Werkgeversorganisaties: “regering nekt vergroening bedrijfsvoertuigen en innovatie”

De Belgische werkgeversorganisaties UPTR, Febetra, Transport & Logistiek Vlaanderen, GTL-Taxi, Unizo, Traxio, FBAA en UCM laten gezamenlijk weten dat ze niet te spreken zijn over de recente beslissing van de federale regering tot een nieuwe belasting bij de verkoop van bedrijfsvoertuigen. “In plaats van herinvesteringen in de groenste en modernste bedrijfsvoertuigen te ondersteunen, belast de fiscus de gerealiseerde meerwaarde op de verkoop van oudere te vervangen bedrijfsvoertuigen. Dat is nefast voor de betrokken sectoren en contraproductief voor de staatskas”, aldus de organisaties.

Sinds jaar en dag geldt een specifiek fiscaal regime voor ondernemingen die bedrijfsvoertuigen zoals bussen, autocars, taxi’s en vrachtwagens in hun boekhouding als activa hebben staan. Bij een verkoop van die voertuigen wordt de meerwaarde niet belast, op voorwaarde dat die sommen in een belastingvrij reserve worden ingeboekt en opnieuw worden geïnvesteerd in voertuigen die aan een strengere ecologische norm beantwoorden.
De werkgeversorganisaties stonden achter die maatregel, die ervoor zorgde dat bedrijven actief in transport hun wagenpark sneller konden vergroenen. Tegelijk kon het eigen vermogen van de ondernemingen worden versterkt.
 
Kritiek komt er nu omdat de ministerraad, zonder enige vorm van overleg met de betrokken sectoren, beslist heeft dat regime af te schaffen. De werkgeversorganisaties keuren af dat vanaf 2020 de zogenaamde meerwaarden volledig zullen worden belast.
“De sectoren staan voor een cruciale periode”, luidt het. “De ambitie om de CO2-uitstoot te reduceren en betere milieuprestaties af te leveren kan enkel worden waargemaakt door in dure technologie te investeren: nieuwe aandrijvingen zoals elektrische motoren, maar ook hybride, CNG, LNG of op termijn waterstof. Elektrische voertuigen zijn op vandaag peperduur en in de concurrentiële markt waarin de betrokken ondernemingen moeten werken, kunnen die meerkosten niet aan de klant worden doorgerekend. Tegelijk staat de sector voor tal van technologische innovaties die ook de veiligheid moeten verbeteren en de efficiëntie van vervoersoperaties verder zullen optimaliseren. Al die innovaties zijn erg duur, maar blijven nodig om alle voornoemde ambities waar te maken.”
 
Door de meerwaarde op het bestaande wagenpark nu te gaan belasten, ontneemt de regering volgens de organisaties belangrijk investeringskapitaal van de ondernemers en nekt ze elke vorm van innovatie. “Het eigen vermogen van de bedrijven dreigt drastisch te dalen. De internationale concurrentie krijgt zo nog meer vrij spel en palmt de Belgische markt, specifiek in het goederenvervoer, steeds meer in. Uiteindelijk verdwijnen naast omzetten en arbeidsplaatsen ook fiscale inkomsten naar het buitenland, wat helemaal ongewenst zou zijn. De noodzakelijke uitbouw van het collectief vervoer van passagiers als belangrijkste en meest effectief antwoord op het verkeersinfarct wordt ook gefnuikt.”
 
De betrokken sectoren noemen de beslissing van de federale regering dan ook een kaakslag. Niet alleen worden ze in hun bedreigde economische situatie met torenhoge loonkosten niet ondersteund, in tegenstelling tot andere sectoren. Maar naast het wegvallen van het specifieke regime bij de nodige investeringen dreigen nu ook nog eens de historische vrijstellingen in één klap belastbaar te worden. Dat scenario zou voor de werkgeversorganisaties niets minder dan woordbreuk betekenen en vinden ze onverteerbaar.
De werkgeversorganisaties dringen er bij de federale regering op aan de beslissing te herzien en hebben al een reeks voorstellen geformuleerd om de verdere innovatie en vergroening met nieuwe criteria te blijven ondersteunen.

Recente nieuwsberichten

GLS breidt FlexDeliveryService uit

Om grensoverschrijdende uitwisselingen van pakketten te vergemakkelijken en mee te gaan met de aanhoudende groei van e-commerce, breidt GLS Belgium de mogelijkheden van de FlexDeliveryService uit naar in totaal twaalf Europese landen. Momenteel kan met FlexDeliveryService vanuit België in Frankrijk en de hele Benelux worden geleverd, maar ook in Duitsland, Polen en Oostenrijk.

Delaware opent nieuw kantoor in Lummen

Vanuit dit vijfde Belgische kantoor wil de IT-integrator voortaan ook de hele Limburgse regio vlot kunnen bedienen. Het nieuwe kantoor is gelegen op het knooppunt van de E313- en E314-snelweg (Klaverbladstraat 11) en biedt plaats aan meer dan 40 medewerkers.

Markt van heftrucks en magazijntoestellen beleeft recordjaar

Opnieuw was 2016 een topjaar in België voor de verkoop van heftrucks en magazijntoestellen. Dat blijkt uit het Economisch Dossier, dat Sigma traditiegetrouw net voor de zomer voorstelt. Met een groei van 10% doet 2016 het nog beter dan vorig jaar, toen een stijging van bijna 8% werd opgetekend.

Nieuwe Raad van Bestuur voor Speerpuntcluster logistiek

De nieuwe Raad van Bestuur van het VIL werd op 16 juni tijdens de Algemene Vergadering verkozen. De RvB is samengesteld uit maximaal vijf logistieke dienstverleners, maximaal vijf verladers of retailers en maximaal vijf strategische partners.

POM West-Vlaanderen en Waterwegen en Zeekanaal investeren in binnenvaart

Beide partners zullen de komende drie jaar zo’n 10 miljoen euro investeren in de ontwikkeling van extra capaciteit voor de binnenvaart. Enerzijds wordt er geïnvesteerd in de uitbreiding en renovatie van River Terminal Wielsbeke. Zo wordt de kaaimuur met 85 meter verlengd zodat in de toekomst drie schepen tegelijkertijd kunnen laden en lossen, of eventueel ook tegelijkertijd een groot rijnschip en een groot duwkonvooi.

Groep Heylen ontwikkelt dc in Weert

Investeerder Groep Heylen plant de realisatie van een distributiecentrum op bedrijventerrein Kampershoek 2.0, aan de A2 in Weert. Van de 187.000m² grote kavel (ruim 37 voetbalvelden) is 110.000m² voor het distributiecentrum bestemd. Dat dc wordt opgedeeld in units van 8.500 tot 15.000m².

Biertrein haalt 5000 vrachtwagens per jaar van de weg

Een samenwerkingsverband rond duurzame mobiliteit tussen Delhaize, AB InBev, Lineas, POM Oost-Vlaanderen en Remitrans riep de ‘biertrein’ in het leven. De trein vervangt het dagelijkse vrachtwagentransport van Jupiler tussen de AB InBev brouwerij in Jupille (Luik) en het depot van Delhaize in Ninove.

Partner Logistics overgenomen door Lineage

Het Noord-Amerikaanse Lineage Logistics is een grote, wereldwijde logistieke speler op het vlak van temperatuurgecontroleerde warehouses. Partner Logistics, met hoofdkwartier in Bergen op Zoom, is op zijn beurt een belangrijke Europese aanbieder van geautomatiseerde koudeopslag.

‘Syn-Ergie’ voor duurzaam transport op as West-Vlaanderen - Limburg'

POM West-Vlaanderen en LIOF slaan, in samenwerking met Voka – Kamer van Koophandel West-Vlaanderen, de handen in elkaar voor het project Syn-Ergie. Dat project wil een bijdrage leveren aan een ecologisch en economisch duurzamer goederentransport in de grensregio Vlaanderen-Nederland, meer bepaald tussen de provincies West-Vlaanderen en Nederlands Limburg.

Eindhoven krijgt XXL multifunctioneel logistiek gebouw

Het pand van 88.000m² en 3.000 m² kantoorruimte komt er op het bedrijventerrein Westfields, ten noordwesten van de stad. De komst van pakketvervoerder DPD op Westfields en de realisatie van de Brainport Industries Campus (BIC) moet de aantrekkingskracht van het terrein en het nieuwe gebouw versterken.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.