Wereldhaven ‘Port of Antwerp-Bruges’ in de maak

De algemene pers berichtte enkele dagen geleden al dat de Stad Antwerpen en de Stad Brugge eindelijk tot een akkoord zijn gekomen om hun respectieve havens te laten versmelten. Dat langverwachte tweestedenakkoord betekent het officiële startschot voor een eenmakingstraject dat zowat een jaar in beslag zal nemen. Daarna zal de fusiehaven verdergaan onder de naam ‘Port of Antwerp-Bruges’. Op die manier versterken de havens hun positie in de wereldwijde logistieke keten en wordt de duurzame groei bestendigd. Bovendien moet de eengemaakte haven beter bestand zijn tegen de uitdagingen van de toekomst en het voortouw nemen in de transitie naar een koolstofarme economie. Zo wil Port of Antwerp-Bruges de eerste wereldhaven worden die economie, mens en klimaat verzoent.

 CEO van de nieuwe fusiehaven wordt Jacques Vandermeiren, de huidige CEO van de haven van Antwerpen. Ook Tom Hautekiet, CEO in Zeebrugge, vervoegt het directieteam. Antwerps havenschepen Annick De Ridder wordt voorzitter van het fusiebedrijf, terwijl Dirk De fauw, huidig voorzitter van de haven van Zeebrugge, ondervoorzitter wordt.
 
De gezamenlijke positie van de havens van Antwerpen en Zeebrugge in de wereldwijde logistieke keten krijgt met de fusie een stevige duw in de rug. Zo wordt de eengemaakte haven de belangrijkste containerhaven (157 miljoen ton/jaar), een van de grootste breakbulkhavens en de grootste haven voor overslag van voertuigen in Europa. Daarnaast zal de haven meer dan 15% van de totale doorvoer van gas in Europa voor haar rekening nemen en uiteraard blijft het ook de belangrijkste chemische hub van Europa. Tot slot wordt het de grootste cruisehaven van de Benelux. Met een totale doorvoer van 278 miljoen ton per jaar bestendigt de eengemaakte haven haar wereldwijde toppositie.
 
De fusie behelst echter meer dan tonnen en TEU’s. De ambitie is om de eerste wereldhaven te worden die economie, mens en klimaat verzoent. Het eenmakingsproject is gebaseerd op het creëren van meerwaarde voor de omgeving in Antwerpen en Zeebrugge, voor klanten en stakeholders, maar ook voor de rest van Vlaanderen. In een gezamenlijk plan definieerden beide havens drie strategische prioriteiten: duurzame groei, weerbaarheid en leiderschap in de energie- en digitale transitie.
 
Duurzame groei
Port of Antwerp-Bruges combineert naar eigen zeggen het beste van twee werelden en zet in op de sterktes van beide sites. De havens van Antwerpen en Zeebrugge zijn in hoge mate complementair: zo is Antwerpen sterk in de trafiek en opslag van containers, breakbulk en chemische producten, terwijl Zeebrugge een belangrijke haven is voor ro/ro-verkeer, containerbehandeling en de overslag van vloeibaar aardgas. Door nauwer samen te werken wordt de duurzame groei van zowel het individuele als het gezamenlijke marktaandeel van beide havens bestendigd.
Om de meerwaarde van een eengemaakte haven zo goed mogelijk te benutten, trekt Port of Antwerp-Bruges de kaart van de interconnectiviteit. Zo zal het goederenspoorvervoer tussen de twee sites worden gebundeld, wordt de estuaire vaart (door binnenschepen op de Noordzee) geoptimaliseerd en staat ook een verbinding via pijpleidingen op de prioriteitenlijst.
 
De voorziene strategische investeringen, zoals de nieuwe zeesluis in Zeebrugge en de extra containercapaciteit in Antwerpen, worden verdergezet. Toekomstige investeringen zullen vanuit een eengemaakte bedrijfsvoering worden beoordeeld, zodat ze beide havenplatformen ten goede komen en zodat de haven kan blijven tegemoetkomen aan de verwachtingen van haar klanten.
 
Weerbaarheid
Door hun krachten te bundelen, willen de havens van Antwerpen en Zeebrugge beter bestand zijn tegen de uitdagingen van de toekomst, wat essentieel is voor de welvaart en het welzijn van onze samenleving en voor de toekomst van onze economie.
In de nabije toekomst zullen een eengemaakte organisatiestructuur en manier van werken worden ontwikkeld, met respect voor elkaars DNA en bedrijfscultuur. Over de leiding en het bestuur van Port of Antwerp-Bruges zullen samen transparante afspraken voor de langere termijn worden gemaakt.
 
De haven wil zoveel mogelijk synergieën tot stand brengen, verder timmeren aan het ruime maatschappelijke draagvlak voor de motor van de Vlaamse economie en haar positie als logistiek, maritiem en industrieel centrum versterken. Niet alleen in Vlaanderen en België, maar ook op Europees niveau en wereldwijd.
 
Leiderschap in energie- en digitale transitie
De eengemaakte haven zal ook sneller en beter kunnen inspelen op maatschappelijke en technologische ontwikkelingen zoals energietransitie, innovatie en digitalisering.
Zowel in Antwerpen als in Zeebrugge stond duurzaamheid al centraal in de strategische koers, maar Port of Antwerp-Bruges legt de lat nog hoger. De combinatie van de Antwerpse industriële cluster en de Zeebrugse kustligging vormt een unieke opportuniteit om de toekomstige energie-uitdagingen in Vlaanderen en de ruimere regio aan te gaan. Zo wil Port of Antwerp-Bruges de Europese leiderspositie innemen als importhub van groene waterstof en een actieve voortrekker zijn van de waterstofeconomie. Daarnaast zet de haven, in samenwerking met haar industriële en maritieme klanten, verder in op koolstofreductie en onderzoek naar de toepassing van CCUS (Carbon Capture, Utilisation & Storage) als bijdrage in de transitie naar een koolstofarmere haven.
Tot slot biedt Port of Antwerp-Bruges ijzersterke troeven op het vlak van innovatie en digitalisering om de logistieke keten efficiënter, betrouwbaarder en veiliger te maken.
 
De transactie is onderworpen aan een aantal gebruikelijke opschortende voorwaarden, waaronder de goedkeuring van de Belgische mededingingsautoriteiten. Beide partijen streven ernaar de transactie in de loop van 2021 af te ronden.
 
Op de foto: Dirk De fauw, burgemeester van Brugge en voorzitter van het havenbestuur Zeebrugge en Annick De Ridder, havenschepen van Antwerpen en voorzitter van de raad van bestuur van het Antwerpse Havenbedrijf.

Recente nieuwsberichten

Maersk Line zet Riverbed in bij digitale transformatie

Containervervoerder Maersk Line, onderdeel van de Maersk Group, heeft gekozen voor Riverbed SteelCentral om bedrijfskritische applicaties en diensten te monitoren en bottlenecks in de performance in de hele organisatie op te lossen. Riverbed en Maersk sloten daarvoor een vijfjarig contract.

Europa-Park neemt logistiek centrum in bedrijf

Met de inbedrijfname van een 8.000m² groot logistiek centrum kan het Duitse attractiepark voortaan sneller leveringen verwerken, tijd besparen en transporten in het resort economischer en efficiënter uitvoeren. Vijf afdelingen maken gebruik van het logistieke centrum: food & beverage, shopping & games, marketing, inkoop en personeelszaken.

Pionira en Collection Attorneys Europe ontwikkelen oplossing voor snellere opvolging en invordering van facturen

E-CMR en data sharing Expert Pionira en het internationale in België gevestigde incassoplatform Collection Attorneys Europe slaan de handen in elkaar. De bedoeling is om naast de bestaande oplossing voor digitale vrachtbrieven/E-CMR ook een kostenbesparende oplossing voor de opvolging en invorderingen van facturen binnen het Pionira-platform te creëren Pionira is gespecialiseerd in oplossingen voor transport en logistiek, die gericht zijn op het optimaliseren van het transportproces via digitalisering van de documentenflow.

Alain Georgy benoemd als Managing Director van SAP BeLux

Alain Georgy is aangesteld als nieuwe Managing Director van SAP België en Luxemburg. Hij volgt Patrick Van Deven op3 die bij SAP Nederland tot Algemeen Directeur benoemd is. Tot eind vorige week richtte Alain Georgy zich als Sales Director General Business op de groei van SAP binnen het General Business segment.

Transporeon lanceert gratis Transport Logistics 4.0 Benchmark tool

Samen met RWTH Aachen University heeft Transporeon de Transport Logistics 4.0 Benchmark tool ontwikkeld. Die moetenverladers, leveranciers en retailers inzicht geven in hun mate van digitalisering en welke stappen die ondernemers kunnen zetten om beter in te spelen op de eisen die de markt en de digitaliseringsgolf aan hen stelt.

Zetes ontwikkelt OpenTheCar-oplossing voor nox NightTimeExpress

Zetes heeft voor nox NightTimeExpress (voorheen TNT Innight) een OpenTheCar-oplossing ontwikkeld en geïntegreerd met ZetesChronos. Daarmee kunnen hun chauffeurs ’s nachts in auto’s van klanten leveren en afleveringen bevestigen, zonder daarvoor een sleutel nodig te hebben.

Qlik introduceert geavanceerde geoanalyse met overname Idevio

Het in visual analytics gespecialiseerde Qlik neemt Idevio over, een Qlik partner en Zweedse leverancier van geografische software en diensten. Door de overname breidt Qlik zijn bestaande kaartfunctionaliteit uit en worden uitgebreide mogelijkheden voor geavanceerde geografische toepassingsscenario’s geboden.

Conundra zorgt voor efficiëntere planning van leerlingenvervoer

Scholengroep Dender implementeerde bij de start van dit schooljaar OptiFlow, de routeoptimaliseringstool van Conundra, om de planning van 18 schoolbussen slimmer te organiseren. De scholengroep omvat meer dan 30 instellingen in de regio Aalst en gebruikt zijn vloot om leerlingen van en naar school te brengen én daguitstappen te organiseren.

NSK krijgt 72% meer ruimte in nieuw EDC

Rollagerproducent NSK (Nippon Seiko Kabushiki Kaisha) is in Tilburg, op vier kilometer van de bestaande locatie, begonnen met de bouw van een nieuw Europees distributiecentrum (EDC). Door de oppervlakte van 17.357m² beschikt de site over 72% meer magazijnruimte en is er plaats voor 51% meer pallets, terwijl ook de ruimte voor rekken en de laadruimte verdubbeld is.

Contargo lanceert Koblenz Multimodal Express

Het logistieke containerbedrijf Contargo heeft zijn spoordiensten uitgebreid. Sinds januari biedt Contargo een nieuwe spoorverbinding tussen Rotterdam en Koblenz. De ‘Koblenz Multimodal Express’ start met een vaste dienstregeling en twee retourdiensten per week.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.