Werkgeversorganisaties: “regering nekt vergroening bedrijfsvoertuigen en innovatie”

De Belgische werkgeversorganisaties UPTR, Febetra, Transport & Logistiek Vlaanderen, GTL-Taxi, Unizo, Traxio, FBAA en UCM laten gezamenlijk weten dat ze niet te spreken zijn over de recente beslissing van de federale regering tot een nieuwe belasting bij de verkoop van bedrijfsvoertuigen. “In plaats van herinvesteringen in de groenste en modernste bedrijfsvoertuigen te ondersteunen, belast de fiscus de gerealiseerde meerwaarde op de verkoop van oudere te vervangen bedrijfsvoertuigen. Dat is nefast voor de betrokken sectoren en contraproductief voor de staatskas”, aldus de organisaties.

Sinds jaar en dag geldt een specifiek fiscaal regime voor ondernemingen die bedrijfsvoertuigen zoals bussen, autocars, taxi’s en vrachtwagens in hun boekhouding als activa hebben staan. Bij een verkoop van die voertuigen wordt de meerwaarde niet belast, op voorwaarde dat die sommen in een belastingvrij reserve worden ingeboekt en opnieuw worden geïnvesteerd in voertuigen die aan een strengere ecologische norm beantwoorden.
De werkgeversorganisaties stonden achter die maatregel, die ervoor zorgde dat bedrijven actief in transport hun wagenpark sneller konden vergroenen. Tegelijk kon het eigen vermogen van de ondernemingen worden versterkt.
 
Kritiek komt er nu omdat de ministerraad, zonder enige vorm van overleg met de betrokken sectoren, beslist heeft dat regime af te schaffen. De werkgeversorganisaties keuren af dat vanaf 2020 de zogenaamde meerwaarden volledig zullen worden belast.
“De sectoren staan voor een cruciale periode”, luidt het. “De ambitie om de CO2-uitstoot te reduceren en betere milieuprestaties af te leveren kan enkel worden waargemaakt door in dure technologie te investeren: nieuwe aandrijvingen zoals elektrische motoren, maar ook hybride, CNG, LNG of op termijn waterstof. Elektrische voertuigen zijn op vandaag peperduur en in de concurrentiële markt waarin de betrokken ondernemingen moeten werken, kunnen die meerkosten niet aan de klant worden doorgerekend. Tegelijk staat de sector voor tal van technologische innovaties die ook de veiligheid moeten verbeteren en de efficiëntie van vervoersoperaties verder zullen optimaliseren. Al die innovaties zijn erg duur, maar blijven nodig om alle voornoemde ambities waar te maken.”
 
Door de meerwaarde op het bestaande wagenpark nu te gaan belasten, ontneemt de regering volgens de organisaties belangrijk investeringskapitaal van de ondernemers en nekt ze elke vorm van innovatie. “Het eigen vermogen van de bedrijven dreigt drastisch te dalen. De internationale concurrentie krijgt zo nog meer vrij spel en palmt de Belgische markt, specifiek in het goederenvervoer, steeds meer in. Uiteindelijk verdwijnen naast omzetten en arbeidsplaatsen ook fiscale inkomsten naar het buitenland, wat helemaal ongewenst zou zijn. De noodzakelijke uitbouw van het collectief vervoer van passagiers als belangrijkste en meest effectief antwoord op het verkeersinfarct wordt ook gefnuikt.”
 
De betrokken sectoren noemen de beslissing van de federale regering dan ook een kaakslag. Niet alleen worden ze in hun bedreigde economische situatie met torenhoge loonkosten niet ondersteund, in tegenstelling tot andere sectoren. Maar naast het wegvallen van het specifieke regime bij de nodige investeringen dreigen nu ook nog eens de historische vrijstellingen in één klap belastbaar te worden. Dat scenario zou voor de werkgeversorganisaties niets minder dan woordbreuk betekenen en vinden ze onverteerbaar.
De werkgeversorganisaties dringen er bij de federale regering op aan de beslissing te herzien en hebben al een reeks voorstellen geformuleerd om de verdere innovatie en vergroening met nieuwe criteria te blijven ondersteunen.

Recente nieuwsberichten

Prijsindex op laagste niveau in 8 jaar terwijl de dieselindex blijft stijgen

Uit de 31ste editie van de Transport Market Monitor (TMM) van Transporeon en Capgemini Consulting – een kwartaalpublicatie over de dynamiek van de transportmarkt – blijkt dat de transportprijzen in het eerste kwartaal van 2017 met 9,0% gedaald zijn, vergeleken met het vierde kwartaal van 2016.

Uber lanceert Uber Freight

Uber Freight is een app die transporteurs en beschikbare ladingen aan elkaar koppelt. Daarmee wil Uber de stress bij chauffeurs wegnemen om op zoek te gaan naar ladingen, wat vaak meerdere uren en verschillende telefoontjes in beslag neemt.

ECS en 2XL vormen één logistieke groep

De logistieke familiebedrijven ECS European Containers en 2XL hebben een akkoord bereikt om samen één Europese logistieke groep te vormen. Daarbij zal 2XL worden opgenomen in de groep ECS European Containers, dat alle aandelen van 2XL verwerft.

Overname van Vanderlande een feit

De overname van Vanderlande door Toyota Industries Corporation (TICO) is afgerond. Na de aankondiging van de overname in maart van dit jaar maakt Vanderlande nu officieel deel uit van TICO. Vanderlande behoudt zijn naam en identiteit en blijft opereren als onafhankelijke entiteit vanaf zijn bestaande locaties wereldwijd.

PostNL belevert zakelijk Amsterdam met e-bakfiets

Postbezorgers bezorgen hun post sinds jaar en dag te voet of met de fiets. Maar om de brievenbussen te legen en grote aantallen post bij ondernemers te halen en te brengen, zet PostNL bestelauto’s in. Na succesvolle testen met de elektrische bakfiets en kleine elektrische voertuigen in de Amsterdamse binnenstad vorig jaar, gaat PostNL verder de weg van duurzaamheid op.

Bedrijven omarmen digitale innovatie om de supply chain in de toekomst te beheren

Dat is de conclusie van een onderzoek naar de toekomst van supply chains dat de Economist Intelligent Unit (EIU) in februari 2017 verrichtte bij 522 executives in 13 landen in Noord-Amerika, Europa en Asia Pacific. Het onderzoeksrapport ‘Rebooting supply chains: Shorter, smarter and more sustainable?’ toont aan dat ondernemingen zich de komende vijf jaar meer en meer op innovatie zullen richten om hun bedrijf weerbaar te maken voor eventuele disrupties en de toenemende concurrentie.

Tony’s Chocolonely zet Descartes Global Logistics Network in bij groeiplannen in VS

De Amsterdamse chocolademaker die is opgericht om een einde te maken aan slavernij en uitbuiting in de cacao-industrie, breidt zijn huidige gebruik van de EDI-oplossing van Descartes uit om zijn expansie in de Verenigde Staten te ondersteunen.

SAP en Google versterken samenwerking in de cloud

Niet alleen is het aantal SAP-technologieën en -applicaties met een certificering voor Google Cloud Platform (GCP) vergroot, beide bedrijven gaan ook nauwer samenwerken op het vlak van machine learning, het Internet of Things, datatransparantie en -opslag en werkplekproductiviteit.

Hubo wil marktpositie versterken met SAP

De Belgische doe-het-zelfketen gaat voluit voor een omnichannel aanpak en werkt daarvoor samen met SAP. Hubo stapte van een complex systeem – in feite zes of zeven verschillende systemen – over naar één ERP-systeem waar alles op draait. SAP implementeerde niet alleen het ERP-pakket, waardoor Hubo’s backoffice maar ook aankoop en verkoop in een stabiele omgeving verlopen, maar vulde die oplossing ook aan met SAP Hybris waardoor Hubo een directe link met zijn klanten heeft.

Dassy Europe investeert in Modula liften met Vanas Engineering

Dassy Europe werd in 2007 opgericht als spin-off van een Belgische textielgroep met meer dan 45 jaar ervaring in de productie van werkkledij. Via een uitgebreid dealernetwerk blijft de onderneming haar marktaandeel in meer dan 20 landen versterken.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.