Wereldhaven ‘Port of Antwerp-Bruges’ in de maak

De algemene pers berichtte enkele dagen geleden al dat de Stad Antwerpen en de Stad Brugge eindelijk tot een akkoord zijn gekomen om hun respectieve havens te laten versmelten. Dat langverwachte tweestedenakkoord betekent het officiële startschot voor een eenmakingstraject dat zowat een jaar in beslag zal nemen. Daarna zal de fusiehaven verdergaan onder de naam ‘Port of Antwerp-Bruges’. Op die manier versterken de havens hun positie in de wereldwijde logistieke keten en wordt de duurzame groei bestendigd. Bovendien moet de eengemaakte haven beter bestand zijn tegen de uitdagingen van de toekomst en het voortouw nemen in de transitie naar een koolstofarme economie. Zo wil Port of Antwerp-Bruges de eerste wereldhaven worden die economie, mens en klimaat verzoent.

 CEO van de nieuwe fusiehaven wordt Jacques Vandermeiren, de huidige CEO van de haven van Antwerpen. Ook Tom Hautekiet, CEO in Zeebrugge, vervoegt het directieteam. Antwerps havenschepen Annick De Ridder wordt voorzitter van het fusiebedrijf, terwijl Dirk De fauw, huidig voorzitter van de haven van Zeebrugge, ondervoorzitter wordt.
 
De gezamenlijke positie van de havens van Antwerpen en Zeebrugge in de wereldwijde logistieke keten krijgt met de fusie een stevige duw in de rug. Zo wordt de eengemaakte haven de belangrijkste containerhaven (157 miljoen ton/jaar), een van de grootste breakbulkhavens en de grootste haven voor overslag van voertuigen in Europa. Daarnaast zal de haven meer dan 15% van de totale doorvoer van gas in Europa voor haar rekening nemen en uiteraard blijft het ook de belangrijkste chemische hub van Europa. Tot slot wordt het de grootste cruisehaven van de Benelux. Met een totale doorvoer van 278 miljoen ton per jaar bestendigt de eengemaakte haven haar wereldwijde toppositie.
 
De fusie behelst echter meer dan tonnen en TEU’s. De ambitie is om de eerste wereldhaven te worden die economie, mens en klimaat verzoent. Het eenmakingsproject is gebaseerd op het creëren van meerwaarde voor de omgeving in Antwerpen en Zeebrugge, voor klanten en stakeholders, maar ook voor de rest van Vlaanderen. In een gezamenlijk plan definieerden beide havens drie strategische prioriteiten: duurzame groei, weerbaarheid en leiderschap in de energie- en digitale transitie.
 
Duurzame groei
Port of Antwerp-Bruges combineert naar eigen zeggen het beste van twee werelden en zet in op de sterktes van beide sites. De havens van Antwerpen en Zeebrugge zijn in hoge mate complementair: zo is Antwerpen sterk in de trafiek en opslag van containers, breakbulk en chemische producten, terwijl Zeebrugge een belangrijke haven is voor ro/ro-verkeer, containerbehandeling en de overslag van vloeibaar aardgas. Door nauwer samen te werken wordt de duurzame groei van zowel het individuele als het gezamenlijke marktaandeel van beide havens bestendigd.
Om de meerwaarde van een eengemaakte haven zo goed mogelijk te benutten, trekt Port of Antwerp-Bruges de kaart van de interconnectiviteit. Zo zal het goederenspoorvervoer tussen de twee sites worden gebundeld, wordt de estuaire vaart (door binnenschepen op de Noordzee) geoptimaliseerd en staat ook een verbinding via pijpleidingen op de prioriteitenlijst.
 
De voorziene strategische investeringen, zoals de nieuwe zeesluis in Zeebrugge en de extra containercapaciteit in Antwerpen, worden verdergezet. Toekomstige investeringen zullen vanuit een eengemaakte bedrijfsvoering worden beoordeeld, zodat ze beide havenplatformen ten goede komen en zodat de haven kan blijven tegemoetkomen aan de verwachtingen van haar klanten.
 
Weerbaarheid
Door hun krachten te bundelen, willen de havens van Antwerpen en Zeebrugge beter bestand zijn tegen de uitdagingen van de toekomst, wat essentieel is voor de welvaart en het welzijn van onze samenleving en voor de toekomst van onze economie.
In de nabije toekomst zullen een eengemaakte organisatiestructuur en manier van werken worden ontwikkeld, met respect voor elkaars DNA en bedrijfscultuur. Over de leiding en het bestuur van Port of Antwerp-Bruges zullen samen transparante afspraken voor de langere termijn worden gemaakt.
 
De haven wil zoveel mogelijk synergieën tot stand brengen, verder timmeren aan het ruime maatschappelijke draagvlak voor de motor van de Vlaamse economie en haar positie als logistiek, maritiem en industrieel centrum versterken. Niet alleen in Vlaanderen en België, maar ook op Europees niveau en wereldwijd.
 
Leiderschap in energie- en digitale transitie
De eengemaakte haven zal ook sneller en beter kunnen inspelen op maatschappelijke en technologische ontwikkelingen zoals energietransitie, innovatie en digitalisering.
Zowel in Antwerpen als in Zeebrugge stond duurzaamheid al centraal in de strategische koers, maar Port of Antwerp-Bruges legt de lat nog hoger. De combinatie van de Antwerpse industriële cluster en de Zeebrugse kustligging vormt een unieke opportuniteit om de toekomstige energie-uitdagingen in Vlaanderen en de ruimere regio aan te gaan. Zo wil Port of Antwerp-Bruges de Europese leiderspositie innemen als importhub van groene waterstof en een actieve voortrekker zijn van de waterstofeconomie. Daarnaast zet de haven, in samenwerking met haar industriële en maritieme klanten, verder in op koolstofreductie en onderzoek naar de toepassing van CCUS (Carbon Capture, Utilisation & Storage) als bijdrage in de transitie naar een koolstofarmere haven.
Tot slot biedt Port of Antwerp-Bruges ijzersterke troeven op het vlak van innovatie en digitalisering om de logistieke keten efficiënter, betrouwbaarder en veiliger te maken.
 
De transactie is onderworpen aan een aantal gebruikelijke opschortende voorwaarden, waaronder de goedkeuring van de Belgische mededingingsautoriteiten. Beide partijen streven ernaar de transactie in de loop van 2021 af te ronden.
 
Op de foto: Dirk De fauw, burgemeester van Brugge en voorzitter van het havenbestuur Zeebrugge en Annick De Ridder, havenschepen van Antwerpen en voorzitter van de raad van bestuur van het Antwerpse Havenbedrijf.

Recente nieuwsberichten

Bpost neemt Amerikaanse pakjesdienst Radial over

Met de overname van Radial, met hoofdzetel in Pennsylvania, wil bpost vooral de ontwikkeling van zijn logistieke oplossingen voor e-commerce versnellen en zijn klanten in Europa en Noord-Amerika een grensoverschrijdende dienstverlening aanbieden die moet gelden als voorbeeld voor de sector.

IFS groeit in servicemanagement met overname WorkWave

Het Amerikaanse WorkWave LLC is een leverancier van schaalbare Software-as-a-Service-cloudoplossingen voor field service- en last mile delivery-bedrijven en voor de logistieke branche. WorkWave bedient met name kleine en middelgrote servicebedrijven en focust in het bijzonder op bedrijven actief in ongediertebestrijding, tuinen en beplanting, schoonmaak, verwarming, installatie en koeling, loodgieterswerk, elektrische installaties en transport.

Hyster rust LPG trucks uit met nieuwe motoren

Op verschillende LPG vorkheftruckmodellen heeft Hyster nieuwe motoren geïntroduceerd van het Amerikaanse Power Solutions International (PSI). Zo zijn de premium H2.0-3.5FT en de nieuwe H2.0-3.0XT heftrucks voortaan met de 2.4 PSI-motor uitgerust.

APS-oplossing zorgt voor stroomlijning productieprocessen en verhoging opbrengst bij Bridgestone

(Advertorial) Zelfs de grootste bandenproducenten ter wereld stuiten bij hun productieproces soms op kuilen en hobbels op de weg. Als deze producenten winstgevend willen blijven, is het essentieel dat de productieprocessen in de hele supply chain soepel en naadloos verlopen.

Nieuws van op Oracle OpenWorld 2017

Tijdens Oracle OpenWorld 2017 in San Francisco presenteerde Thomas Kurian, Oracle’s president Product Development, nieuwe diensten en verbeteringen op het Oracle Cloud Platform. Zo biedt Oracle naar eigen zeggen als enige een compleet cloudportfolio op het vlak van IaaS (Infrastructure-as-a-Service), PaaS (Platform-as-a-Service), SaaS (Software-as-a-Service) en DaaS (Data-as-a-Service).

Slimstock opent kantoor in Dubai

De nieuwe vestiging past binnen de ‘global service, local support’-strategie die Slimstock heeft ingezet. Het bedrijf is actief in veertig landen en heeft momenteel vestigingen in negentien landen in Europa, Noord- en Zuid-Amerika. Na de opening van Slimstock’s kantoor in Singapore vorig jaar, wordt Dubai de hub om ook andere landen in het Midden-Oosten en Afrika te bedienen.

China’s grootste autofabrikant komt naar Europa met elektrische bestelwagen

SAIC Motor Corporation heeft in Luxemburg de nieuwe divisie SAIC Mobility Europe opgericht en gevestigd. De afdeling staat de komende jaren in voor de introductie van producten en diensten in de Europese markt, zoals de Maxus lichte bedrijfswagens en MG personenwagens.

MG Real Estate ontwikkelt farma warehouse voor Yusen Logistics

Het tailor-made warehouse is gelegen op het industrieterrein Borchwerf II in Roosendaal. De bebouwde oppervlakte (warehouse en kantoor) zal in totaal 11.225m² bedragen en het warehousegedeelte wordt opgesplitst in een coldstore (2-8°C) en een omgevingstemperatuur-sectie (15-25°C).

Broekman Logistics live met Yellowstar webportal gekoppeld aan BluJay WMS

Broekman Logistics is live gegaan met de webportal van Yellowstar Solutions. Die portal is op verzoek van Broekman Logistics gekoppeld aan diens warehouse management systeem, een WMS van BluJay (voorheen Kewill). De webportal verschaft zowel Broekman als zijn klanten real-time voorraadinformatie, wat het keteninzicht vergroot.

Nieuwe managing director EMEA en CFO bij Anaplan

Anaplan heeft Edouard Fourcade aangesteld als managing director EMEA. Fourcade begon in 2016 als vice president voor Frankrijk bij Anaplan. Hij heeft ruim dertig jaar ervaring in de IT-industrie en bekleedde eerder verschillende strategic management functies.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.