Wereldhaven ‘Port of Antwerp-Bruges’ in de maak

De algemene pers berichtte enkele dagen geleden al dat de Stad Antwerpen en de Stad Brugge eindelijk tot een akkoord zijn gekomen om hun respectieve havens te laten versmelten. Dat langverwachte tweestedenakkoord betekent het officiële startschot voor een eenmakingstraject dat zowat een jaar in beslag zal nemen. Daarna zal de fusiehaven verdergaan onder de naam ‘Port of Antwerp-Bruges’. Op die manier versterken de havens hun positie in de wereldwijde logistieke keten en wordt de duurzame groei bestendigd. Bovendien moet de eengemaakte haven beter bestand zijn tegen de uitdagingen van de toekomst en het voortouw nemen in de transitie naar een koolstofarme economie. Zo wil Port of Antwerp-Bruges de eerste wereldhaven worden die economie, mens en klimaat verzoent.

 CEO van de nieuwe fusiehaven wordt Jacques Vandermeiren, de huidige CEO van de haven van Antwerpen. Ook Tom Hautekiet, CEO in Zeebrugge, vervoegt het directieteam. Antwerps havenschepen Annick De Ridder wordt voorzitter van het fusiebedrijf, terwijl Dirk De fauw, huidig voorzitter van de haven van Zeebrugge, ondervoorzitter wordt.
 
De gezamenlijke positie van de havens van Antwerpen en Zeebrugge in de wereldwijde logistieke keten krijgt met de fusie een stevige duw in de rug. Zo wordt de eengemaakte haven de belangrijkste containerhaven (157 miljoen ton/jaar), een van de grootste breakbulkhavens en de grootste haven voor overslag van voertuigen in Europa. Daarnaast zal de haven meer dan 15% van de totale doorvoer van gas in Europa voor haar rekening nemen en uiteraard blijft het ook de belangrijkste chemische hub van Europa. Tot slot wordt het de grootste cruisehaven van de Benelux. Met een totale doorvoer van 278 miljoen ton per jaar bestendigt de eengemaakte haven haar wereldwijde toppositie.
 
De fusie behelst echter meer dan tonnen en TEU’s. De ambitie is om de eerste wereldhaven te worden die economie, mens en klimaat verzoent. Het eenmakingsproject is gebaseerd op het creëren van meerwaarde voor de omgeving in Antwerpen en Zeebrugge, voor klanten en stakeholders, maar ook voor de rest van Vlaanderen. In een gezamenlijk plan definieerden beide havens drie strategische prioriteiten: duurzame groei, weerbaarheid en leiderschap in de energie- en digitale transitie.
 
Duurzame groei
Port of Antwerp-Bruges combineert naar eigen zeggen het beste van twee werelden en zet in op de sterktes van beide sites. De havens van Antwerpen en Zeebrugge zijn in hoge mate complementair: zo is Antwerpen sterk in de trafiek en opslag van containers, breakbulk en chemische producten, terwijl Zeebrugge een belangrijke haven is voor ro/ro-verkeer, containerbehandeling en de overslag van vloeibaar aardgas. Door nauwer samen te werken wordt de duurzame groei van zowel het individuele als het gezamenlijke marktaandeel van beide havens bestendigd.
Om de meerwaarde van een eengemaakte haven zo goed mogelijk te benutten, trekt Port of Antwerp-Bruges de kaart van de interconnectiviteit. Zo zal het goederenspoorvervoer tussen de twee sites worden gebundeld, wordt de estuaire vaart (door binnenschepen op de Noordzee) geoptimaliseerd en staat ook een verbinding via pijpleidingen op de prioriteitenlijst.
 
De voorziene strategische investeringen, zoals de nieuwe zeesluis in Zeebrugge en de extra containercapaciteit in Antwerpen, worden verdergezet. Toekomstige investeringen zullen vanuit een eengemaakte bedrijfsvoering worden beoordeeld, zodat ze beide havenplatformen ten goede komen en zodat de haven kan blijven tegemoetkomen aan de verwachtingen van haar klanten.
 
Weerbaarheid
Door hun krachten te bundelen, willen de havens van Antwerpen en Zeebrugge beter bestand zijn tegen de uitdagingen van de toekomst, wat essentieel is voor de welvaart en het welzijn van onze samenleving en voor de toekomst van onze economie.
In de nabije toekomst zullen een eengemaakte organisatiestructuur en manier van werken worden ontwikkeld, met respect voor elkaars DNA en bedrijfscultuur. Over de leiding en het bestuur van Port of Antwerp-Bruges zullen samen transparante afspraken voor de langere termijn worden gemaakt.
 
De haven wil zoveel mogelijk synergieën tot stand brengen, verder timmeren aan het ruime maatschappelijke draagvlak voor de motor van de Vlaamse economie en haar positie als logistiek, maritiem en industrieel centrum versterken. Niet alleen in Vlaanderen en België, maar ook op Europees niveau en wereldwijd.
 
Leiderschap in energie- en digitale transitie
De eengemaakte haven zal ook sneller en beter kunnen inspelen op maatschappelijke en technologische ontwikkelingen zoals energietransitie, innovatie en digitalisering.
Zowel in Antwerpen als in Zeebrugge stond duurzaamheid al centraal in de strategische koers, maar Port of Antwerp-Bruges legt de lat nog hoger. De combinatie van de Antwerpse industriële cluster en de Zeebrugse kustligging vormt een unieke opportuniteit om de toekomstige energie-uitdagingen in Vlaanderen en de ruimere regio aan te gaan. Zo wil Port of Antwerp-Bruges de Europese leiderspositie innemen als importhub van groene waterstof en een actieve voortrekker zijn van de waterstofeconomie. Daarnaast zet de haven, in samenwerking met haar industriële en maritieme klanten, verder in op koolstofreductie en onderzoek naar de toepassing van CCUS (Carbon Capture, Utilisation & Storage) als bijdrage in de transitie naar een koolstofarmere haven.
Tot slot biedt Port of Antwerp-Bruges ijzersterke troeven op het vlak van innovatie en digitalisering om de logistieke keten efficiënter, betrouwbaarder en veiliger te maken.
 
De transactie is onderworpen aan een aantal gebruikelijke opschortende voorwaarden, waaronder de goedkeuring van de Belgische mededingingsautoriteiten. Beide partijen streven ernaar de transactie in de loop van 2021 af te ronden.
 
Op de foto: Dirk De fauw, burgemeester van Brugge en voorzitter van het havenbestuur Zeebrugge en Annick De Ridder, havenschepen van Antwerpen en voorzitter van de raad van bestuur van het Antwerpse Havenbedrijf.

Recente nieuwsberichten

Inditex (o.a. Zara, Pull & Bear, Massimo Dutti) bouwt distributiepunt in Lelystad

Modeconcern Inditex heeft acht merken, m.n. Zara, Pull & Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home en Uterqüe. De kleding wordt verkocht in 7.292 winkels in 93 landen. De organisatie van Inditex omvat het volledige proces: van ontwerp naar fabricage, tot distributie en verkoop in eigen winkels en online in 43 landen.

PHI DATA, de Belgische Auto-ID solution integrator uit Wemmel, lanceert eigen “Experience Centre”

(advertorial) Bezoekers kunnen vanaf nu terecht in het nieuwe “Experience Centre” van PHI DATA. In dit belevingscentrum in Wemmel kunnen ze de allernieuwste Auto-ID oplossingen in werking zien die het bedrijf biedt. Daarvoor wordt onder andere gebruikgemaakt van RTLS, RFID, Barcode en WIFI-technologie.

Dachser neemt meerderheidsbelang in Johnston Logistics

Dachser is voortaan de grootste aandeelhouder van de Ierse logistiek dienstverlener Johnston Logistics Ltd. Het logistieke familiebedrijf werd in 1979 opgericht en telt ruim 150 medewerkers en bijna 40.000m² loods- en kantoorruimte. Dachser werkt al sinds 2007 met de logistieke dienstverlener samen en ziet de investering, Brexit of niet, als een ideale kans om zijn Europese netwerk verder te versterken.

Storeganizer krijgt eerste Australische klant dankzij nieuwe samenwerking

MarketKnowledge Australia, een bedrijf gespecialiseerd in automatische end-of-line verpakkingsoplossingen, en consultingbedrijf Fuzzy LogX bundelen hun krachten om Storeganizer, een compact warehouse-opslagconcept, op de Australische markt te introduceren.

TGW heeft Mustang miniload kraan verder geüpgraded

De Mustang miniload (AS/RS) kreeg een aantal nieuwe functies die zowel de prestaties als de bereikbare hoogte, tot 25 meter, naar een hoger niveau moeten tillen. De werking van de machine wordt via een videocamera op de load handler continu gemonitord.

UPS neemt het Ierse Nightline Logistics Group over

UPS heeft een definitieve verkoopovereenkomst gesloten voor de overname van Nightline Logistics Group, een belangrijk logistiek en koeriersbedrijf in Ierland. Door de integratie van Nightline met UPS verwerft UPS niet alleen extra marktaandeel in Ierland, ook de klanten kunnen rekenen op een ruimer aanbod van zowel binnenlandse als grensoverschrijdende diensten.

Bmatix benoemt Jan Vautmans tot nieuwe CEO in België

Jan Vautmans heeft ruim 18 jaar ervaring in procesoptimalisering en consultancy in business intelligence, zowel bij grote spelers als KMPG en Philip Morris als bij kleinere bedrijven. In 2015 werd hij aangesteld als managing partner bij Bmatix.

B Logistics wordt Lineas

Het gaat om meer dan een naamsverandering. De eens verlieslatende afdeling van de Belgische spoorwegmaatschappij wil voortaan door het leven gaan als een dynamische en groeiende privé spooroperator. Na de grondige transformatie van B Logistics de afgelopen jaren is Lineas nu naar eigen zeggen een van de grootste en financieel gezondste privé spooroperatoren in Europa.

Transport van afval vaker over het water

Het fileprobleem in België treft ook de afval- en recyclagesector. Daarom kiezen steeds meer bedrijven ervoor de ingezamelde afvalstoffen, grond en circulaire materialen via de Belgische waterwegen te transporteren. Momenteel transporteert de sector al zo’n 4 miljoen ton afval via de binnenvaart, maar het doel is om dat op vijf jaar tijd te verdubbelen.

CeMAT 2018 brengt geïntegreerde logistiek tot leven

Van 23 t.e.m. 27 april 2018 worden de Hannover Messe en CeMAT gezamenlijk opgevoerd. Focus van de duo-beurs ligt op de combinatie van Industry 4.0 met Logistics 4.0. “Industry 4.0 en Logistics 4.0 zorgen voor een omwenteling in productie en logistiek.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.