Werkgeversorganisaties: “regering nekt vergroening bedrijfsvoertuigen en innovatie”

De Belgische werkgeversorganisaties UPTR, Febetra, Transport & Logistiek Vlaanderen, GTL-Taxi, Unizo, Traxio, FBAA en UCM laten gezamenlijk weten dat ze niet te spreken zijn over de recente beslissing van de federale regering tot een nieuwe belasting bij de verkoop van bedrijfsvoertuigen. “In plaats van herinvesteringen in de groenste en modernste bedrijfsvoertuigen te ondersteunen, belast de fiscus de gerealiseerde meerwaarde op de verkoop van oudere te vervangen bedrijfsvoertuigen. Dat is nefast voor de betrokken sectoren en contraproductief voor de staatskas”, aldus de organisaties.

Sinds jaar en dag geldt een specifiek fiscaal regime voor ondernemingen die bedrijfsvoertuigen zoals bussen, autocars, taxi’s en vrachtwagens in hun boekhouding als activa hebben staan. Bij een verkoop van die voertuigen wordt de meerwaarde niet belast, op voorwaarde dat die sommen in een belastingvrij reserve worden ingeboekt en opnieuw worden geïnvesteerd in voertuigen die aan een strengere ecologische norm beantwoorden.
De werkgeversorganisaties stonden achter die maatregel, die ervoor zorgde dat bedrijven actief in transport hun wagenpark sneller konden vergroenen. Tegelijk kon het eigen vermogen van de ondernemingen worden versterkt.
 
Kritiek komt er nu omdat de ministerraad, zonder enige vorm van overleg met de betrokken sectoren, beslist heeft dat regime af te schaffen. De werkgeversorganisaties keuren af dat vanaf 2020 de zogenaamde meerwaarden volledig zullen worden belast.
“De sectoren staan voor een cruciale periode”, luidt het. “De ambitie om de CO2-uitstoot te reduceren en betere milieuprestaties af te leveren kan enkel worden waargemaakt door in dure technologie te investeren: nieuwe aandrijvingen zoals elektrische motoren, maar ook hybride, CNG, LNG of op termijn waterstof. Elektrische voertuigen zijn op vandaag peperduur en in de concurrentiële markt waarin de betrokken ondernemingen moeten werken, kunnen die meerkosten niet aan de klant worden doorgerekend. Tegelijk staat de sector voor tal van technologische innovaties die ook de veiligheid moeten verbeteren en de efficiëntie van vervoersoperaties verder zullen optimaliseren. Al die innovaties zijn erg duur, maar blijven nodig om alle voornoemde ambities waar te maken.”
 
Door de meerwaarde op het bestaande wagenpark nu te gaan belasten, ontneemt de regering volgens de organisaties belangrijk investeringskapitaal van de ondernemers en nekt ze elke vorm van innovatie. “Het eigen vermogen van de bedrijven dreigt drastisch te dalen. De internationale concurrentie krijgt zo nog meer vrij spel en palmt de Belgische markt, specifiek in het goederenvervoer, steeds meer in. Uiteindelijk verdwijnen naast omzetten en arbeidsplaatsen ook fiscale inkomsten naar het buitenland, wat helemaal ongewenst zou zijn. De noodzakelijke uitbouw van het collectief vervoer van passagiers als belangrijkste en meest effectief antwoord op het verkeersinfarct wordt ook gefnuikt.”
 
De betrokken sectoren noemen de beslissing van de federale regering dan ook een kaakslag. Niet alleen worden ze in hun bedreigde economische situatie met torenhoge loonkosten niet ondersteund, in tegenstelling tot andere sectoren. Maar naast het wegvallen van het specifieke regime bij de nodige investeringen dreigen nu ook nog eens de historische vrijstellingen in één klap belastbaar te worden. Dat scenario zou voor de werkgeversorganisaties niets minder dan woordbreuk betekenen en vinden ze onverteerbaar.
De werkgeversorganisaties dringen er bij de federale regering op aan de beslissing te herzien en hebben al een reeks voorstellen geformuleerd om de verdere innovatie en vergroening met nieuwe criteria te blijven ondersteunen.

Recente nieuwsberichten

Vrachtwagenchauffeurs betrapt bij poging kilometerheffing te ontlopen

Bij recente controleacties nabij het Waalse Nassogne en Marche-en-Famenne zijn twee vrachtwagenchauffeurs betrapt op het illegaal gebruik van een stoorzender (ook wel ‘jammer’ genoemd) met de bedoeling de Viapass kilometerheffing te ontwijken.

Twee nieuwe GDP gecertificeerde warehouses voor Yusen Logistics

Yusen Logistics, gespecialiseerd in wereldwijde geneesmiddelenlogistiek, heeft twee nieuwe sites voor farmalogistiek officieel in gebruik genomen, goed voor in totaal bijna 20.000m² GDP-gecertificeerd magazijn. Enerzijds vond de opening van het Yusen Logistics Antwerp Healthcare Center in Melsele plaats.

Herbruikbare verpakking leidt tot 60% minder CO2-uitstoot

Herbruikbare containers voor fruit en groenten zorgen voor maar liefst 60% minder CO2-uitstoot dan kartonnen verpakkingen. Dat concludeert een Europees onderzoek van het onafhankelijke Fraunhofer instituut in opdracht van de Duitse organisatie Stiftung Initiative Mehrweg (SIM).

Transuniverse Forwarding gaat voor intermodaal vervoer

Mede door het groeiende tekort aan chauffeurs in Europa dreigt een capaciteitstekort te ontstaan in het wegvervoer. Daarnaast willen steeds meer klanten hun CO2-voetafdruk verminderen. Daarom heeft Transuniverse besloten volop in te zetten op intermodaal vervoer.

Nestlé Wagner digitaliseert productie met robuuste tablets van Getac

Nestlé Wagner produceert jaarlijks ongeveer 350 miljoen diepvriesproducten en behoort tot de grootste fabrikanten van diepvriespizza’s in Europa. Om zijn volledige productieproces op de digitale toekomst voor te bereiden, voorziet het bedrijf zijn medewerkers in de fabriek in het Duitse Nonnweiler voortaan van robuuste A140-tablets van Getac.

Swissterminal Niederglatt breidt verbindingen naar West- en Zuid-Europa uit

De containerterminal Niederglatt/Zurich, die door Swissterminal Group wordt beheerd, zal Zwitserse importeurs en exporteurs vanaf 2 juli 2018 een nieuwe rechtstreekse spoorverbinding bieden naar de Rail Hub Milano in Melzo/Milaan. De nieuwe verbinding wordt beheerd door de intermodale operator Hannibal, onderdeel van de Contship Italia Group, en zal vijf vertrekken per week voorzien.

Volvo LNG-trucks ingezet voor duurzamer transport in Nederland

Sinds kort rijden de eerste Euro 6 Volvo LNG-trucks in Nederland. Het betreft Volvo’s FH met 420 en 460 pk die worden ingezet voor zwaar regionaal en internationaal transport bij verschillende vervoerders verspreid over het land. De nieuwe trucks leveren dezelfde prestaties, rijeigenschappen en een vergelijkbaar brandstofverbruik als de dieselmodellen van Volvo, maar de CO2-uitstoot van de trucks is aanzienlijk lager dan die van vergelijkbare dieselmodellen.

Finse retailer zet herbruikbare plastic kratten van IFCO in

Om de levering van groenten en fruit en andere verse producten zo snel, efficiënt en voordelig mogelijk te maken, opende SOK, de grootste retailer in Finland, in 2017 een volledig automatisch warehouse vlakbij Helsinki. Daarmee was SOK een van de pioniers in de wereld.

Transportvereniging TLV daagt Parcify en Vengo voor de rechter

Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV), de beroepsvereniging voor ondernemingen in transport en logistiek, dagvaardt de online platformen Vengo en Parcify, een dochteronderneming van Bpost. Beide bezorgdiensten zouden namelijk verschillende inbreuken plegen en op die manier voor oneerlijke concurrentie op de transportmarkt zorgen.

Samenwerking nodig voor slaagkans autonome stadslogistieke voertuigen

In het project ALEES onderzocht VIL, samen met zeven bedrijven (ACP, Bpost, Bringme, DHL Parcel Belux, Rhenus SML, Trimble en Port of Antwerp) en de stad Mechelen, de mogelijkheden die zelfrijdende voertuigen kunnen bieden voor de levering van pakketten in stadscentra.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.