Werkgevers voorzichtig optimistisch om aan te werven in Q3/2023

Volgens de recentste ManpowerGroup Jobbarometer zou de activiteit op de Belgische arbeidsmarkt in de zomermaanden positief moeten evolueren, ook al zullen de werkgevers voorzichtig blijven in hun beslissingen om aan te werven. Van de 510 Belgische werkgevers die eind april 2023 door ManpowerGroup werden bevraagd, is immers 38% van plan hun personeelsbestand tegen eind september 2023 uit te breiden, terwijl 15% het aantal medewerkers plant te verminderen. Verder verwacht 44% van de bevraagde werkgevers geen verandering.

“De Belgische werkgevers zijn voorzichtig optimistisch in hun wervingsvooruitzichten voor het volgende kwartaal”, licht Sébastien Delfosse, managing director van ManpowerGroup BeLux, toe. “In een klimaat dat op korte tot middellange termijn nog weinig uitzicht biedt, hebben de door ons bevraagde werkgevers duidelijk aangegeven dat zij van plan zijn hun personeelsbestand tijdens de zomer op hetzelfde niveau te houden (44%) of nieuwe banen te creëren (38%), ook al is de Nettotewerkstellingsprognose (het verschil tussen het percentage werkgevers die van plan zijn aan te werven en het percentage werkgevers die werknemers willen ontslaan) lager dan de waarde van dezelfde periode vorig jaar. Onze arbeidsmarkt blijft veerkrachtig, terwijl bedrijven nog steeds geconfronteerd worden met de inflatie, met de gevolgen van de loonindexeringen voor hun kostenstructuur en met een economisch klimaat dat ongunstig blijft voor de ontwikkeling van zakendeals, met name door de oorlog in Oekraïne, en die weegt op hun wervingsbeslissingen. De werkgevers blijven overigens kampen met een ongekend tekort aan arbeidskrachten – meer dan vier op de vijf Belgische werkgevers hebben moeite om hun vacatures in te vullen – en moeten anticiperen op de toekomst door meer flexibiliteit aan de dag te leggen en sneller te transformeren in een context van internationale concurrentie.”
 
Positivisme in bijna alle sectoren
Volgens ManpowerGroup ondervinden werkgevers in alle sectoren moeilijkheden om gekwalificeerde profielen te vinden. Vooral naar digitaal talent en kandidaten met de juiste persoonlijke vaardigheden blijkt de zoektocht zwaar.
De werkgevers in de sector ‘financiën en vastgoed’ (+40%) bereiden zich voor op de sterkste wervingsactiviteit – één werkgever op twee in deze sector is van plan personeel aan te werven – gevolgd door de werkgevers in de sector ‘energie’ (+37%) en ‘IT’ (+36%). Ook in de sectoren ‘openbare diensten/onderwijs/andere diensten’ (+33%) en ‘transport/logistiek/automotive’ (+30%) zijn de wervingsvooruitzichten bemoedigend, gevolgd door de sector ‘maakindustrie/vouw/landbouw en visserij’ (+24%). De zwakste wervingsintenties worden gemeld door werkgevers in de sectoren ‘consumptiegoederen en -diensten/horeca/retail’ (+13%), ‘communicatiediensten’ (+9%) en ‘gezondheidszorg/biowetenschappen’, die als enige sector een stagnatie van de tewerkstellingsvooruitzichten meldt (-1%).
 
Meer optimisme in middelgrote en grote bedrijven
Nog volgens de enquête is de Nettotewerkstellingsprognose positief in de vier bevraagde bedrijfssegmenten: +9% voor micro-ondernemingen (<10 medewerkers), +11% voor kleine ondernemingen (10-49 medewerkers), +33% voor middelgrote ondernemingen (50-249 medewerkers) en eveneens +33% voor grote ondernemingen (≥ 250 medewerkers).
“Personeel aanwerven is een risico en een grote investering, en dat geldt nog meer voor de kleinste structuren. Het is dan ook begrijpelijk dat werkgevers in micro- en kleine bedrijven in de context van aanhoudende onzekerheid een afwachtende houding aannemen: respectievelijk slechts 24% en 28% van deze ondernemingen is van plan in de komende drie maanden personeel aan te werven”, verduidelijkt Sébastien Delfosse.
 
Dynamischer wervingsklimaat in Vlaanderen
De werkgevers in de drie gewesten van het land melden voor het volgende kwartaal positieve wervingsintenties. Het wervingsklimaat zal naar verwachting het meest dynamisch zijn in Vlaanderen, waar de Nettotewerkstellingsprognose +29% bedraagt, de hoogste waarde sinds het 2e kwartaal van 2022. Er is ook een stijgende trend in Brussel, waar de Nettotewerkstellingsprognose afklokt op +23%. Omgekeerd melden de Waalse werkgevers een daling van de wervingsintenties tot een waarde van +17%, 11 punten minder dan in het vorige kwartaal.
Afbeelding: ManpowerGroup

Recente nieuwsberichten

De Lidl groep en Heylen Warehouses bouwen samen duurzaam distributiecentrum

Heylen Warehouses en de Lidl groep bouwen samen aan het meest duurzame distributiecentrum van de supermarktketen in België. De nieuwe logistieke vestiging komt vlak bij de E313 op de oude Henradsite in Herentals, die sinds 2016 eigendom is van Molenwater Groep en Heylen Group.

Sappi investeert in transparante, klantgerichte supply chain met Shippeo

Sappi Europe produceert gecoat grafisch papier en verpakkings- en speciaal papier. Het bedrijf heeft 5.600 mensen in dienst en produceert in tien fabrieken jaarlijks 3,7 miljoen ton papier en 1,12 miljoen ton papierpulp. Sappi Europe maakt deel uit van het in Zuid-Afrika gevestigde Sappi Limited, een van de grote, wereldwijde leveranciers van pulp, papier, verpakkingen en duurzame houtvezelproducten en -oplossingen.

Siemens Mobility AG schakelt Swisslog in voor opslag- en orderverzamelsysteem

Siemens Mobility AG, actief op het gebied van railvoertuigen en automatiseringsoplossingen voor de spoorwegen, zal in de komende maanden zijn nieuwe magazijn voor materialen en reserveonderdelen in Wallisellen, Zürich, in gebruik nemen. Het warehouse wordt voorzien van een opslag- en orderverzamelsysteem van Swisslog, aanbieder van robot- en datagestuurde oplossingen voor intralogistiek.

Interroll breidt Modular Pallet Conveyor Platform (MPP) uit met MultiControl

MultiControl, de besturingsoplossing voor containertransport van Interroll, kan voortaan ook worden gebruikt voor geautomatiseerd pallettransport. In combinatie met het Modular Pallet Conveyor Platform (MPP) verenigt en vereenvoudigt deze oplossing de besturing van 400 volt en 48 volt /24 volt aandrijvingen.

Siemens-fabriek automatiseert magazijn voor kleine onderdelen met Dematic

Dematic heeft een magazijn voor kleine onderdelen geautomatiseerd voor de Siemens System Engineering Plant (WKC) in het Duitse Chemnitz. Die fabriek produceert voorschakelapparatuur en op maat gemaakte elektronische componenten voor de wereldmarkt.

Storing bij bevoorrading voorkomen en batches releasen met voorspelbare tijdsduur?

(Advertorial) Door uw opslagruimte te voorzien van een pallet buffermagazijn met “stukgoed” doorrolstellingen op grondniveau voorkom je stockbreuken in een lopende batch en heb je steeds voldoende voorraad. Bovendien creëert u meer SKU pickplaatsen per palletsectie dan bij de typische indeling van 3 pallets per sectie.

Central Filling systeem ontzorgt apotheken verder!

(Advertorial) Pluripharm Groep is een toonaangevende ‘onafhankelijke’ leverancier van farmaceutische producten en levert aan vele individuele apotheken in heel Nederland. Het bedrijf werkt voortdurend aan het verder ontzorgen van haar klanten.

De uberisering van het Europese wegvervoer

“Uberisering” past binnen een grotere trend in de huidige samenleving, de deeleconomie genaamd. Het is het speelterrein van samenwerkingsplatformen, marktplaatsen en mobiele applicaties, aangedreven door cloudtechnologie en het gebruik van geavanceerde algoritmen die mensen en bedrijven in staat stellen geld te verdienen met onderbenutte middelen.

Viapass stelt groener wegvervoer vast

Viapass, de interregionale entiteit die de kilometerheffing voor vrachtwagens coördineert en controleert, sloot zopas haar vijfde operationele werkingsjaar af. Op 1 april 2016 startten de drie gewesten van België met een kilometerheffing voor vrachtwagens van meer dan 3,5 ton.

Volvo Trucks belicht technologie van zijn heavy-duty elektrische trucks

Volvo Trucks is naar eigen zeggen voorbereid om met zijn onlangs geïntroduceerde volledig elektrische trucks een snelle verschuiving naar duurzamer transport en een grote opleving in de elektrificatie van zwaar wegvervoer te realiseren. “De technologie maakt de voertuigen geschikt voor een breed scala aan transportopdrachten, wat het voor transportbedrijven eenvoudiger maakt om te starten met het elektrificeren van hun eigen wagenpark”, meent de vrachtwagenconstructeur.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.