Werkgeversorganisaties: “regering nekt vergroening bedrijfsvoertuigen en innovatie”

De Belgische werkgeversorganisaties UPTR, Febetra, Transport & Logistiek Vlaanderen, GTL-Taxi, Unizo, Traxio, FBAA en UCM laten gezamenlijk weten dat ze niet te spreken zijn over de recente beslissing van de federale regering tot een nieuwe belasting bij de verkoop van bedrijfsvoertuigen. “In plaats van herinvesteringen in de groenste en modernste bedrijfsvoertuigen te ondersteunen, belast de fiscus de gerealiseerde meerwaarde op de verkoop van oudere te vervangen bedrijfsvoertuigen. Dat is nefast voor de betrokken sectoren en contraproductief voor de staatskas”, aldus de organisaties.

Sinds jaar en dag geldt een specifiek fiscaal regime voor ondernemingen die bedrijfsvoertuigen zoals bussen, autocars, taxi’s en vrachtwagens in hun boekhouding als activa hebben staan. Bij een verkoop van die voertuigen wordt de meerwaarde niet belast, op voorwaarde dat die sommen in een belastingvrij reserve worden ingeboekt en opnieuw worden geïnvesteerd in voertuigen die aan een strengere ecologische norm beantwoorden.
De werkgeversorganisaties stonden achter die maatregel, die ervoor zorgde dat bedrijven actief in transport hun wagenpark sneller konden vergroenen. Tegelijk kon het eigen vermogen van de ondernemingen worden versterkt.
 
Kritiek komt er nu omdat de ministerraad, zonder enige vorm van overleg met de betrokken sectoren, beslist heeft dat regime af te schaffen. De werkgeversorganisaties keuren af dat vanaf 2020 de zogenaamde meerwaarden volledig zullen worden belast.
“De sectoren staan voor een cruciale periode”, luidt het. “De ambitie om de CO2-uitstoot te reduceren en betere milieuprestaties af te leveren kan enkel worden waargemaakt door in dure technologie te investeren: nieuwe aandrijvingen zoals elektrische motoren, maar ook hybride, CNG, LNG of op termijn waterstof. Elektrische voertuigen zijn op vandaag peperduur en in de concurrentiële markt waarin de betrokken ondernemingen moeten werken, kunnen die meerkosten niet aan de klant worden doorgerekend. Tegelijk staat de sector voor tal van technologische innovaties die ook de veiligheid moeten verbeteren en de efficiëntie van vervoersoperaties verder zullen optimaliseren. Al die innovaties zijn erg duur, maar blijven nodig om alle voornoemde ambities waar te maken.”
 
Door de meerwaarde op het bestaande wagenpark nu te gaan belasten, ontneemt de regering volgens de organisaties belangrijk investeringskapitaal van de ondernemers en nekt ze elke vorm van innovatie. “Het eigen vermogen van de bedrijven dreigt drastisch te dalen. De internationale concurrentie krijgt zo nog meer vrij spel en palmt de Belgische markt, specifiek in het goederenvervoer, steeds meer in. Uiteindelijk verdwijnen naast omzetten en arbeidsplaatsen ook fiscale inkomsten naar het buitenland, wat helemaal ongewenst zou zijn. De noodzakelijke uitbouw van het collectief vervoer van passagiers als belangrijkste en meest effectief antwoord op het verkeersinfarct wordt ook gefnuikt.”
 
De betrokken sectoren noemen de beslissing van de federale regering dan ook een kaakslag. Niet alleen worden ze in hun bedreigde economische situatie met torenhoge loonkosten niet ondersteund, in tegenstelling tot andere sectoren. Maar naast het wegvallen van het specifieke regime bij de nodige investeringen dreigen nu ook nog eens de historische vrijstellingen in één klap belastbaar te worden. Dat scenario zou voor de werkgeversorganisaties niets minder dan woordbreuk betekenen en vinden ze onverteerbaar.
De werkgeversorganisaties dringen er bij de federale regering op aan de beslissing te herzien en hebben al een reeks voorstellen geformuleerd om de verdere innovatie en vergroening met nieuwe criteria te blijven ondersteunen.

Recente nieuwsberichten

Nieuw hoofdkantoor voor Coolblue in Post X Berchem

Coolblue heeft zijn intrek genomen in een nieuw hoofdkantoor in het Antwerpse kantorencomplex Post X. Het nieuwe 1.269m² grote hoofdkwartier maakt deel uit van Post X, het duurzame kantoorproject aan het NMBS-station Antwerpen-Berchem. Het betreft een ontwikkeling van negen gebouwen rond een centraal binnenplein met een totaal van 130.000m² bovengronds.

SAP en Microsoft bundelen de krachten op cloudgebied

Om de voordelen van digitale transformatie te benutten, verplaatsen steeds meer bedrijven hun bedrijfskritische systemen naar de cloud. Teneinde klanten in hun digitale transformatie te begeleiden, zullen SAP en Microsoft voortaan elkaars cloudoplossingen gebruiken en integreren, samen nieuwe oplossingen ontwikkelen en deze op de markt brengen.

TomTom Telematics en Aventeon lanceren gezamenlijk platform voor distributieautomatisering

Met hun samenwerking willen TomTom Telematics en Aventeon een platform aanbieden dat alle data rond de distributie integraal ondersteunt. Door voertuigdata en ordergerelateerde data te bundelen, ontstaat er een oplossing voor distributie-executie die het hele proces – zowel qua voertuig als qua levering – van begin tot eind moet afdekken.

Mobiel lab brengt Industry 4.0 naar de werkvloer

Bedrijven in de maakindustrie kunnen voortaan terecht in het Make Lab, een mobiel onderzoekslaboratorium waar bedrijven kunnen proeven van nieuwe technologieën en van de samenwerking tussen mens en robot. Ze kunnen er uittesten hoe een robot zij aan zij met een mens werkt, ontdekken wat de meerwaarde van virtual en augmented reality is in een productie-omgeving, hoe een slimme werkpost eruit kan zien en meten of een taak al dan niet te zwaar is.

Havenbedrijf en FPIM stappen in dataplatform NxtPort

Het Havenbedrijf Antwerpen en FPIM, de Federale Participatie- en Investeringsmaatschappij, stappen samen in het dataplatform NxtPort. De inbreng van beide partners gebeurt onder de vorm van zowel kapitaal als een achtergestelde lening en bedraagt in totaal 5,25 miljoen euro (Havenbedrijf voor 75% en FPIM voor 25%).

Binnenkort eerste watertrucks op kleine waterwegen

Met het project Watertruck+ willen Vlaanderen en Europa meer vrachten van de weg naar het water halen door een nieuw concept te introduceren, bestaande uit innovatieve duwbakken en duwboten. Het concept is simpel: kleine, innovatieve, al dan niet zelfvarende bakken worden geladen aan de kaaien langs kleine waterwegen.

Sana en Transsmart brengen samen geïntegreerde oplossing voor e-commerce

Sana Commerce, leverancier van e-commerce-oplossingen, en Transsmart, leverancier van verzendsoftware, zijn een strategische samenwerking aangegaan met als doel een e-commerceplatform te ontwikkelen voor zakelijke gebruikers, inclusief een koppeling voor verzendopties, afhaallocaties en de berekening van verzendkosten.

Eerste volledige Gefco-trein op de nieuwe Zijderoute

Gefco mocht vorige week in Frankrijk zijn eerste volledig met containers beladen trein uit China ontvangen voor zijn klant PSA. De trein transporteerde in minder dan drie weken tijd 40ft containers van Wuhan in China naar het Noord-Franse Dourges.

IT-specialist NSI neemt Groupe OPEN Belgium over

NSI – waarvan Cegeka en Meusinvest de aandeelhouders zijn – heeft 100% van de aandelen verworven van Groupe OPEN Belgium, een Belgische dochteronderneming van het Franse Groupe OPEN SAS. NSI – voluit NSI IT Software & Services – is gevestigd in Luik, Eigenbrakel en Luxemburg en levert al bijna 25 jaar IT-diensten (agile applicatieontwikkeling, ERP, infrastructure-cloud, consulting) voor de private en publieke sector.

Binnenvaart heeft nieuwe servicekade op Linkerscheldeoever

Binnenschippers in de Antwerpse haven kunnen sinds kort terecht op een nieuwe servicekade in Kallo. De kade bevat een afvalpark, een drinkwaterpunt en een auto-afzetplaats. De servicekade in Kallo is het derde dienstenpunt voor de binnenvaart in de Antwerpse haven.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.