Wereldhaven ‘Port of Antwerp-Bruges’ in de maak

De algemene pers berichtte enkele dagen geleden al dat de Stad Antwerpen en de Stad Brugge eindelijk tot een akkoord zijn gekomen om hun respectieve havens te laten versmelten. Dat langverwachte tweestedenakkoord betekent het officiële startschot voor een eenmakingstraject dat zowat een jaar in beslag zal nemen. Daarna zal de fusiehaven verdergaan onder de naam ‘Port of Antwerp-Bruges’. Op die manier versterken de havens hun positie in de wereldwijde logistieke keten en wordt de duurzame groei bestendigd. Bovendien moet de eengemaakte haven beter bestand zijn tegen de uitdagingen van de toekomst en het voortouw nemen in de transitie naar een koolstofarme economie. Zo wil Port of Antwerp-Bruges de eerste wereldhaven worden die economie, mens en klimaat verzoent.

 CEO van de nieuwe fusiehaven wordt Jacques Vandermeiren, de huidige CEO van de haven van Antwerpen. Ook Tom Hautekiet, CEO in Zeebrugge, vervoegt het directieteam. Antwerps havenschepen Annick De Ridder wordt voorzitter van het fusiebedrijf, terwijl Dirk De fauw, huidig voorzitter van de haven van Zeebrugge, ondervoorzitter wordt.
 
De gezamenlijke positie van de havens van Antwerpen en Zeebrugge in de wereldwijde logistieke keten krijgt met de fusie een stevige duw in de rug. Zo wordt de eengemaakte haven de belangrijkste containerhaven (157 miljoen ton/jaar), een van de grootste breakbulkhavens en de grootste haven voor overslag van voertuigen in Europa. Daarnaast zal de haven meer dan 15% van de totale doorvoer van gas in Europa voor haar rekening nemen en uiteraard blijft het ook de belangrijkste chemische hub van Europa. Tot slot wordt het de grootste cruisehaven van de Benelux. Met een totale doorvoer van 278 miljoen ton per jaar bestendigt de eengemaakte haven haar wereldwijde toppositie.
 
De fusie behelst echter meer dan tonnen en TEU’s. De ambitie is om de eerste wereldhaven te worden die economie, mens en klimaat verzoent. Het eenmakingsproject is gebaseerd op het creëren van meerwaarde voor de omgeving in Antwerpen en Zeebrugge, voor klanten en stakeholders, maar ook voor de rest van Vlaanderen. In een gezamenlijk plan definieerden beide havens drie strategische prioriteiten: duurzame groei, weerbaarheid en leiderschap in de energie- en digitale transitie.
 
Duurzame groei
Port of Antwerp-Bruges combineert naar eigen zeggen het beste van twee werelden en zet in op de sterktes van beide sites. De havens van Antwerpen en Zeebrugge zijn in hoge mate complementair: zo is Antwerpen sterk in de trafiek en opslag van containers, breakbulk en chemische producten, terwijl Zeebrugge een belangrijke haven is voor ro/ro-verkeer, containerbehandeling en de overslag van vloeibaar aardgas. Door nauwer samen te werken wordt de duurzame groei van zowel het individuele als het gezamenlijke marktaandeel van beide havens bestendigd.
Om de meerwaarde van een eengemaakte haven zo goed mogelijk te benutten, trekt Port of Antwerp-Bruges de kaart van de interconnectiviteit. Zo zal het goederenspoorvervoer tussen de twee sites worden gebundeld, wordt de estuaire vaart (door binnenschepen op de Noordzee) geoptimaliseerd en staat ook een verbinding via pijpleidingen op de prioriteitenlijst.
 
De voorziene strategische investeringen, zoals de nieuwe zeesluis in Zeebrugge en de extra containercapaciteit in Antwerpen, worden verdergezet. Toekomstige investeringen zullen vanuit een eengemaakte bedrijfsvoering worden beoordeeld, zodat ze beide havenplatformen ten goede komen en zodat de haven kan blijven tegemoetkomen aan de verwachtingen van haar klanten.
 
Weerbaarheid
Door hun krachten te bundelen, willen de havens van Antwerpen en Zeebrugge beter bestand zijn tegen de uitdagingen van de toekomst, wat essentieel is voor de welvaart en het welzijn van onze samenleving en voor de toekomst van onze economie.
In de nabije toekomst zullen een eengemaakte organisatiestructuur en manier van werken worden ontwikkeld, met respect voor elkaars DNA en bedrijfscultuur. Over de leiding en het bestuur van Port of Antwerp-Bruges zullen samen transparante afspraken voor de langere termijn worden gemaakt.
 
De haven wil zoveel mogelijk synergieën tot stand brengen, verder timmeren aan het ruime maatschappelijke draagvlak voor de motor van de Vlaamse economie en haar positie als logistiek, maritiem en industrieel centrum versterken. Niet alleen in Vlaanderen en België, maar ook op Europees niveau en wereldwijd.
 
Leiderschap in energie- en digitale transitie
De eengemaakte haven zal ook sneller en beter kunnen inspelen op maatschappelijke en technologische ontwikkelingen zoals energietransitie, innovatie en digitalisering.
Zowel in Antwerpen als in Zeebrugge stond duurzaamheid al centraal in de strategische koers, maar Port of Antwerp-Bruges legt de lat nog hoger. De combinatie van de Antwerpse industriële cluster en de Zeebrugse kustligging vormt een unieke opportuniteit om de toekomstige energie-uitdagingen in Vlaanderen en de ruimere regio aan te gaan. Zo wil Port of Antwerp-Bruges de Europese leiderspositie innemen als importhub van groene waterstof en een actieve voortrekker zijn van de waterstofeconomie. Daarnaast zet de haven, in samenwerking met haar industriële en maritieme klanten, verder in op koolstofreductie en onderzoek naar de toepassing van CCUS (Carbon Capture, Utilisation & Storage) als bijdrage in de transitie naar een koolstofarmere haven.
Tot slot biedt Port of Antwerp-Bruges ijzersterke troeven op het vlak van innovatie en digitalisering om de logistieke keten efficiënter, betrouwbaarder en veiliger te maken.
 
De transactie is onderworpen aan een aantal gebruikelijke opschortende voorwaarden, waaronder de goedkeuring van de Belgische mededingingsautoriteiten. Beide partijen streven ernaar de transactie in de loop van 2021 af te ronden.
 
Op de foto: Dirk De fauw, burgemeester van Brugge en voorzitter van het havenbestuur Zeebrugge en Annick De Ridder, havenschepen van Antwerpen en voorzitter van de raad van bestuur van het Antwerpse Havenbedrijf.

Recente nieuwsberichten

Stef breidt onder eigen merknaam uit in Nederland

De Franse logistiek dienstverlener, actief in koeltransport en -logistiek, heeft aangekondigd in Nederland voortaan verder te opereren onder één merknaam: Stef Nederland. Die aankondiging viel samen met de opening van een uitbreiding van 8000m² op zijn bestaande distributiecentrum en crossdocking-faciliteit in het Nederlandse Bodegraven, tussen Amsterdam, Rotterdam en Utrecht.

MG Real Estate bouwt hoofdkwartier voor Toyota Material Handling

Binnenkort start MG Real Estate met de bouw van een duurzaam nieuw hoofdkwartier voor Toyota Material Handling. Het gebouw komt op een terreinoppervlakte van 20.500m² bij de ingang van het bedrijventerrein Parc De Hulst langs de N16 in Willebroek en nabij de A12 Antwerpen-Brussel.

Volkswagen AG optimaliseert processen met hardware van Getac

In nauwe samenwerking met Volkswagen AG heeft Getac, fabrikant van robuuste laptops en tablets, twee robuuste computeroplossingen van de nieuwste generatie ontwikkeld voor gebruik in internationale en groepsbrede voertuigdiagnostiek en andere productietoepassingen.

Type2Solutions introduceert One2Label Automation

One2Label Automation werd ontwikkeld op basis van de behoefte van klanten die veelvuldig gebruik maken van Palletlabel, de SaaS-oplossing van Type2Solutions. Die klanten zoeken een schaalbare on-premise oplossing die eenvoudig kan worden aangestuurd vanuit het ERP, WMS of MES om snel en automatisch labels af te drukken.

Gefco opent filiaal in Griekenland

De Gefco-groep, wereldwijd actief op het vlak van industriële logistiek en een belangrijke speler in de Europese autologistiek, heeft zijn filiaal in de Griekse hoofdstad officieel geopend. Met de oprichting van een filiaal in Griekenland wil Gefco zijn spreiding versterken in Zuidoost-Europa, waar de groep historisch aanwezig is.

Asics Europe zet Zebra TC8000 mobiele computers in

De fabrikant van sportartikelen Asics heeft de productiviteit van de magazijnmedewerkers in zijn Europese distributiecentra in Duitsland en Frankrijk met één uur per shift weten op te drijven door gebruik te maken van TC8000 mobiele computers van Zebra Technologies.

BITO, partner voor hightech logistieke inrichtingen

Ben je van zin om naar Logistica 2017 te gaan in Utrecht? Dan moet je toch wel is naar de stand van BITO in hal 4 gaan. Van de verschillende spelers die waren aangeschreven voor de hightech logistieke inrichting van dit nieuwe magazijn, was BITO in een eerste fase louter geselecteerd als potentiële leverancier voor doorrolstellingen.

Recente dienstverlening van P&O Ferries blijkt succes

Sinds de lancering van zijn nieuwe ‘dedicated lift unit freight service’ tussen Zeebrugge en Hull in mei van dit jaar, heeft P&O Ferries via die service al zo’n 15.000 eenheden getransporteerd. Om precies te zijn werden in de eerste zes maanden na de lancering 14.804 lift units over de Noordzee vervoerd, met oktober als populairste maand, goed voor 2.771 units.

Tesla lanceert elektrische vrachtwagen

Tesla-eigenaar Elon Musk ontsluierde afgelopen donderdag de elektrisch aangedreven vrachtwagen, de Tesla Semi. De truck valt meteen op door zijn futuristische, aerodynamische ontwerp en, vernieuwend, de centrale positie van de chauffeur in de cabine.

ISB Global optimaliseert afvalinzameling met OutSystems

ISB Global, gespecialiseerd in afval, recycling en het tegengaan van verspilling, heeft met het Low-Code platform OutSystems een geavanceerde Internet of Things (IoT)-applicatie ontwikkeld. De applicatie wordt ingezet om de vulniveaus van afvalcontainers op gezette intervallen uit te lezen, die data te verwerken en prognoses van de toekomstige vulniveaus te genereren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.