Werkgevers in transport & logistiek verwachten herstel in aanwervingen

Hoewel de vraag naar arbeidskrachten in de horeca en reissector zorgwekkend blijft, tonen werkgevers in de sector transport en logistiek wel optimisme in hun rekruteringsplannen. Dat blijkt uit de ManpowerGroup Barometer voor de Tewerkstellingsvooruitzichten die op 8 december 2020 is gepubliceerd.

Zo is 28% van de werkgevers uit de sector, die eind oktober werden bevraagd, van plan tegen eind maart 2021 hun personeelsbestand uit te breiden, terwijl 14% dat wil verminderen. Zowat de helft (52%) van de respondenten verwacht geen verandering. Na correctie voor seizoensvariaties, bereikt de nettotewerkstellingsprognose (het verschil tussen het percentage werkgevers die van plan zijn medewerkers in dienst te nemen en het percentage werkgevers die mensen zullen ontslaan) een licht positieve waarde van +12%. Dat is een sterke stijging van 14 punten in vergelijking met het vorige kwartaal en 6 punten in vergelijking met het eerste kwartaal van 2020.
 
Als die vooruitzichten worden bevestigd, duidt dat volgens ManpowerGroup BeLux op tastbare tekenen van herstel. “De gezondheidscrisis heeft de veranderingen in de consumentengewoonten versneld, waarbij de consumenten massaal op e-commerce overstappen, wat zal blijven leiden tot een sterke toename van de vraag naar personeel in de transport- en logistieke sector”, klinkt het.
 
De opleving wordt ook op gewestelijk niveau waargenomen, met opnieuw positieve wervingsintenties in de drie gewesten van het land: de nettotewerkstellingsprognose bereikt +8% in Wallonië, +5% in Vlaanderen en +2% in Brussel. Ten opzichte van het 4e kwartaal van 2020 is dat een stijging van respectievelijk 6 en 5 procentpunten in Vlaanderen en Wallonië, maar een daling van 5 procentpunten in Brussel.
 
Volgens de enquête tonen de werkgevers in de grote en middelgrote ondernemingen het meeste vertrouwen in het herstel van hun wervingsactiviteit. Kleine ondernemingen (10-49 medewerkers) en micro-ondernemingen, met minder dan 10 medewerkers, zijn een pak voorzichtiger wat de tewerkstellingsvooruitzichten betreft.
 
Verder gaan de bevraagde werkgevers ervan uit dat de crisis langer zal duren. Slechts 27% van de Belgische werkgevers (tegenover 34% op Europees niveau) verwachten dat ze in de 12 komende maanden aan hetzelfde tempo zullen aanwerven dan vóór de coronacrisis. In het vorige kwartaal bedroeg dat percentage nog 58% en in het begin van de crisis – in het 2e kwartaal van 2020 – 72%. Concreet verwacht 12% een terugkeer naar een normale situatie binnen de 3 maanden, denkt 15% dat het tussen de 3 en de 12 maanden zal duren, verwacht 15% dat het langer dan een jaar zal duren en meent 48% dat het nooit zal gebeuren. Tien procent heeft zich niet uitgesproken.

Grafiek: ManpowerGroup

Recente nieuwsberichten

UPS Healthcare breidt wereldwijd netwerk voor koudeketenlogistiek uit

Marken, de logistieke divisie voor klinische testen van UPS Healthcare, heeft zijn wereldwijde netwerk uitgebreid om tegemoet te komen aan de toegenomen vraag naar diensten voor de toeleveringsketen van klinische geneesmiddelen, vooral voor klinische cel- en gentesten.

Witron verdubbelt productiecapaciteit in Parkstein

Begin 2019 besloot Walter Winkler, oprichter en eigenaar van Witron, de productiecapaciteit in thuishaven Parkstein met 120.000m² uit te breiden tot een totaal van 220.000m², goed voor een investeringsvolume van ongeveer 200 miljoen euro. Na een plannings- een constructieperiode van ruim 2,5 jaar en net op tijd voor het vijftigjarige jubileum van het bedrijf worden sinds september 2021 dynamische elementen van transportbandsystemen en schakelkasten geproduceerd in de nieuwe ‘Werk II Nord’-faciliteit.

Delwi/Groenink Machinefabriek gaat live met SPS shopfloor applicatie

De groei van Delwi/Groenink Machinefabriek uit het Nederlandse Enschede en het feit dat het bedrijf sinds drie jaar onder een auditcontrole valt, leidden tot de wens om meer grip op de processen te krijgen. Daarop koos de onderneming voor de shop floor applicatie van Smart Production Solutions.

Drie Belgische start-ups nemen deel aan PwC Scale-programma Consumer Markets

PwC België kondigt aan dat zes start-ups deelnemen aan het 2021 PwC Scale-programma Consumer Markets. Dat programma moet technologische start-ups in retail, transport, logistiek en consumentengoederen helpen te groeien. Het brengt gevestigde namen uit de consumentenmarkt enerzijds en snelgroeiende en disruptieve technologiestart-ups anderzijds samen om nauwer te kunnen samenwerken en innovatie in de markt te stimuleren.

Estée Lauder investeert in robotisering van Inther Group

Cosmeticabedrijf Estée Lauder heeft een overeenkomst gesloten met system integrator Inther Group voor de implementatie van de GRIPP (Gantry Robotic Intelligent Piece Picker). GRIPP staat voor volautomatische, compacte robot picking technologie en werd ontwikkeld door Inther, met wie Estée Lauder al jaren samenwerkt.

Coop Zwitserland vernieuwt infrastructuur van handheld terminals voor in-store processen met Zetes

De Zwitserse Coop Group heeft meer dan 2200 van zijn winkels voorzien van een nieuwe infrastructuur van handheld terminals. Daarvoor deed de winkelketen een beroep op Zetes, dat gespecialiseerd is in supply chain execution. Zetes leverde 10.000 Zebra PS20 personal shoppers voor klanten en 13.500 Datalogic Memor 20 mobiele computers voor winkelmedewerkers.

Combilift introduceert nieuw XLE-model

Combilift, de Ierse leverancier van materials handling oplossingen, breidt zijn gamma elektrische heftrucks uit met de Combi-XLE. Deze multidirectionele vorkheftruck heeft een hefvermogen tot 5 ton en moet met een emissievrije werking zorgen voor krachtige prestaties, zowel binnen als buiten, in uiteenlopende sectoren en toepassingen.

5 factoren voor het bepalen van de afmetingen van een goods-to-person oplossing

(Advertorial) Een Goods-to-Person (GtP) oplossing brengt verschillende items uit een order naar het werkstation van een medewerker. Het concept is verder eenvoudig. Producten worden opgeslagen in een geautomatiseerd shuttlesysteem en vervolgens vervoerd met behulp van een combinatie van liften en transportbanden naar een orderverzamel- of palletiseerstation.

Supply Chain Innovations 2021

Bekijk het volledige programma   Op 7 oktober organiseert Value Chain HET event voor de supply chain managers: Supply Chain Innovations 2021. Met 60 partners die hun innovaties tonen op het netwerkplatform en 40 uiteenzettingen over diverse aspecten van het supply chain management, is dit het belangrijkste event van het jaar.

ZF automatiseert productiemagazijn in Schweinfurt met Jungheinrich

ZF is een wereldwijd actief technologieconcern en toeleverancier voor de automobielindustrie. In het bestaande hoogbouwmagazijn van ZF in het Duitse Schweinfurt wordt de volledige materiaalstroom – van het magazijn tot de productiebevoorrading – voortaan geautomatiseerd.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.