Werkgevers in transport & logistiek verwachten herstel in aanwervingen

Hoewel de vraag naar arbeidskrachten in de horeca en reissector zorgwekkend blijft, tonen werkgevers in de sector transport en logistiek wel optimisme in hun rekruteringsplannen. Dat blijkt uit de ManpowerGroup Barometer voor de Tewerkstellingsvooruitzichten die op 8 december 2020 is gepubliceerd.

Zo is 28% van de werkgevers uit de sector, die eind oktober werden bevraagd, van plan tegen eind maart 2021 hun personeelsbestand uit te breiden, terwijl 14% dat wil verminderen. Zowat de helft (52%) van de respondenten verwacht geen verandering. Na correctie voor seizoensvariaties, bereikt de nettotewerkstellingsprognose (het verschil tussen het percentage werkgevers die van plan zijn medewerkers in dienst te nemen en het percentage werkgevers die mensen zullen ontslaan) een licht positieve waarde van +12%. Dat is een sterke stijging van 14 punten in vergelijking met het vorige kwartaal en 6 punten in vergelijking met het eerste kwartaal van 2020.
 
Als die vooruitzichten worden bevestigd, duidt dat volgens ManpowerGroup BeLux op tastbare tekenen van herstel. “De gezondheidscrisis heeft de veranderingen in de consumentengewoonten versneld, waarbij de consumenten massaal op e-commerce overstappen, wat zal blijven leiden tot een sterke toename van de vraag naar personeel in de transport- en logistieke sector”, klinkt het.
 
De opleving wordt ook op gewestelijk niveau waargenomen, met opnieuw positieve wervingsintenties in de drie gewesten van het land: de nettotewerkstellingsprognose bereikt +8% in Wallonië, +5% in Vlaanderen en +2% in Brussel. Ten opzichte van het 4e kwartaal van 2020 is dat een stijging van respectievelijk 6 en 5 procentpunten in Vlaanderen en Wallonië, maar een daling van 5 procentpunten in Brussel.
 
Volgens de enquête tonen de werkgevers in de grote en middelgrote ondernemingen het meeste vertrouwen in het herstel van hun wervingsactiviteit. Kleine ondernemingen (10-49 medewerkers) en micro-ondernemingen, met minder dan 10 medewerkers, zijn een pak voorzichtiger wat de tewerkstellingsvooruitzichten betreft.
 
Verder gaan de bevraagde werkgevers ervan uit dat de crisis langer zal duren. Slechts 27% van de Belgische werkgevers (tegenover 34% op Europees niveau) verwachten dat ze in de 12 komende maanden aan hetzelfde tempo zullen aanwerven dan vóór de coronacrisis. In het vorige kwartaal bedroeg dat percentage nog 58% en in het begin van de crisis – in het 2e kwartaal van 2020 – 72%. Concreet verwacht 12% een terugkeer naar een normale situatie binnen de 3 maanden, denkt 15% dat het tussen de 3 en de 12 maanden zal duren, verwacht 15% dat het langer dan een jaar zal duren en meent 48% dat het nooit zal gebeuren. Tien procent heeft zich niet uitgesproken.

Grafiek: ManpowerGroup

Recente nieuwsberichten

TomTom Telematics breidt fleet management oplossing voor transportbedrijven uit

TachoShare, zo heet de vernieuwde Webfleet-oplossing voor de transportsector. Het betreft een module om op afstand tachograafgegevens van vrachtwagens te downloaden en te archiveren. TachoShare kan bovendien worden geïntegreerd met tachograaf data-analysesoftware die een bedrijf zelf kiest of al in huis heeft.

Storeganizer en Vanas Engineering: een geniaal eenvoudig concept voor optimaal gebruik van al uw palletrekken

(advertorial) “Keuze hebben = de juiste keuze maken". In die filosofie kon u al bij Vanas Engineering terecht voor advies i.v.m,  hun ruim assortiment en expertise in magazijn- en warehouse inrichting. De nieuwste aanwinst is een exclusief en nieuw concept: STOREGANIZER !

WDP breidt site in Zellik uit tot logistieke site van 4 ha

WDP heeft voor circa 5 miljoen euro een industriële site in Zellik verworven, gelegen naast de WDP-locatie voor Euro Pool System. De site omvat een pand van ongeveer 22.000m² en zal worden herontwikkeld. Op die manier kan WDP zijn logistieke site op deze locatie verder uitbouwen naar een totale oppervlakte van circa 4 ha.

Avery Dennison stelt twee nieuwe UHF RFID inlays voor

Avery Dennison heeft zijn gamma ultrahigh frequency (UHF) radio frequency identification (RFID) inlay labels uitgebreid met twee nieuwe producten voor de farmaceutische en healthcare sector. Om te beginnen is er de AD-810r6. Dat label kan op glas of plastic worden aangebracht, wat het geschikt maakt om flacons en andere kleine tot middelgrote medicijnverpakkingen (en bij uitbreiding cosmeticaproducten en parfum) te taggen.

Still realiseert grootste ombouw van DC voor Blokker

Blokker voerde de afgelopen jaren ingrijpende maatregelen in om zijn negatieve resultaten op termijn om te buigen en zich in de markt te herpositioneren. Die herpositionering stelt ook eisen aan de inrichting van de logistieke organisatie.

Robotisering versnelt (nog) niet

Ondanks de continue innovaties stijgt het aantal industriële robots in Europa en de Verenigde Staten niet. Dat blijkt uit een analyse van ING. Een belangrijke reden hiervoor is dat het tijd kost om de processen aan te passen. Toch ligt het binnen de verwachtingen dat de inzet van robots de komende jaren een boost zal krijgen.

GLS neemt B2B-pakketdienst Dicom Canada over

Dicom Canada levert B2B pakket-, vracht- en logistieke diensten via wegvervoer. Het bedrijf is in heel Canada actief, maar concentreert zich vooral op de oostelijke provincies Ontario en Quebec. Voor een pan-Canadese logistieke dienstverlening exploiteert het bedrijf een netwerk van 28 depots en werkt het samen met partners in heel Canada.

Koenig & Bauer implementeert vloerkettingbaansysteem van Dematic

De Duitse drukpersfabrikant Koenig & Bauer Sheetfed heeft in zijn fabriek in Radebeul, nabij Dresden, een Etow-vloerkettingbaansysteem van Dematic in gebruik genomen. Voortaan worden de zware onderdelen automatisch naar de twaalf werkposten getransporteerd voor assemblage.

Mitsubishi breidt gamma elektrische trucks uit met de EDiA EM

Deze serie elektrische 48-volt-trucks, met een laadvermogen van 1,4 tot 2,0 ton, werkt intuïtief omdat de trucks ontworpen zijn voor prestaties; de prestaties van de heftruck zijn afgestemd op de individuele bestuurder. De software van EDiA EM controleert en analyseert gegevens uit het dagelijks gebruik, waardoor de parameters van de truck automatisch worden afgestemd op handelingen die veilig en productief zijn.

Volvo Trucks presenteert zelfrijdende elektrische voertuigen

De Volvo Trucks-transportoplossing voor de toekomst is bedoeld om te worden ingezet voor hoogfrequente transporten over vaste routes en relatief korte afstanden, grote goederenvolumes en hoge leverprecisie. Typische voorbeelden zijn transporten tussen logistieke hubs, maar ook andere toepassingen zijn mogelijk.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.