Werkgevers voorzichtig optimistisch om aan te werven in Q3/2023

Volgens de recentste ManpowerGroup Jobbarometer zou de activiteit op de Belgische arbeidsmarkt in de zomermaanden positief moeten evolueren, ook al zullen de werkgevers voorzichtig blijven in hun beslissingen om aan te werven. Van de 510 Belgische werkgevers die eind april 2023 door ManpowerGroup werden bevraagd, is immers 38% van plan hun personeelsbestand tegen eind september 2023 uit te breiden, terwijl 15% het aantal medewerkers plant te verminderen. Verder verwacht 44% van de bevraagde werkgevers geen verandering.

“De Belgische werkgevers zijn voorzichtig optimistisch in hun wervingsvooruitzichten voor het volgende kwartaal”, licht Sébastien Delfosse, managing director van ManpowerGroup BeLux, toe. “In een klimaat dat op korte tot middellange termijn nog weinig uitzicht biedt, hebben de door ons bevraagde werkgevers duidelijk aangegeven dat zij van plan zijn hun personeelsbestand tijdens de zomer op hetzelfde niveau te houden (44%) of nieuwe banen te creëren (38%), ook al is de Nettotewerkstellingsprognose (het verschil tussen het percentage werkgevers die van plan zijn aan te werven en het percentage werkgevers die werknemers willen ontslaan) lager dan de waarde van dezelfde periode vorig jaar. Onze arbeidsmarkt blijft veerkrachtig, terwijl bedrijven nog steeds geconfronteerd worden met de inflatie, met de gevolgen van de loonindexeringen voor hun kostenstructuur en met een economisch klimaat dat ongunstig blijft voor de ontwikkeling van zakendeals, met name door de oorlog in Oekraïne, en die weegt op hun wervingsbeslissingen. De werkgevers blijven overigens kampen met een ongekend tekort aan arbeidskrachten – meer dan vier op de vijf Belgische werkgevers hebben moeite om hun vacatures in te vullen – en moeten anticiperen op de toekomst door meer flexibiliteit aan de dag te leggen en sneller te transformeren in een context van internationale concurrentie.”
 
Positivisme in bijna alle sectoren
Volgens ManpowerGroup ondervinden werkgevers in alle sectoren moeilijkheden om gekwalificeerde profielen te vinden. Vooral naar digitaal talent en kandidaten met de juiste persoonlijke vaardigheden blijkt de zoektocht zwaar.
De werkgevers in de sector ‘financiën en vastgoed’ (+40%) bereiden zich voor op de sterkste wervingsactiviteit – één werkgever op twee in deze sector is van plan personeel aan te werven – gevolgd door de werkgevers in de sector ‘energie’ (+37%) en ‘IT’ (+36%). Ook in de sectoren ‘openbare diensten/onderwijs/andere diensten’ (+33%) en ‘transport/logistiek/automotive’ (+30%) zijn de wervingsvooruitzichten bemoedigend, gevolgd door de sector ‘maakindustrie/vouw/landbouw en visserij’ (+24%). De zwakste wervingsintenties worden gemeld door werkgevers in de sectoren ‘consumptiegoederen en -diensten/horeca/retail’ (+13%), ‘communicatiediensten’ (+9%) en ‘gezondheidszorg/biowetenschappen’, die als enige sector een stagnatie van de tewerkstellingsvooruitzichten meldt (-1%).
 
Meer optimisme in middelgrote en grote bedrijven
Nog volgens de enquête is de Nettotewerkstellingsprognose positief in de vier bevraagde bedrijfssegmenten: +9% voor micro-ondernemingen (<10 medewerkers), +11% voor kleine ondernemingen (10-49 medewerkers), +33% voor middelgrote ondernemingen (50-249 medewerkers) en eveneens +33% voor grote ondernemingen (≥ 250 medewerkers).
“Personeel aanwerven is een risico en een grote investering, en dat geldt nog meer voor de kleinste structuren. Het is dan ook begrijpelijk dat werkgevers in micro- en kleine bedrijven in de context van aanhoudende onzekerheid een afwachtende houding aannemen: respectievelijk slechts 24% en 28% van deze ondernemingen is van plan in de komende drie maanden personeel aan te werven”, verduidelijkt Sébastien Delfosse.
 
Dynamischer wervingsklimaat in Vlaanderen
De werkgevers in de drie gewesten van het land melden voor het volgende kwartaal positieve wervingsintenties. Het wervingsklimaat zal naar verwachting het meest dynamisch zijn in Vlaanderen, waar de Nettotewerkstellingsprognose +29% bedraagt, de hoogste waarde sinds het 2e kwartaal van 2022. Er is ook een stijgende trend in Brussel, waar de Nettotewerkstellingsprognose afklokt op +23%. Omgekeerd melden de Waalse werkgevers een daling van de wervingsintenties tot een waarde van +17%, 11 punten minder dan in het vorige kwartaal.
Afbeelding: ManpowerGroup

Recente nieuwsberichten

Leuze lanceert slimme rollenbaan-sensorset voor detectie van onderaf

Leuze heeft een sensorset ontwikkeld voor transportsystemen (rollenbanen) waarbij detectie van onderaf gebeurt, zoals bij palletdetectie. De montagebeugels zijn zo ontworpen dat ze perfect passen bij de 25C-sensorserie. Doordat de montagebeugels al in de fabriek worden gemonteerd, verliest de klant geen tijd en geld met montage en fijnafstelling van de sensoren.

Loxam stuurt B2B-magazijn aan met WMS van Savoye

Loxam is een verhuurbedrijf van machines en apparatuur aan professionals in de bouw, hoveniers, infrastructuur, industrie en events. De Europese speler is actief in 30 landen en beschikt over een netwerk van 1.100 vestigingen om zowel algemene als gespecialiseerde klanten te bedienen.

Optimaliseer uw laad- en losproces met een flexibele rollenbaan

(Advertorial) Het laden en lossen van containers of vrachtwagens kan behoorlijk wat tijd in beslag nemen. Medewerkers moeten vaak meerdere keren heen en weer lopen, met heftrucks rondrijden of zware goederen heffen. Met een correct laad- en lossysteem kan u deze situatie vermijden en een snel, efficiënt en ergonomisch proces garanderen.

Online supermarkt Picnic gaat de Franse toer op

Na twee jaar voorbereiding breidt de Nederlandse online supermarkt Picnic uit naar Frankrijk. Enkele weken geleden startte het bedrijf een besloten pilot in de noordelijke regio Valenciennes, dicht bij de Belgische grens. Na de pilot komt de app waarmee klanten boodschappen kunnen bestellen beschikbaar voor alle inwoners van de stad, die gefaseerd toe worden gelaten.

Nieuwe mobiele computer van Datalogic biedt extra ver leesbereik

Datalogic, aanbieder van oplossingen voor automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, lanceert met de Skorpio X5 XLR een nieuwe mobiele computer die de uitleesafstand opvallend vergroot. Door zijn extra kracht kan de mobiele computer nu snel op heel korte en heel lange afstand barcodes lezen.

Online dierenapotheek Medpets bouwt nieuw magazijn met Vanas

Met meer dan 15.000 producten voor grote en kleine huisdieren in zijn assortiment is Medpets de grootste online dierenapotheek in Nederland en België. Om de groeiende vraag te kunnen volgen, moest het bedrij verhuizen naar een groter magazijn.

9altitudes voegt het Deense Bredana Solutions aan de groep toe

Na de overname van Optimate in februari van dit jaar voegt 9altitudes met de acquisitie van Bredana Solutions opnieuw een Deense onderneming aan de groep toe. Daarmee zet de leverancier van digitale projecten in CRM, ERP, PLM, IoT, BI en DMS, zijn Europese groeiambities verder kracht bij.

Webfleet Solutions breidt uit in Centraal- en Oost-Europa met aanwezigheid in Hongarije

Webfleet Solutions, Europees aanbieder van telematicaoplossingen, breidt zijn activiteiten uit naar Hongarije. Vanuit een vestiging in Boedapest zal de dochteronderneming van Bridgestone op maat toegesneden oplossingen en diensten aanbieden aan lokale bedrijven met wagenparken.

Coca-Cola HBC werkt met Shippeo voor realtime tracking van leveringen

Coca-Cola HBC, een van de grootste bottelpartners van The Coca-Cola Company, heeft Shippeo, Europees aanbieder van realtime transportation visibility oplossingen, geselecteerd voor de realtime visibility van internationaal wegtransport. Met een geografisch bereik van de Ierse westkust tot de Russische oostkust, en van de Baltische staten tot Nigeria, is Coca-Cola HBC een marktleider in Consumer Packaged Goods (CPG) en het meest duurzame drankenbedrijf ter wereld volgens de Dow Jones Sustainability Index (DJSI).

Boekhandel Gibert automatiseert ordervoorbereiding met Boa Concept

De iconische Franse boekhandel Gibert heeft Boa Concept in de arm genomen om de productiviteit van zijn site in Vitry-sur-Seine op te voeren. Gibert was op zoek naar een partner die een ​​oplossing kon bieden om de groeiende e-commerce stromen op te vangen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.