Werkgevers in transport & logistiek verwachten herstel in aanwervingen

Hoewel de vraag naar arbeidskrachten in de horeca en reissector zorgwekkend blijft, tonen werkgevers in de sector transport en logistiek wel optimisme in hun rekruteringsplannen. Dat blijkt uit de ManpowerGroup Barometer voor de Tewerkstellingsvooruitzichten die op 8 december 2020 is gepubliceerd.

Zo is 28% van de werkgevers uit de sector, die eind oktober werden bevraagd, van plan tegen eind maart 2021 hun personeelsbestand uit te breiden, terwijl 14% dat wil verminderen. Zowat de helft (52%) van de respondenten verwacht geen verandering. Na correctie voor seizoensvariaties, bereikt de nettotewerkstellingsprognose (het verschil tussen het percentage werkgevers die van plan zijn medewerkers in dienst te nemen en het percentage werkgevers die mensen zullen ontslaan) een licht positieve waarde van +12%. Dat is een sterke stijging van 14 punten in vergelijking met het vorige kwartaal en 6 punten in vergelijking met het eerste kwartaal van 2020.
 
Als die vooruitzichten worden bevestigd, duidt dat volgens ManpowerGroup BeLux op tastbare tekenen van herstel. “De gezondheidscrisis heeft de veranderingen in de consumentengewoonten versneld, waarbij de consumenten massaal op e-commerce overstappen, wat zal blijven leiden tot een sterke toename van de vraag naar personeel in de transport- en logistieke sector”, klinkt het.
 
De opleving wordt ook op gewestelijk niveau waargenomen, met opnieuw positieve wervingsintenties in de drie gewesten van het land: de nettotewerkstellingsprognose bereikt +8% in Wallonië, +5% in Vlaanderen en +2% in Brussel. Ten opzichte van het 4e kwartaal van 2020 is dat een stijging van respectievelijk 6 en 5 procentpunten in Vlaanderen en Wallonië, maar een daling van 5 procentpunten in Brussel.
 
Volgens de enquête tonen de werkgevers in de grote en middelgrote ondernemingen het meeste vertrouwen in het herstel van hun wervingsactiviteit. Kleine ondernemingen (10-49 medewerkers) en micro-ondernemingen, met minder dan 10 medewerkers, zijn een pak voorzichtiger wat de tewerkstellingsvooruitzichten betreft.
 
Verder gaan de bevraagde werkgevers ervan uit dat de crisis langer zal duren. Slechts 27% van de Belgische werkgevers (tegenover 34% op Europees niveau) verwachten dat ze in de 12 komende maanden aan hetzelfde tempo zullen aanwerven dan vóór de coronacrisis. In het vorige kwartaal bedroeg dat percentage nog 58% en in het begin van de crisis – in het 2e kwartaal van 2020 – 72%. Concreet verwacht 12% een terugkeer naar een normale situatie binnen de 3 maanden, denkt 15% dat het tussen de 3 en de 12 maanden zal duren, verwacht 15% dat het langer dan een jaar zal duren en meent 48% dat het nooit zal gebeuren. Tien procent heeft zich niet uitgesproken.

Grafiek: ManpowerGroup

Recente nieuwsberichten

Zalando test same day delivery voor adidas.fr

Adidas en Zalando testen momenteel in Parijs hoe ze hun logistieke capaciteiten gezamenlijk efficiënter kunnen inzetten. Tijdens de pilot fase verstuurt Zalando goederen vanuit het eigen logistieke centrum in Moissy-Cramayel en levert deze dezelfde dag of de volgende dag bij Adidas-klanten in Parijs.

DHL Express België test elektrische bestelwagen StreetScooter

Bij wijze van proefproject zet de koerierdienst gedurende een maand de elektrische StreetScooter in voor een klant in de automobielsector, met de bedoeling dringende wisselstukken op een meer duurzame manier te vervoeren. De test, die kadert in het ‘GoGreen’-programma van DHL, moet uitwijzen of het haalbaar is om elektrische bestelwagens op niet stedelijke routes in te zetten.

Schweizerzug lanceert nieuwe rechtstreekse spoorverbinding naar Rotterdam

Schweizerzug, een onderdeel van de Zwitserse logistieke groep Swissterminal, heeft zijn service uitgebreid met een tweewekelijkse, rechtstreekse link naar de haven van Rotterdam. Met de nieuwe dienst verbindt Schweizerzug de faciliteiten in het door Swissterminal bediende Frenkendorf en Niederglatt met Maasvlakte II in Europa’s grootste containerhaven.

DHL rust Europese vloot uit met telematicasysteem van idem telematics

Deutsche Post DHL gaat zijn Europese vloot trailers uitrusten met het telematicasysteem van het Duitse idem telematics. Deze leverancier maakt deel uit van de BPW Group en heeft vestigingen in München en Ulm. Een van de redenen voor DHL om te kiezen voor idem telematics was het open systeem.

Coyote Logistics voegt nieuwe functionaliteit toe aan online vrachtplatform

Logistieke dienstverlener Coyote Logistics versterkt zijn online vrachtplatform met functionaliteit die het bedrijven eenvoudiger moet maken om toegang te krijgen tot een grote en gevarieerde marktplaats. Zo betekent de nieuwe functie voor het online boeken van ladingen – die beschikbaar is voor de ruim 7.500 Europese vervoerders in het netwerk van Coyote – een grote stap voorwaarts.

Aneka en Edmond Van Dyck & Sons smelten samen

Vanaf 2020 zullen de twee Antwerpse expediteurs een nieuw bedrijf vormen. Ze voegen hun structuur en personeel samen om hun meer dan 350 klanten samen optimaal te bedienen. De tweede helft van 2019 zal de fusie praktisch en organisatorisch verder worden uitgewerkt, om vanaf het voorjaar 2020 volledig operationeel te zijn onder de naam Steelduxx.

Geodis vertrouwt automatisering van Franse site toe aan Boa Concept

De logistieke dienstverlener heeft zijn logistieke platform in Douvrin (Noordwest-Frankrijk) geautomatiseerd met behulp van de modulaire conveyortechnologie van Boa Concept. Het conveyorsysteem van maar liefst 300 meter leidt er de operaties van verpakking tot de uitsortering in goede banen.

Prettige vakantie

Na een goedgevulde eerste jaarhelft gaat het Value Chain-team er even tussenuit. Dit is meteen de laatste nieuwsbrief voor onze zomerstop. Vanaf dinsdag 20 augustus mag u opnieuw onze nieuwsbrieven verwachten, telkens op dinsdag en donderdag.

Millennials versnellen wijzigingen in b2b-inkoop

De opkomst van millennials op de werkvloer stelt de traditionele regels binnen b2b-inkoop op de proef. Dat blijkt uit de derde editie van de Europe Industrial Buying Dynamics studie van UPS. Niet alleen wenst de jonge generatie technisch georiënteerde klanten snelle leveringen, ook vinden ze aanvullende diensten en ondersteuning achteraf steeds belangrijker.

VMS biedt nieuw concept voor modulaire plug-and-play conveyors

Avancon introduceert een nieuw concept om complexe interne transportsystemen met een uniforme basis te bouwen. Daarmee betreedt het Zwitserse bedrijf de snelgroeiende markt voor distributie- en sorteercentra. Vanaf 1 juli fungeert Veer Motion Solutions (VMS) als partner van Avancon in Nederland.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.