Werkgelegenheid in Transport & Logistiek zou stabiel blijven

Terwijl werkgevers in heel wat sectoren banenverlies verwachten als gevolg van de coronacrisis, melden werkgevers in de bouwsector, de maakindustrie en transport & logistiek licht positieve nettotewerkstellingsprognoses. Dat blijkt uit de nieuwste Barometer voor de Tewerkstellingsvooruitzichten van ManpowerGroup. Volgens de enquête zag 71% van de 461 werkgevers die eind april in België werden bevraagd, zich genoodzaakt hun activiteit gedeeltelijk of volledig stop te zetten als gevolg van de coronapandemie. Uit de enquête blijkt ook dat de activiteit bij 40% van de respondenten is gehalveerd, terwijl de activiteit bij één op de vier bedrijven vrijwel stabiel is gebleven.

Op korte termijn zou de werkgelegenheid in de transport- en logistieke sector op hetzelfde niveau blijven. In die sector is 16% van de bevraagde werkgevers van plan hun personeelsbestand eind september 2020 uit te breiden, terwijl eveneens 16% van plan is het te verminderen. 44% van de respondenten verwacht geen verandering en 24% is onbeslist. Gecorrigeerd voor seizoensvariaties, bereikt de nettotewerkstellingsprognose (het verschil tussen het percentage werkgevers dat van plan is mensen in dienst te nemen en het percentage van werkgevers die mensen willen ontslaan) een licht positieve waarde van +1%. Dat is een daling van 10 punten in vergelijking met het vorige kwartaal, en van 8 punten in vergelijking met het derde kwartaal van 2019.
Op nationaal niveau bereikt de nettotewerkstellingsprognose het laagste niveau sinds de lancering van de enquête in 2003 in België. De wervingsintenties bereikten ook hun laagste niveau in 17 jaar in Vlaanderen (-7%) en Brussel (-1%), terwijl de nettotewerkstellingsprognose licht positief blijft in Wallonië (+ 3%). In de drie gewesten – met in het bijzonder Vlaanderen (met een daling van 22 en 19 punten) – zijn de prognoses lager dan op kwartaal- en jaarbasis.
 
Volgens de ManpowerGroup-barometer wordt banenverlies verwacht bij bedrijven van elke omvang, waarbij werkgevers in kleine bedrijven (10-49 werknemers) het meest pessimistisch zijn (-11%).
 
Opvallend in de enquête is wel dat meer dan 7 op de 10 Belgische werkgevers schatten dat ze binnen 12 maanden hetzelfde aanwervingspercentage zullen behalen als dat van voor de Covid-19-crisis. Dat herstel op de rekruteringsmarkt moet geleidelijk plaatsvinden: binnen drie maanden volgens 34% van de bevraagde werkgevers, tussen 4 en 9 maanden volgens 23% en tussen 10 en 12 maanden voor 15%. Bijna één op de tien werkgevers schat dat het langer dan een jaar zal duren. Dit vertrouwen in de toekomst weerspiegelt zich in de drie gewesten: 69% van de werkgevers in Vlaanderen, 75% in Brussel en 76% in Wallonië.
Grafiek: ManpowerGroup Barometer voor de Tewerkstellingsvooruitzichten – 3e kwartaal 2020 – Transport & Logistiek
Bron: ManpowerGroup

Recente nieuwsberichten

TVH vangt groei op met nieuw DC in Waregem

TVH, gespecialiseerd in onderdelen voor heftrucks, industriële voertuigen, bouw- en landbouwmachines, investeert in een nieuw distributiecentrum voor zijn logistieke afdeling in Waregem. Het West-Vlaamse bedrijf zal uitbreiden met 50.000 vierkante meter, waardoor het 30 meter hoge distributiecentrum het grootste van TVH wordt.

Onderzoek naar logistiek vestigingsklimaat in België

Volgens een recent Europees onderzoek door logistiek en vastgoedadviesbureau Buck Consultants International zal de Belgische vastgoedmarkt in 2024 stabiliseren. Na een forse terugval van 1,2 miljoen vierkante meter in 2022 naar (ingeschat) 920.000 vierkante meter in 2023 komt de opname dit jaar uit op 940.000 vierkante meter. Huren stijgen licht, maar zijn in vergelijking met concurrerende logistieke hotspots in Duitsland en Nederland relatief laag. Voor het onderzoek bevroeg BCI de top van in Europa opererende logistiek vastgoedontwikkelaars en beleggers.

TTI doet een beroep op Swisslog voor AutoStore-implementatie

Supply chains en het bestelgedrag van klanten zijn de afgelopen drie jaar enorm veranderd. Voor TTI, een vooraanstaande distributeur van elektronische componenten met hoofdzetel in Fort Worth, Texas (VS), betekende dit dat het bedrijf zijn magazijnautomatisering snel moest uitbreiden.

Musgrave gaat voor groei met Adapto shuttletechnologie van Vanderlande

Musgrave, de toonaangevende Ierse detail- en groothandelaar in voedingsmiddelen, is eind 2023 operationeel gegaan met een geïntegreerde magazijnoplossing van Vanderlande, die onder andere bestaat uit het Adapto shuttle-based AS/RS (automatic storage and retrieval system). De oplossing is geïnstalleerd in de vestiging van Musgrave in het westen van Dublin en moet de toekomstige groeiambities van het bedrijf ondersteunen en het tekort aan arbeidskrachten helpen opvangen.

Michiel van Veen benoemd tot country manager UPS Benelux

De Nederlander Michiel van Veen is aangesteld als de nieuwe country manager voor UPS Benelux. In die rol is hij verantwoordelijk voor het toezicht op de Small Package activiteiten en het bevorderen van bedrijfsontwikkeling en strategie binnen de Benelux regio.

Nieuw kantoor voor Ravas in België

Ravas, aanbieder van mobiele weegtechnologie, opent een nieuw kantoor in Lokeren.

Delaware Belux breidt senior leadershipteam uit

IT- en managementdienstverlener Delaware Belux verwelkomt drie nieuw benoemde partners in zijn senior leadershipteam: Sven Peleman, Stefaan Vandeputte en Francois Jaucot.

H.Essers voortaan ook een merk in de Nederlandse markt

De Nederlandse chemiebedrijven van Meeus Group en de Nederlandse logistiek dienstverleners Gebroeders Hoefnagels Transport en Verheul Transport gaan voortaan officieel verder onder de naam H.Essers. Daarmee wil de Belgische logistieke speler ook in Nederland uitgroeien tot een van de grootste merken in multimodale chemie- en infralogistiek. Door de eerder overgenomen bedrijven onder één sterke merknaam te verenigen, wil H.Essers zijn slagkracht en geografische spreiding op de logistieke markt accentueren.

Management buy-out bij Move Intermodal

Move Intermodal, gespecialiseerd in intermodaal vervoer, realiseert een management buy-out. CEO Luc Driessen die al sinds jaar en dag aan boord is bij het bedrijf met hoofdzetel in Genk, koopt de aandelen van Down 2 Earth Capital terug. De Limburgse investeringsmaatschappij LRM faciliteert deze buy-out en neemt een minderheidsaandeel van 15%. Luc Driessen is meerderheidsaandeelhouder, de rest is verspreid over het directieteam van Move Intermodal en enkele private investeerders. Deze mijlpaal betekent volgens de betrokkenen meteen ook de start van verdere Europese groeiplannen.

Monitoring software van Brighteye waakt over gezondheid van productiesystemen

Brighteye is leverancier van een modulaire softwareoplossing voor manufacturing operations management (MOM), die bestaat uit MES, WMS, quality management en geavanceerde mogelijkheden voor planning en scheduling. De softwareleverancier is nu gestart met de grootschalige uitrol van Momentum Monitoring, een functie die werd ontwikkeld om de gezondheid van infrastructuur en applicaties en gebruikersadoptie te volgen. De nieuwe functionaliteit is gratis beschikbaar voor klanten en moet gebruikers van Brighteye’s MOM-software in staat stellen de systeemgezondheid van hardware, timings en fouten op de productievloer te monitoren en proactief te beheren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.