Werkgevers voorzichtig optimistisch om aan te werven in Q3/2023

Volgens de recentste ManpowerGroup Jobbarometer zou de activiteit op de Belgische arbeidsmarkt in de zomermaanden positief moeten evolueren, ook al zullen de werkgevers voorzichtig blijven in hun beslissingen om aan te werven. Van de 510 Belgische werkgevers die eind april 2023 door ManpowerGroup werden bevraagd, is immers 38% van plan hun personeelsbestand tegen eind september 2023 uit te breiden, terwijl 15% het aantal medewerkers plant te verminderen. Verder verwacht 44% van de bevraagde werkgevers geen verandering.

“De Belgische werkgevers zijn voorzichtig optimistisch in hun wervingsvooruitzichten voor het volgende kwartaal”, licht Sébastien Delfosse, managing director van ManpowerGroup BeLux, toe. “In een klimaat dat op korte tot middellange termijn nog weinig uitzicht biedt, hebben de door ons bevraagde werkgevers duidelijk aangegeven dat zij van plan zijn hun personeelsbestand tijdens de zomer op hetzelfde niveau te houden (44%) of nieuwe banen te creëren (38%), ook al is de Nettotewerkstellingsprognose (het verschil tussen het percentage werkgevers die van plan zijn aan te werven en het percentage werkgevers die werknemers willen ontslaan) lager dan de waarde van dezelfde periode vorig jaar. Onze arbeidsmarkt blijft veerkrachtig, terwijl bedrijven nog steeds geconfronteerd worden met de inflatie, met de gevolgen van de loonindexeringen voor hun kostenstructuur en met een economisch klimaat dat ongunstig blijft voor de ontwikkeling van zakendeals, met name door de oorlog in Oekraïne, en die weegt op hun wervingsbeslissingen. De werkgevers blijven overigens kampen met een ongekend tekort aan arbeidskrachten – meer dan vier op de vijf Belgische werkgevers hebben moeite om hun vacatures in te vullen – en moeten anticiperen op de toekomst door meer flexibiliteit aan de dag te leggen en sneller te transformeren in een context van internationale concurrentie.”
 
Positivisme in bijna alle sectoren
Volgens ManpowerGroup ondervinden werkgevers in alle sectoren moeilijkheden om gekwalificeerde profielen te vinden. Vooral naar digitaal talent en kandidaten met de juiste persoonlijke vaardigheden blijkt de zoektocht zwaar.
De werkgevers in de sector ‘financiën en vastgoed’ (+40%) bereiden zich voor op de sterkste wervingsactiviteit – één werkgever op twee in deze sector is van plan personeel aan te werven – gevolgd door de werkgevers in de sector ‘energie’ (+37%) en ‘IT’ (+36%). Ook in de sectoren ‘openbare diensten/onderwijs/andere diensten’ (+33%) en ‘transport/logistiek/automotive’ (+30%) zijn de wervingsvooruitzichten bemoedigend, gevolgd door de sector ‘maakindustrie/vouw/landbouw en visserij’ (+24%). De zwakste wervingsintenties worden gemeld door werkgevers in de sectoren ‘consumptiegoederen en -diensten/horeca/retail’ (+13%), ‘communicatiediensten’ (+9%) en ‘gezondheidszorg/biowetenschappen’, die als enige sector een stagnatie van de tewerkstellingsvooruitzichten meldt (-1%).
 
Meer optimisme in middelgrote en grote bedrijven
Nog volgens de enquête is de Nettotewerkstellingsprognose positief in de vier bevraagde bedrijfssegmenten: +9% voor micro-ondernemingen (<10 medewerkers), +11% voor kleine ondernemingen (10-49 medewerkers), +33% voor middelgrote ondernemingen (50-249 medewerkers) en eveneens +33% voor grote ondernemingen (≥ 250 medewerkers).
“Personeel aanwerven is een risico en een grote investering, en dat geldt nog meer voor de kleinste structuren. Het is dan ook begrijpelijk dat werkgevers in micro- en kleine bedrijven in de context van aanhoudende onzekerheid een afwachtende houding aannemen: respectievelijk slechts 24% en 28% van deze ondernemingen is van plan in de komende drie maanden personeel aan te werven”, verduidelijkt Sébastien Delfosse.
 
Dynamischer wervingsklimaat in Vlaanderen
De werkgevers in de drie gewesten van het land melden voor het volgende kwartaal positieve wervingsintenties. Het wervingsklimaat zal naar verwachting het meest dynamisch zijn in Vlaanderen, waar de Nettotewerkstellingsprognose +29% bedraagt, de hoogste waarde sinds het 2e kwartaal van 2022. Er is ook een stijgende trend in Brussel, waar de Nettotewerkstellingsprognose afklokt op +23%. Omgekeerd melden de Waalse werkgevers een daling van de wervingsintenties tot een waarde van +17%, 11 punten minder dan in het vorige kwartaal.
Afbeelding: ManpowerGroup

Recente nieuwsberichten

Wijziging kilometerheffing voor vrachtwagens op 1 januari 2020

Viapass laat weten dat op 1 januari 2020 in België twee wijzigingen worden doorgevoerd in de kilometerheffing voor vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa (MTM) van meer dan 3,5 ton en opleggertrekkende voertuigen van categorie N1 met carrosseriecode BC.

Inther lanceert robot voor volautomatisch orderverzamelen

Inther Group stelt de GRIPP, de Gantry Robotic Intelligent Piece Picker, voor. Deze robot voor volautomatische picking heeft een grote reikwijdte, is compact, veilig en kan tot 1200 producten per uur verwerken. Bovendien is de robot flexibel: ongeacht de vorm van het product, pakt de ‘gripper’ het item op.

Nog nieuw van Tilt-Import is Shocklog Cellular voor de positiebepaling van vrachten

Tilt-Import is sinds 1986 gespecialiseerd in de opvolging van transportomstandigheden van vrachten. Zo levert het bedrijf al jaren Shocklog, een toepassing om schokken en trillingen tijdens het transport te registreren. Op vraag van verschillende klanten die hun product in real time willen kunnen lokaliseren en een alarm willen krijgen wanneer een abnormaliteit plaatsvindt, heeft Tilt-Import recent een nieuwe module voor Shocklog ontwikkeld, met name Shocklog Cellular.

VAS van Tilt-Import moet veiligheid in magazijnen vergroten

Het Franse Tilt-Import, leverancier van veiligheidsoplossingen voor o.a. magazijnen, stelt met zijn nieuwe Visual Alert System (VAS) een oplossing voor om aanrijdingen tussen voetgangers en heftrucks in magazijnen te voorkomen. Het betreft een projectiesysteem dat in risicozones een waarschuwingssignaal op de vloer projecteert wanneer een heftruck op komst is.

Collision Sentry Corner Pro moet aanrijdingen voorkomen

De nieuwe Collision Sentry Corner Pro is een evolutie van de eerdere versies van de Collision Sentry en de Corner Pro tiltsystemen. Zoals bij de eerdere versies is de Collision Sentry Corner Pro ontworpen om een veiligere werkomgeving te realiseren in industriële werksituaties door ervoor te zorgen dat blinde hoeken worden gereduceerd of uitgesloten.

Superbeton bouwt verder met Build Software

Superbeton uit het Antwerpse Herselt is al decennia lang actief als wegenbouwer en realiseert zowel openbare als private wegenwerken. Omdat de bestaande ERP- en boekhoudoplossing niet langer voldeden, ging het familiebedrijf vorig kwartaal op zoek naar een nieuwe oplossing.

Dematic automatiseert magazijnlogistiek bij pgb-Europe

Het Oost-Vlaamse bedrijf pgb-Europe, gespecialiseerd in de productie van verankeringen en bevestigingen, heeft de automatisering van een nieuw hoogbouwmagazijn in Melle toevertrouwd aan Dematic. De logistieke automatiseerder installeerde bij pgb-Europe twee wisselgangkranen, een transportband met automatische precisiemeting en palletcontrole, en drie automatisch geleide voertuigen (AGV’s).

Vestiaire Collective breidt e-commerce internationaal uit met Descartes CustomsInfo

Als aanbieder van on-demand SaaS-oplossingen voorziet Descartes Systems Group Vestiaire Collective van een internationale handelsdatabase om het toenemend aantal beschikbare producten op de website te beheren. Vestiaire Collective is een wereldwijd community-driven platform voor exclusieve tweedehandsmode, dat een groeiend assortiment en een stijgend aantal exporttransacties kent.

VIL lanceert duurzaamheidsindex voor logistiek

Als het gaat om duurzaamheid in de logistiek wordt er veelal gedacht aan het reduceren van de CO2-uitstoot. Lean & Green, dat door VIL wordt uitgerold in Vlaanderen is een goed vertrekpunt om bedrijven te begeleiden bij de realisatie van een 20% reductie in CO2.

Haventransport Stella Artois gaat voortaan via biertrein

AB InBev zal voortaan het grootste deel van haar haventransport organiseren per trein. Vanaf 2020 zal de brouwer door zijn modal shift zo’n 20.000 vrachtwagens per jaar van de Antwerpse ring halen. Het nieuwe treintraject wordt mogelijk gemaakt op initiatief van AB InBev en Katoen Natie, het magazijn waar de treinen gevuld worden met Stella Artois, en dankzij partners Lineas en DP World.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.