Werkgevers in transport & logistiek verwachten herstel in aanwervingen

Hoewel de vraag naar arbeidskrachten in de horeca en reissector zorgwekkend blijft, tonen werkgevers in de sector transport en logistiek wel optimisme in hun rekruteringsplannen. Dat blijkt uit de ManpowerGroup Barometer voor de Tewerkstellingsvooruitzichten die op 8 december 2020 is gepubliceerd.

Zo is 28% van de werkgevers uit de sector, die eind oktober werden bevraagd, van plan tegen eind maart 2021 hun personeelsbestand uit te breiden, terwijl 14% dat wil verminderen. Zowat de helft (52%) van de respondenten verwacht geen verandering. Na correctie voor seizoensvariaties, bereikt de nettotewerkstellingsprognose (het verschil tussen het percentage werkgevers die van plan zijn medewerkers in dienst te nemen en het percentage werkgevers die mensen zullen ontslaan) een licht positieve waarde van +12%. Dat is een sterke stijging van 14 punten in vergelijking met het vorige kwartaal en 6 punten in vergelijking met het eerste kwartaal van 2020.
 
Als die vooruitzichten worden bevestigd, duidt dat volgens ManpowerGroup BeLux op tastbare tekenen van herstel. “De gezondheidscrisis heeft de veranderingen in de consumentengewoonten versneld, waarbij de consumenten massaal op e-commerce overstappen, wat zal blijven leiden tot een sterke toename van de vraag naar personeel in de transport- en logistieke sector”, klinkt het.
 
De opleving wordt ook op gewestelijk niveau waargenomen, met opnieuw positieve wervingsintenties in de drie gewesten van het land: de nettotewerkstellingsprognose bereikt +8% in Wallonië, +5% in Vlaanderen en +2% in Brussel. Ten opzichte van het 4e kwartaal van 2020 is dat een stijging van respectievelijk 6 en 5 procentpunten in Vlaanderen en Wallonië, maar een daling van 5 procentpunten in Brussel.
 
Volgens de enquête tonen de werkgevers in de grote en middelgrote ondernemingen het meeste vertrouwen in het herstel van hun wervingsactiviteit. Kleine ondernemingen (10-49 medewerkers) en micro-ondernemingen, met minder dan 10 medewerkers, zijn een pak voorzichtiger wat de tewerkstellingsvooruitzichten betreft.
 
Verder gaan de bevraagde werkgevers ervan uit dat de crisis langer zal duren. Slechts 27% van de Belgische werkgevers (tegenover 34% op Europees niveau) verwachten dat ze in de 12 komende maanden aan hetzelfde tempo zullen aanwerven dan vóór de coronacrisis. In het vorige kwartaal bedroeg dat percentage nog 58% en in het begin van de crisis – in het 2e kwartaal van 2020 – 72%. Concreet verwacht 12% een terugkeer naar een normale situatie binnen de 3 maanden, denkt 15% dat het tussen de 3 en de 12 maanden zal duren, verwacht 15% dat het langer dan een jaar zal duren en meent 48% dat het nooit zal gebeuren. Tien procent heeft zich niet uitgesproken.

Grafiek: ManpowerGroup

Recente nieuwsberichten

Dominique De Moor branch director van DB Schenker Willebroek

Sinds 1 februari 2021 is Dominique De Moor actief als branch director van DB Schenker Willebroek, onderdeel van de business unit Contractlogistiek. Het Willebroek Logistics Center biedt warehousing en value added services voor klanten uit diverse sectoren en focust met name op voedingsmiddelen in de FMCG-sector.

Urban Outfitters voorziet nieuw DC van digitale retail-fulfilmentoplossing van TGW

Als lifestylebedrijf exploiteert Urban Outfitters Inc. (URBN) een portfolio van wereldwijde consumentenmerken, bestaande uit Anthropologie, BHLDN, Free People, Terrain, Urban Outfitters, Nuuly en ook een food en beverage-divisie. De onderneming heeft TGW, leverancier van oplossingen voor material handling, aangesteld om een automatiseringsoplossing te ontwerpen en te implementeren voor het nieuwe fulfilmentcenter in Kansas City (VS).

Combilift lanceert nieuwe Aisle Master Order Picker

De nieuwe Aisle Master-OP, kortweg AME-OP, van Combilift is een elektrisch aangedreven model met staplatform dat de voordelen combineert van een smallegangen heftruck en een orderpicktruck. Daardoor kan het toestel voor uiteenlopende toepassingen in het warehouse worden ingezet, zoals voor operaties in smalle gangen, truck-naar-rek handling, bulk picking en item order picking.

Savoye lanceert nieuw WMS/TMS om supply chain aan te sturen

Savoye, leverancier van intralogistieke systemen en software voor de supply chain, introduceert met Odatio een nieuwe schaalbare softwareoplossing voor de supply chain. De software moet o.a. zorgen voor meer flexibiliteit op het vlak van configuratie, meer autonomie met de processen en grotere uitwisseling van data.

Veelzijdig.Betrouwbaar.Rendabel

(Advertorial) Daifuku’s intralogistieke concepten kunnen ook uw logistieke processen optimaliseren. Als wereldleider in zijn domein, begeleidt Daifuku ondernemingen bij het automatiseren van goederenstromen binnen productie en distributie.

DPD Portugal verbetert servicekwaliteit met voice-technologie van Zetes

DPD Portugal, onderdeel van koerierdienst DPD Group, zocht naar een oplossing om de foutgevoelige en tijdrovende sorteerprocessen in zijn magazijn in Porto verder te optimaliseren. De oplossing moest niet alleen voor meer efficiëntie zorgen, maar vooral ook de kwaliteitsrisico’s door menselijke fouten beperken.

Groep rond Ad Ultima wordt 9altitudes en neemt Optimate over

De groep rond het Belgische IT-bedrijf Ad Ultima Group en de Nederlandse bedrijven Pylades en Cayentis, die klanten begeleidt in hun digitale transformatietraject, luistert voortaan naar de nieuwe naam ‘9altitudes’. Tegelijkertijd kondigt de groep de acquisitie aan van de Deense Microsoft Dynamics 365 partner Optimate.

Identification Products richt vestiging in Nederland op

Identification Products International uit Kapellen is aanbieder van een totaaloplossing voor de integratie van auto ID-toepassingen voor warehouse management (scanning & mobility, track & trace, barcode printing & labeling) met daarbij een eigen afdeling die zich toelegt op de productie van alle soorten etiketten.

Axfood implementeert omnichannelplatform voor retail van Witron

Om de picking voor zijn traditionele winkels en voor zijn e-business in één omnichannelmagazijn te combineren, doet de Zweedse voedselretailer Axfood een beroep op de nieuwe OCM-strategie van systeemintegrator Witron. Axfood bouwt niet alleen een geautomatiseerd omnichannelmagazijn van meer dan 100.000m² dat klanten in de winkel én online vanuit een centrale locatie bevoorraadt; het bedrijf ontwikkelt samen met Witron ook een retailplatform.

MDI gaat aan de slag met gemengde krattenverwerkingssysteem van Dematic

Het Amerikaanse Merchants Distributors (MDI) en moederbedrijf Alex Lee zijn gevestigd in Hickory, North Carolina, en leveren food en non-food items aan meer dan 600 retailwinkels in de VS en op andere locaties. Omdat de groothandsdistributeur in de afgelopen vijf jaar 33% meer afnemers aan zijn bestand wist toe te voegen, goed voor een omzetstijging van 45%, werd besloten de bestaande faciliteit in Caldwell Country, North Carolina, uit te breiden met meer dan 18.500m² omgevingstemperatuurfaciliteit en verhoogde capaciteit.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.