Werkgeversorganisaties: “regering nekt vergroening bedrijfsvoertuigen en innovatie”

De Belgische werkgeversorganisaties UPTR, Febetra, Transport & Logistiek Vlaanderen, GTL-Taxi, Unizo, Traxio, FBAA en UCM laten gezamenlijk weten dat ze niet te spreken zijn over de recente beslissing van de federale regering tot een nieuwe belasting bij de verkoop van bedrijfsvoertuigen. “In plaats van herinvesteringen in de groenste en modernste bedrijfsvoertuigen te ondersteunen, belast de fiscus de gerealiseerde meerwaarde op de verkoop van oudere te vervangen bedrijfsvoertuigen. Dat is nefast voor de betrokken sectoren en contraproductief voor de staatskas”, aldus de organisaties.

Sinds jaar en dag geldt een specifiek fiscaal regime voor ondernemingen die bedrijfsvoertuigen zoals bussen, autocars, taxi’s en vrachtwagens in hun boekhouding als activa hebben staan. Bij een verkoop van die voertuigen wordt de meerwaarde niet belast, op voorwaarde dat die sommen in een belastingvrij reserve worden ingeboekt en opnieuw worden geïnvesteerd in voertuigen die aan een strengere ecologische norm beantwoorden.
De werkgeversorganisaties stonden achter die maatregel, die ervoor zorgde dat bedrijven actief in transport hun wagenpark sneller konden vergroenen. Tegelijk kon het eigen vermogen van de ondernemingen worden versterkt.
 
Kritiek komt er nu omdat de ministerraad, zonder enige vorm van overleg met de betrokken sectoren, beslist heeft dat regime af te schaffen. De werkgeversorganisaties keuren af dat vanaf 2020 de zogenaamde meerwaarden volledig zullen worden belast.
“De sectoren staan voor een cruciale periode”, luidt het. “De ambitie om de CO2-uitstoot te reduceren en betere milieuprestaties af te leveren kan enkel worden waargemaakt door in dure technologie te investeren: nieuwe aandrijvingen zoals elektrische motoren, maar ook hybride, CNG, LNG of op termijn waterstof. Elektrische voertuigen zijn op vandaag peperduur en in de concurrentiële markt waarin de betrokken ondernemingen moeten werken, kunnen die meerkosten niet aan de klant worden doorgerekend. Tegelijk staat de sector voor tal van technologische innovaties die ook de veiligheid moeten verbeteren en de efficiëntie van vervoersoperaties verder zullen optimaliseren. Al die innovaties zijn erg duur, maar blijven nodig om alle voornoemde ambities waar te maken.”
 
Door de meerwaarde op het bestaande wagenpark nu te gaan belasten, ontneemt de regering volgens de organisaties belangrijk investeringskapitaal van de ondernemers en nekt ze elke vorm van innovatie. “Het eigen vermogen van de bedrijven dreigt drastisch te dalen. De internationale concurrentie krijgt zo nog meer vrij spel en palmt de Belgische markt, specifiek in het goederenvervoer, steeds meer in. Uiteindelijk verdwijnen naast omzetten en arbeidsplaatsen ook fiscale inkomsten naar het buitenland, wat helemaal ongewenst zou zijn. De noodzakelijke uitbouw van het collectief vervoer van passagiers als belangrijkste en meest effectief antwoord op het verkeersinfarct wordt ook gefnuikt.”
 
De betrokken sectoren noemen de beslissing van de federale regering dan ook een kaakslag. Niet alleen worden ze in hun bedreigde economische situatie met torenhoge loonkosten niet ondersteund, in tegenstelling tot andere sectoren. Maar naast het wegvallen van het specifieke regime bij de nodige investeringen dreigen nu ook nog eens de historische vrijstellingen in één klap belastbaar te worden. Dat scenario zou voor de werkgeversorganisaties niets minder dan woordbreuk betekenen en vinden ze onverteerbaar.
De werkgeversorganisaties dringen er bij de federale regering op aan de beslissing te herzien en hebben al een reeks voorstellen geformuleerd om de verdere innovatie en vergroening met nieuwe criteria te blijven ondersteunen.

Recente nieuwsberichten

Nieuwe managing director voor Yusen Logistics Benelux

Per 25 juni 2018 treedt Bruno Jacques (44) bij Yusen Logistics in dienst als managing director voor de Benelux en de Nordics. Voor zijn indiensttreding bij Yusen Logistics bekleedde Bruno Jacques bijna negen jaar de functie van managing director België en Luxemburg bij Panalpina.

Zwitsers bouwen aan ondergronds transportsysteem

In hun zoektocht naar een oplossing om de steeds groeiende verkeersstromen en de navenante kosten te vermijden, hebben enkele Zwitserse bedrijven samen het project Cargo Sous Terrain (CST) in het leven geroepen.

BITO doorrolstellingen voor uw fast movers

(advertorial) Efficiënter orderverzamelen, reductie op looptijden en minder oppervlakte nodig. Dit zijn slechts enkele voordelen van doorrolstellingen… Grote volumes, hoge omloopsnelheden, korte doorlooptijden, dit zijn slechts enkele eigenschappen van een moderne logistieke operatie.

Volvo Trucks stelt eerste volledig elektrische truck voor

Volvo Trucks introduceert de eerste geheel elektrische truck voor commercieel gebruik: de Volvo FL Electric voor onder andere stedelijke distributie en afvalinzameling. De eerste trucks in de reeks Volvo FL Electric worden nu in bedrijf genomen door klanten in Göteborg, de thuisbasis van Volvo Trucks.

UniCarriers introduceert Ergologic-joystick besturing op heftrucks

UniCarriers biedt een nieuwe ergonomische besturingsfunctie voor de heftruckrange. Vanaf mei is de TX-serie als eerste leverbaar met de Ergologic-joystick. Daarmee wordt de keuze uit de bestaande besturingsmogelijkheden – vingertip, kruishendel en mechanische hendels – uitgebreid met een vierde alternatief.

Slechts 5% van de bedrijven benut voordelen digitalisering in supply chain

Digitalisering transformeert de supply chain volledig. Toch geeft maar liefst 95% van de bedrijven aan dat ze in hun bedrijfsvoering en supply chain strategieën nog onvoldoende de volledige voordelen benutten van de nieuwe fysieke en analytische technologieën, zoals big data-analyses, AI, blockchain en robotica.

Hyster brengt nieuwe reeks compacte stapelaars voor krappe ruimtes

De nieuwe stapelaars uit de S1.0E-1.2E-serie kunnen ladingen tot 1,2 ton tot een hoogte van 2,38 meter heffen, of lichtere ladingen tot een hoogte van maximaal 4,18 meter. De toestellen zijn eenvoudig te bedienen en te manoeuvreren in toepassingen waar weinig ruimte beschikbaar is, vooral in smalle gangpaden.

Dematic lanceert nieuw Goods-to-Person orderpickingsysteem

Dematic, de wereldwijde leverancier van geïntegreerde automatiseringstechnologie die Egemin heeft overgenomen, stelt met GTP een nieuw orderpickingsysteem voor waarmee magazijnmedewerkers bestellingen sneller, slimmer en ergonomischer kunnen verwerken.

Koopman past blockchain-technologie toe in automotive supply chain

Koopman Logistics Group zet als eerste logistieke automotive-dienstverlener in Europa blockchain-technologie in om logistieke processen in het vervoer en opslag van nieuwe en gebruikte auto’s volledig te digitaliseren.

DHL Parcel bouwt mega-sorteercentrum voor e-commerce in Zaltbommel

De pakketbezorger investeert 84 miljoen euro in de bouw van wat naar eigen zeggen het grootste sorteercentrum voor online bestellingen in Nederland wordt. De bouwwerken, op een perceel van 90.000m² op bedrijventerrein ‘De Wildeman’, starten deze maand nog en moeten in het najaar van 2019 afgerond zijn.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.