Werkgeversorganisaties: “regering nekt vergroening bedrijfsvoertuigen en innovatie”

De Belgische werkgeversorganisaties UPTR, Febetra, Transport & Logistiek Vlaanderen, GTL-Taxi, Unizo, Traxio, FBAA en UCM laten gezamenlijk weten dat ze niet te spreken zijn over de recente beslissing van de federale regering tot een nieuwe belasting bij de verkoop van bedrijfsvoertuigen. “In plaats van herinvesteringen in de groenste en modernste bedrijfsvoertuigen te ondersteunen, belast de fiscus de gerealiseerde meerwaarde op de verkoop van oudere te vervangen bedrijfsvoertuigen. Dat is nefast voor de betrokken sectoren en contraproductief voor de staatskas”, aldus de organisaties.

Sinds jaar en dag geldt een specifiek fiscaal regime voor ondernemingen die bedrijfsvoertuigen zoals bussen, autocars, taxi’s en vrachtwagens in hun boekhouding als activa hebben staan. Bij een verkoop van die voertuigen wordt de meerwaarde niet belast, op voorwaarde dat die sommen in een belastingvrij reserve worden ingeboekt en opnieuw worden geïnvesteerd in voertuigen die aan een strengere ecologische norm beantwoorden.
De werkgeversorganisaties stonden achter die maatregel, die ervoor zorgde dat bedrijven actief in transport hun wagenpark sneller konden vergroenen. Tegelijk kon het eigen vermogen van de ondernemingen worden versterkt.
 
Kritiek komt er nu omdat de ministerraad, zonder enige vorm van overleg met de betrokken sectoren, beslist heeft dat regime af te schaffen. De werkgeversorganisaties keuren af dat vanaf 2020 de zogenaamde meerwaarden volledig zullen worden belast.
“De sectoren staan voor een cruciale periode”, luidt het. “De ambitie om de CO2-uitstoot te reduceren en betere milieuprestaties af te leveren kan enkel worden waargemaakt door in dure technologie te investeren: nieuwe aandrijvingen zoals elektrische motoren, maar ook hybride, CNG, LNG of op termijn waterstof. Elektrische voertuigen zijn op vandaag peperduur en in de concurrentiële markt waarin de betrokken ondernemingen moeten werken, kunnen die meerkosten niet aan de klant worden doorgerekend. Tegelijk staat de sector voor tal van technologische innovaties die ook de veiligheid moeten verbeteren en de efficiëntie van vervoersoperaties verder zullen optimaliseren. Al die innovaties zijn erg duur, maar blijven nodig om alle voornoemde ambities waar te maken.”
 
Door de meerwaarde op het bestaande wagenpark nu te gaan belasten, ontneemt de regering volgens de organisaties belangrijk investeringskapitaal van de ondernemers en nekt ze elke vorm van innovatie. “Het eigen vermogen van de bedrijven dreigt drastisch te dalen. De internationale concurrentie krijgt zo nog meer vrij spel en palmt de Belgische markt, specifiek in het goederenvervoer, steeds meer in. Uiteindelijk verdwijnen naast omzetten en arbeidsplaatsen ook fiscale inkomsten naar het buitenland, wat helemaal ongewenst zou zijn. De noodzakelijke uitbouw van het collectief vervoer van passagiers als belangrijkste en meest effectief antwoord op het verkeersinfarct wordt ook gefnuikt.”
 
De betrokken sectoren noemen de beslissing van de federale regering dan ook een kaakslag. Niet alleen worden ze in hun bedreigde economische situatie met torenhoge loonkosten niet ondersteund, in tegenstelling tot andere sectoren. Maar naast het wegvallen van het specifieke regime bij de nodige investeringen dreigen nu ook nog eens de historische vrijstellingen in één klap belastbaar te worden. Dat scenario zou voor de werkgeversorganisaties niets minder dan woordbreuk betekenen en vinden ze onverteerbaar.
De werkgeversorganisaties dringen er bij de federale regering op aan de beslissing te herzien en hebben al een reeks voorstellen geformuleerd om de verdere innovatie en vergroening met nieuwe criteria te blijven ondersteunen.

Recente nieuwsberichten

Savoye komt in handen van het Chinese Noblelift

De Savoye Divisie van Groupe Legris Industries, leverancier intralogistieke oplossingen met zowel software als robotica, zal worden overgenomen door het Noblelift industriële investeringsfonds. Dat is opgericht door Noblelift Intelligent Equipment Co. Ltd en twee andere investeerders.

Oldenburger|Fritom bouwt BREEAM Outstanding distributiecentrum

De Nederlandse logistieke dienstverlener Oldenburger|Fritom gaat uitbreiden in Veendam. Aan de overzijde van de bestaande vestiging aan de Zwaaikom verrijst binnenkort een state-of-the-art distributiecentrum met 5-sterren BREEAM Outstanding certificaat.

Gefco pakt uit met stemgestuurde track & trace tool

Gefco, gespecialiseerd in autologistiek en industriële supply chain diensten, werkt met Smart Speaker-technologie voor de lancering van een unieke trackingtool. Die wordt aangestuurd door stemgeluid in combinatie met logistieke software Cargowise.

Avanade België krijgt nieuwe Country Manager

Avanade, IT-consultancybedrijf en dochteronderneming van Accenture en Microsoft, heeft Johann Corlemeijer aangeduid als nieuwe Country Manager van Avanade België. De huidige Head of Sales voor Avanade Nederland startte in 2005 bij Avanade.

Cegeka lanceert nieuwe spin-off Switchfully voor invullen van IT-vacatures

Switchfully, een spin-off van technologische dienstverlener Cegeka, is een nieuwe partner voor bedrijven die hun IT-vacatures moeilijk ingevuld krijgen. Zo’n 27% van de bedrijven geeft expliciet aan moeilijkheden te ondervinden bij het invullen van die vacatures.

Atos en OutSystems sluiten strategisch partnership

OutSystems, leverancier van het Low-Code-platform voor applicatieontwikkeling, heeft een strategische overeenkomst getekend met Atos in België. Laatstgenoemde zal als IT-dienstverlener het Low-Code platform van OutSystems inzetten bij klanten om cloud- en digitale transformatie-initiatieven te versnellen.

Dachser breidt netwerk van LCL-diensten uit

Dachser beschikt over een netwerk van 396 vestigingen die nauw met elkaar verbonden zijn binnen zowel wegtransport als lucht- en zeevracht. Dit jaar wordt het sterk geïntegreerde netwerk van de logistieke dienstverlener in de divisie zeevracht verder uitgebreid met 26 nieuwe LCL-verbindingen (Less than Container Load).

Supermarktketen Shufersal automatiseert met Knapp

Shufersal staat in Israël bekend als een van de belangrijkste supermarktketens. Om zijn service te verbeteren, besloot de retailer te investeren in zijn logistieke infrastructuur voor de online store Shufersal Direct. De organisatie zal een beroep doen een sterk geautomatiseerde logistieke oplossing van Knapp, die Shufersal moet toelaten om klantenorders sneller en met een nog hogere kwaliteit uit te leveren.

Cen Global lanceert nieuw delivery management systeem

De nieuwe delivery management oplossing kan zowel stand alone werken als geïntegreerd met CargoWise en andere logistieke en ERP-systemen. De cloudgebaseerde oplossing moet ervoor zorgen dat voertuigen optimaal worden ingezet (gebaseerd op het gewicht of het volume) en voorziet ook routeplanning.

Renault Trucks stelt serie elektrische voertuigen voor

De Renault Master Z.E., Renault Trucks D Z.E. en Renault Trucks D Wide Z.E. bestrijken samen het complete gamma van 3,1 tot 26 ton, dat bij uitstek geschikt is voor toepassingen in de stad, zoals goederendistributie of afvalinzameling. De Renault Trucks D en Renault Trucks D Wide Z.E.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.