Werkgeversorganisaties: “regering nekt vergroening bedrijfsvoertuigen en innovatie”

De Belgische werkgeversorganisaties UPTR, Febetra, Transport & Logistiek Vlaanderen, GTL-Taxi, Unizo, Traxio, FBAA en UCM laten gezamenlijk weten dat ze niet te spreken zijn over de recente beslissing van de federale regering tot een nieuwe belasting bij de verkoop van bedrijfsvoertuigen. “In plaats van herinvesteringen in de groenste en modernste bedrijfsvoertuigen te ondersteunen, belast de fiscus de gerealiseerde meerwaarde op de verkoop van oudere te vervangen bedrijfsvoertuigen. Dat is nefast voor de betrokken sectoren en contraproductief voor de staatskas”, aldus de organisaties.

Sinds jaar en dag geldt een specifiek fiscaal regime voor ondernemingen die bedrijfsvoertuigen zoals bussen, autocars, taxi’s en vrachtwagens in hun boekhouding als activa hebben staan. Bij een verkoop van die voertuigen wordt de meerwaarde niet belast, op voorwaarde dat die sommen in een belastingvrij reserve worden ingeboekt en opnieuw worden geïnvesteerd in voertuigen die aan een strengere ecologische norm beantwoorden.
De werkgeversorganisaties stonden achter die maatregel, die ervoor zorgde dat bedrijven actief in transport hun wagenpark sneller konden vergroenen. Tegelijk kon het eigen vermogen van de ondernemingen worden versterkt.
 
Kritiek komt er nu omdat de ministerraad, zonder enige vorm van overleg met de betrokken sectoren, beslist heeft dat regime af te schaffen. De werkgeversorganisaties keuren af dat vanaf 2020 de zogenaamde meerwaarden volledig zullen worden belast.
“De sectoren staan voor een cruciale periode”, luidt het. “De ambitie om de CO2-uitstoot te reduceren en betere milieuprestaties af te leveren kan enkel worden waargemaakt door in dure technologie te investeren: nieuwe aandrijvingen zoals elektrische motoren, maar ook hybride, CNG, LNG of op termijn waterstof. Elektrische voertuigen zijn op vandaag peperduur en in de concurrentiële markt waarin de betrokken ondernemingen moeten werken, kunnen die meerkosten niet aan de klant worden doorgerekend. Tegelijk staat de sector voor tal van technologische innovaties die ook de veiligheid moeten verbeteren en de efficiëntie van vervoersoperaties verder zullen optimaliseren. Al die innovaties zijn erg duur, maar blijven nodig om alle voornoemde ambities waar te maken.”
 
Door de meerwaarde op het bestaande wagenpark nu te gaan belasten, ontneemt de regering volgens de organisaties belangrijk investeringskapitaal van de ondernemers en nekt ze elke vorm van innovatie. “Het eigen vermogen van de bedrijven dreigt drastisch te dalen. De internationale concurrentie krijgt zo nog meer vrij spel en palmt de Belgische markt, specifiek in het goederenvervoer, steeds meer in. Uiteindelijk verdwijnen naast omzetten en arbeidsplaatsen ook fiscale inkomsten naar het buitenland, wat helemaal ongewenst zou zijn. De noodzakelijke uitbouw van het collectief vervoer van passagiers als belangrijkste en meest effectief antwoord op het verkeersinfarct wordt ook gefnuikt.”
 
De betrokken sectoren noemen de beslissing van de federale regering dan ook een kaakslag. Niet alleen worden ze in hun bedreigde economische situatie met torenhoge loonkosten niet ondersteund, in tegenstelling tot andere sectoren. Maar naast het wegvallen van het specifieke regime bij de nodige investeringen dreigen nu ook nog eens de historische vrijstellingen in één klap belastbaar te worden. Dat scenario zou voor de werkgeversorganisaties niets minder dan woordbreuk betekenen en vinden ze onverteerbaar.
De werkgeversorganisaties dringen er bij de federale regering op aan de beslissing te herzien en hebben al een reeks voorstellen geformuleerd om de verdere innovatie en vergroening met nieuwe criteria te blijven ondersteunen.

Recente nieuwsberichten

OM Partners opent nieuw satellietkantoor in Waver

Daarmee wil het bedrijf inspelen op het groeiende aantal medewerkers uit Vlaams-Brabant, Brussel en Wallonië. Het nieuwe kantoor bevindt zich in bedrijvencentrum Phase V, dat deel uitmaakt van het bedrijvenpark Les Collines de Wavre. In 2015 opende OM Partners ook al een satellietkantoor in Gent.

Unisys stelt ‘Machine-Learning-as-a-Service’ voor

Machine-Learning-as-a-Service is een nieuwe dienst waarmee organisaties veranderingen in de marktomstandigheden kunnen voorspellen en snel alle mogelijke reacties op die veranderingen kunnen inschatten. De dienst is beschikbaar als onderdeel van het Unisys Analytics Platform en combineert een database van machine learning-algoritmes met een suite aan methodologieën en processen die belangrijke details en inzichten uit klantengegevens analyseren en beschikbaar maken in vooraf gedefinieerde rapportages.

Delaware Consulting heet voortaan delaware

Het bedrijf dat de afgelopen vijftien jaar bekendstond als Delaware Consulting werd omgedoopt tot ‘delaware’. De nieuwe naam moet delaware’s bredere portfolio en uitbreiding over de value chain reflecteren. De kleine d in de naam moet dan weer een minimalistische toets voorstellen die in het verlengde ligt van delaware’s principes rond ‘agile’ denken en handelen.

Groep Heylen ontwikkelt logistieke campus in Almelo

De Belgische investeerder Groep Heylen heeft in Nederland een ontwikkelovereenkomst getekend met het Openbaar Lichaam Regionaal Bedrijventerrein Twente voor de uitgifte van ongeveer dertig hectare bouwterrein op XL Business Park Twente in Almelo.

Sage lanceert nieuwe versie van Sage X3

Sage X3 is een geïntegreerde beheersoplossing, ontwikkeld om bedrijven in het middensegment bij te staan op het vlak van administratief en financieel beheer, logistieke performantie en industriële en dienstverlenende activiteiten. Versie 11 van Sage X3 brengt niet alleen verbeterde functionaliteit op het gebied van mobiliteit en besluitondersteuning, maar biedt ook een geoptimaliseerd beheer van productie- en dienstverleningstaken én end-to-end-beheer van de supply chain, inclusief de aankoop voor massa-import, opslag en distributie via meerdere kanalen.

Panasonic verwerft controlemeerderheid in Zetes

De Belgische mededingingsautoriteit heeft de overname goedgekeurd van een meerderheid van de aandelen in Zetes Industries door Panasonic Corporation. Dit akkoord is een van de laatste opschortende voorwaarden om de overeenkomsten te voltrekken die gesloten werden op 22 december 2016 met betrekking tot de verwerving door Panasonic van alle aandelen in Zephir Corporation (een holding die eigenaar is van 23,70% van de uitgegeven aandelen in Zetes), alsook 24,67% van de aandelen in Zetes aangehouden door Cobepa en de aandelen in Zetes die in handen zijn van enkele individuele aandeelhouders.

EU implementeert asset management-oplossingen van Phi Data

Phi Data heeft een aanbesteding gewonnen die uitging van vier Europese instanties: het secretariaat-generaal van de Raad, het Hof van Justitie van de Europese Unie, de Europese Rekenkamer en het European University Institute. Voorwerp van de opdracht is de implementatie van een nieuw systeem voor asset management.

Alibaba.com neemt Kuehne + Nagel in de arm

Kuehne + Nagel heeft een intentieovereenkomst gesloten met Alibaba.com, de B2B-tak van Alibaba Group, om op wereldschaal logistieke diensten te verlenen aan B2B-klanten van de Chinese e-commercereus. Alibaba.com maakt op zijn site al sinds een jaar gebruik van KN FreightNet, de digitale oplossing van Kuehne + Nagel.

DHL Supply Chain LSHC sluit partnership met Boehringer Ingelheim & Chiesi

DHL Supply Chain Life Sciences & Healthcare, de strategische divisie van DHL Supply Chain, die logistieke oplossingen biedt voor de life sciences & healthcare (LSHC) sector, sluit nieuwe partnerships met de farmaceutische bedrijven Boehringer Ingelheim en Chiesi.

Rickmers Maritime gooit handdoek in de ring

Het in Singapore gevestigde scheepsfonds gaat in vereffening na maandenlange onderhandelingen met zijn geldschieters en schuldeisers. Zij zijn er niet in geslaagd een consensus te bereiken voor een afwaardering van hun belegging, wat de weg belemmert voor de broodnodige nieuwe financiële injecties van investeerders.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.