde op de verkoop van oudere te vervangen bedrijfsvoertuigen. Dat is nefast voor de betrokken sectoren en contraproductief voor de staatskas”, aldus de organisaties.

Sinds jaar en dag geldt een specifiek fiscaal regime voor ondernemingen die bedrijfsvoertuigen zoals bussen, autocars, taxi’s en vrachtwagens in hun boekhouding als activa hebben staan. Bij een verkoop van die voertuigen wordt de meerwaarde niet belast, op voorwaarde dat die sommen in een belastingvrij reserve worden ingeboekt en opnieuw worden geïnvesteerd in voertuigen die aan een strengere ecologische norm beantwoorden.
De werkgeversorganisaties stonden achter die maatregel, die ervoor zorgde dat bedrijven actief in transport hun wagenpark sneller konden vergroenen. Tegelijk kon het eigen vermogen van de ondernemingen worden versterkt.
 
Kritiek komt er nu omdat de ministerraad, zonder enige vorm van overleg met de betrokken sectoren, beslist heeft dat regime af te schaffen. De werkgeversorganisaties keuren af dat vanaf 2020 de zogenaamde meerwaarden volledig zullen worden belast.
“De sectoren staan voor een cruciale periode”, luidt het. “De ambitie om de CO2-uitstoot te reduceren en betere milieuprestaties af te leveren kan enkel worden waargemaakt door in dure technologie te investeren: nieuwe aandrijvingen zoals elektrische motoren, maar ook hybride, CNG, LNG of op termijn waterstof. Elektrische voertuigen zijn op vandaag peperduur en in de concurrentiële markt waarin de betrokken ondernemingen moeten werken, kunnen die meerkosten niet aan de klant worden doorgerekend. Tegelijk staat de sector voor tal van technologische innovaties die ook de veiligheid moeten verbeteren en de efficiëntie van vervoersoperaties verder zullen optimaliseren. Al die innovaties zijn erg duur, maar blijven nodig om alle voornoemde ambities waar te maken.”
 
Door de meerwaarde op het bestaande wagenpark nu te gaan belasten, ontneemt de regering volgens de organisaties belangrijk investeringskapitaal van de ondernemers en nekt ze elke vorm van innovatie. “Het eigen vermogen van de bedrijven dreigt drastisch te dalen. De internationale concurrentie krijgt zo nog meer vrij spel en palmt de Belgische markt, specifiek in het goederenvervoer, steeds meer in. Uiteindelijk verdwijnen naast omzetten en arbeidsplaatsen ook fiscale inkomsten naar het buitenland, wat helemaal ongewenst zou zijn. De noodzakelijke uitbouw van het collectief vervoer van passagiers als belangrijkste en meest effectief antwoord op het verkeersinfarct wordt ook gefnuikt.”
 
De betrokken sectoren noemen de beslissing van de federale regering dan ook een kaakslag. Niet alleen worden ze in hun bedreigde economische situatie met torenhoge loonkosten niet ondersteund, in tegenstelling tot andere sectoren. Maar naast het wegvallen van het specifieke regime bij de nodige investeringen dreigen nu ook nog eens de historische vrijstellingen in één klap belastbaar te worden. Dat scenario zou voor de werkgeversorganisaties niets minder dan woordbreuk betekenen en vinden ze onverteerbaar.
De werkgeversorganisaties dringen er bij de federale regering op aan de beslissing te herzien en hebben al een reeks voorstellen geformuleerd om de verdere innovatie en vergroening met nieuwe criteria te blijven ondersteunen.

Recente nieuwsberichten

Dematic wordt AGV-reus na integratie van Egemin Automation

Na de overname door de Kion Group heeft Dematic de plannen aangekondigd voor de integratie van Egemin Automation in zijn organisatie. De integratie zal tegen eind 2017 worden voltooid en zal resulteren in de grootste aanbieder van automatisch geleide voertuigen (AGV).

Snel en efficiënt orders tegelijkertijd verzamelen met Pcdata’s PickCart!

Met de PickCart van Pcdata beschikt u over een eenvoudig en flexibel muti-orderpicksysteem. Het systeem biedt u een hogere productiviteit en betere kwaliteit dan andere orderpick technologieën zoals barcodescanning of voicepicking. De software berekent de meest optimale looproute door het warehouse en laat onnodig lange loopafstanden tot de verledentijd behoren.

Hyster lanceert nieuwe meeloopstapelaar van 2 ton

De stapelaar is geschikt om pallets te stapelen en op te pakken uit stellingen tot een hoogte van 4 meter. De fabrikant noemt de S2.0 in het bijzonder geschikt voor het gebruik in magazijnen van doe-het-zelfzaken, kleinschalige opslag of productieactiviteiten met zware lasten.

Lifé Pharma verkrijgt transparantie met Qlik Sense van Credon

Lifé Pharma is een Waalse coöperatie die voor een netwerk van meer dan 300 zelfstandige apothekers in Wallonië optreedt als groothandelaar in geneesmiddelen en medische producten. Het bedrijf worstelde met het hoge tempo van digitalisering in de sector.

Onderzoek Descartes onderstreept belang van EDI

Tachtig procent van de Belgische en Nederlandse producenten, leveranciers, retailers en logistiek dienstverleners noemt electronic data interchange (EDI) een bedrijfskritische voorziening binnen de organisatie. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Descartes Systems Group bij 140 bedrijven in België en Nederland.

Eerste paal logistiek centrum DB Schenker in Venlo

Op ‘Trade Port Noord’ in het Nederlands Limburgse Venlo werd vorige week het officiële startschot gegeven voor de bouw van een nieuw logistiek centrum. Op de logistieke hotspot bouwt Willy Naessens Nederland in opdracht van WDP een logistiek centrum van ongeveer 50.000 vierkante meter voor logistiek dienstverlener Schenker Logistics BeNeLux.

8 redenen waarom u Supply Chain Innovations niet mag missen

1. 5 prominente keynote sprekers die het voornamelijk zullen hebben over de toekomst van supply chain management. 2. Meer dan 30 high level, niet commerciële uiteenzettingen met onder meer praktijkcases van Grand Vision, Everlam, Yusen Logistics, Bleckmann, New Valmar, Daikin, Barco, Tereos, AZ Groeninge, TVH Parts, Igepa, Ontex, PFS Liege, Bekaert, Dreamland, Dreamby & Collishop, JB De Decker, Sunny Europe, Heineken, Spaas, Fujifilm, Atlas Copco, Deventer Profielen, Chocolate World, H. Jagtenberg Plastics, Suitsupply,… 3.

Supply Chain Innovations – Maak kennis met het nieuwe shuttle-based distributiecentrum van TVH

De Supply Chain Innovations op 23 maart 2017 in Antwerp Expo is dé ideale ontmoetingsplaats voor de logistieke professional. Binnen één dag bent u weer volledig op de hoogte van de nieuwste trends en ontwikkelingen op het gebied van Supply Chain Management.

Boa Concept introduceert Plug-and-Carry 2.0

Daarmee brengt de aanbieder vijf jaar na de lancering van het eerste Plug-and-Carry-systeem nu een nieuwe generatie slimme modulaire transportbanden op de markt. Het nieuwe Plug-and-Carry 2.0-ontwerp moet zijn gebruikers nog autonomer maken: de configuratie is vereenvoudigd, het aantal losse onderdelen van de modulaire elementen is teruggebracht en bij het ontwerp is rekening gehouden met praktijkervaringen.

IBM en Maersk brengen blockchainoplossing voor logistieke sector

IBM en Maersk werken samen aan een blockchainoplossing die het papierwerk rondom de wereldwijde supply chain digitaliseert. De oplossing moet tientallen miljoenen zeecontainers over de hele wereld helpen managen en volgen, moet terug transparantie brengen in alle onderdelen van de logistieke keten en moet de veilige uitwisseling van informatie tussen handelspartners garanderen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.