Werkgevers in transport & logistiek verwachten herstel in aanwervingen

Hoewel de vraag naar arbeidskrachten in de horeca en reissector zorgwekkend blijft, tonen werkgevers in de sector transport en logistiek wel optimisme in hun rekruteringsplannen. Dat blijkt uit de ManpowerGroup Barometer voor de Tewerkstellingsvooruitzichten die op 8 december 2020 is gepubliceerd.

Zo is 28% van de werkgevers uit de sector, die eind oktober werden bevraagd, van plan tegen eind maart 2021 hun personeelsbestand uit te breiden, terwijl 14% dat wil verminderen. Zowat de helft (52%) van de respondenten verwacht geen verandering. Na correctie voor seizoensvariaties, bereikt de nettotewerkstellingsprognose (het verschil tussen het percentage werkgevers die van plan zijn medewerkers in dienst te nemen en het percentage werkgevers die mensen zullen ontslaan) een licht positieve waarde van +12%. Dat is een sterke stijging van 14 punten in vergelijking met het vorige kwartaal en 6 punten in vergelijking met het eerste kwartaal van 2020.
 
Als die vooruitzichten worden bevestigd, duidt dat volgens ManpowerGroup BeLux op tastbare tekenen van herstel. “De gezondheidscrisis heeft de veranderingen in de consumentengewoonten versneld, waarbij de consumenten massaal op e-commerce overstappen, wat zal blijven leiden tot een sterke toename van de vraag naar personeel in de transport- en logistieke sector”, klinkt het.
 
De opleving wordt ook op gewestelijk niveau waargenomen, met opnieuw positieve wervingsintenties in de drie gewesten van het land: de nettotewerkstellingsprognose bereikt +8% in Wallonië, +5% in Vlaanderen en +2% in Brussel. Ten opzichte van het 4e kwartaal van 2020 is dat een stijging van respectievelijk 6 en 5 procentpunten in Vlaanderen en Wallonië, maar een daling van 5 procentpunten in Brussel.
 
Volgens de enquête tonen de werkgevers in de grote en middelgrote ondernemingen het meeste vertrouwen in het herstel van hun wervingsactiviteit. Kleine ondernemingen (10-49 medewerkers) en micro-ondernemingen, met minder dan 10 medewerkers, zijn een pak voorzichtiger wat de tewerkstellingsvooruitzichten betreft.
 
Verder gaan de bevraagde werkgevers ervan uit dat de crisis langer zal duren. Slechts 27% van de Belgische werkgevers (tegenover 34% op Europees niveau) verwachten dat ze in de 12 komende maanden aan hetzelfde tempo zullen aanwerven dan vóór de coronacrisis. In het vorige kwartaal bedroeg dat percentage nog 58% en in het begin van de crisis – in het 2e kwartaal van 2020 – 72%. Concreet verwacht 12% een terugkeer naar een normale situatie binnen de 3 maanden, denkt 15% dat het tussen de 3 en de 12 maanden zal duren, verwacht 15% dat het langer dan een jaar zal duren en meent 48% dat het nooit zal gebeuren. Tien procent heeft zich niet uitgesproken.

Grafiek: ManpowerGroup

Recente nieuwsberichten

GenieGrips stelt ‘Loading Mirrors’ voor heftrucks voor

GenieGrips, een Australische producent van duurzame, rubberproducten voor heftruckvorken, introduceert met zijn ‘Loading Mirrors’, een eenvoudige oplossing om de heftruckchauffeur vóór de lading te laten kijken. De Loading Mirrors worden door middel van magneten of een plakstrip op de mast van de heftruck bevestigd.

Nachthub Van Moer Logistics haalde overdag al 4000 containers van de weg

Nachthub Van Moer Logistics haalde overdag al 4000 containers van de weg Als antwoord op de congestieproblematiek rond Antwerpen lanceerde Van Moer Logistics in mei 2018 een nachthub in de industriezone Hoge Mauw in Arendonk. Het betreft een locatie waar containers die de haven van Antwerpen moeten bereiken of verlaten, kunnen worden gedropt en opgehaald.

Zorgservice XL zet ZetesChronos in voor betere leveringsprocessen naar ziekenhuizen

De Nederlandse logistiek dienstverlener Zorgservice XL investeert in een nieuwe track & trace-oplossing om de processen voor leveringen naar zijn ziekenhuizen te verbeteren. Door de implementatie van ZetesChronos moeten complete visibiliteit en traceerbaarheid van zendingen en hogere serviceniveaus worden gerealiseerd bij de vijf ziekenhuizen waarmee Zorgservice XL samenwerkt.

Vola optimaliseert logistiek met Knapp

De badkamerkranen die Vola in zijn fabriek in het Deense Horsens produceert, worden wereldwijd gedistribueerd. Om zijn opslag- en distributieprocessen te optimaliseren, gaat Vola over tot de installatie van de OSR Shuttle Evo, het automatische opslagsysteem van Knapp.

Transportfederaties noemen looneisen van vakbond onrealistisch

De transportfederaties Febetra, TLV en UPTR hebben van de socialistische vakbond BTB-ABVV een stakingsaanzegging voor onbepaalde duur ontvangen. Die komt er nadat de vakbonden op het paritair comité van 21 februari ll. een aanpassing van de lonen hebben geëist.

Nieuwe Belgische cloudapplicatie voor efficiënt voorraadbeheer bij starters en kmo’s

Webship Online moet starters en kmo’s een gebruikersvriendelijke en betaalbare cloudapplicatie bieden om hun voorraad en bestellingen te beheren. Momenteel maken een tiental Belgische en Nederlandse bedrijven al gebruik van de bètaversie, maar op 1 maart 2019 wordt de Belgische cloudapplicatie internationaal gelanceerd.

Primark breidt distributiecentrum bij Roosendaal uit

Het XXL distributiecentrum van Primark in het Nederlandse Oud-Gastel, bij Roosendaal, beslaat nu al 56.000m² en wordt met nog eens 30.000m² uitgebreid, tot een totale oppervlakte van 86.000m². Het distributiecentrum, waar DSV instaat voor de logistieke operaties, is sinds half 2016 operationeel en is het enige dc van de Ierse modeketen in Nederland.

Contargo start implementatie van Terminal Operating System

Contargo is een van de grote logistieke containernetwerken in Europa. Om de overslag op zijn terminals efficiënter te maken, ontwikkelde Contargo op basis van scrum een eigen Terminal Operating System. Daartoe bundelde het de krachten met IT-dienstverlener synyx uit Karlsruhe.

Prayon ondergaat digitale transformatie samen met SAS

Prayon is al meer dan 100 jaar toonaangevend in fosfaatchemie. Samen met SAS gaat het bedrijf een globaal analytisch platform uitrollen. De samenwerking moet de chemische sites van Prayon in staat stellen met geoptimaliseerde processen het beste uit de beschikbare data te halen.

Solidariteit voor het Gezin implementeert Quintiq met Ordina

Omdat zorgbedrijf Solidariteit voor het Gezin al zijn diensten centraliseert, heeft het in de eerste plaats nood aan een geïntegreerd platform voor personeelsplanning. Daarom nam het zorgbedrijf Ordina Belgium in de arm om er de Quintiq operations planning en scheduling oplossing te implementeren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.