Wereldhaven ‘Port of Antwerp-Bruges’ in de maak

De algemene pers berichtte enkele dagen geleden al dat de Stad Antwerpen en de Stad Brugge eindelijk tot een akkoord zijn gekomen om hun respectieve havens te laten versmelten. Dat langverwachte tweestedenakkoord betekent het officiële startschot voor een eenmakingstraject dat zowat een jaar in beslag zal nemen. Daarna zal de fusiehaven verdergaan onder de naam ‘Port of Antwerp-Bruges’. Op die manier versterken de havens hun positie in de wereldwijde logistieke keten en wordt de duurzame groei bestendigd. Bovendien moet de eengemaakte haven beter bestand zijn tegen de uitdagingen van de toekomst en het voortouw nemen in de transitie naar een koolstofarme economie. Zo wil Port of Antwerp-Bruges de eerste wereldhaven worden die economie, mens en klimaat verzoent.

 CEO van de nieuwe fusiehaven wordt Jacques Vandermeiren, de huidige CEO van de haven van Antwerpen. Ook Tom Hautekiet, CEO in Zeebrugge, vervoegt het directieteam. Antwerps havenschepen Annick De Ridder wordt voorzitter van het fusiebedrijf, terwijl Dirk De fauw, huidig voorzitter van de haven van Zeebrugge, ondervoorzitter wordt.
 
De gezamenlijke positie van de havens van Antwerpen en Zeebrugge in de wereldwijde logistieke keten krijgt met de fusie een stevige duw in de rug. Zo wordt de eengemaakte haven de belangrijkste containerhaven (157 miljoen ton/jaar), een van de grootste breakbulkhavens en de grootste haven voor overslag van voertuigen in Europa. Daarnaast zal de haven meer dan 15% van de totale doorvoer van gas in Europa voor haar rekening nemen en uiteraard blijft het ook de belangrijkste chemische hub van Europa. Tot slot wordt het de grootste cruisehaven van de Benelux. Met een totale doorvoer van 278 miljoen ton per jaar bestendigt de eengemaakte haven haar wereldwijde toppositie.
 
De fusie behelst echter meer dan tonnen en TEU’s. De ambitie is om de eerste wereldhaven te worden die economie, mens en klimaat verzoent. Het eenmakingsproject is gebaseerd op het creëren van meerwaarde voor de omgeving in Antwerpen en Zeebrugge, voor klanten en stakeholders, maar ook voor de rest van Vlaanderen. In een gezamenlijk plan definieerden beide havens drie strategische prioriteiten: duurzame groei, weerbaarheid en leiderschap in de energie- en digitale transitie.
 
Duurzame groei
Port of Antwerp-Bruges combineert naar eigen zeggen het beste van twee werelden en zet in op de sterktes van beide sites. De havens van Antwerpen en Zeebrugge zijn in hoge mate complementair: zo is Antwerpen sterk in de trafiek en opslag van containers, breakbulk en chemische producten, terwijl Zeebrugge een belangrijke haven is voor ro/ro-verkeer, containerbehandeling en de overslag van vloeibaar aardgas. Door nauwer samen te werken wordt de duurzame groei van zowel het individuele als het gezamenlijke marktaandeel van beide havens bestendigd.
Om de meerwaarde van een eengemaakte haven zo goed mogelijk te benutten, trekt Port of Antwerp-Bruges de kaart van de interconnectiviteit. Zo zal het goederenspoorvervoer tussen de twee sites worden gebundeld, wordt de estuaire vaart (door binnenschepen op de Noordzee) geoptimaliseerd en staat ook een verbinding via pijpleidingen op de prioriteitenlijst.
 
De voorziene strategische investeringen, zoals de nieuwe zeesluis in Zeebrugge en de extra containercapaciteit in Antwerpen, worden verdergezet. Toekomstige investeringen zullen vanuit een eengemaakte bedrijfsvoering worden beoordeeld, zodat ze beide havenplatformen ten goede komen en zodat de haven kan blijven tegemoetkomen aan de verwachtingen van haar klanten.
 
Weerbaarheid
Door hun krachten te bundelen, willen de havens van Antwerpen en Zeebrugge beter bestand zijn tegen de uitdagingen van de toekomst, wat essentieel is voor de welvaart en het welzijn van onze samenleving en voor de toekomst van onze economie.
In de nabije toekomst zullen een eengemaakte organisatiestructuur en manier van werken worden ontwikkeld, met respect voor elkaars DNA en bedrijfscultuur. Over de leiding en het bestuur van Port of Antwerp-Bruges zullen samen transparante afspraken voor de langere termijn worden gemaakt.
 
De haven wil zoveel mogelijk synergieën tot stand brengen, verder timmeren aan het ruime maatschappelijke draagvlak voor de motor van de Vlaamse economie en haar positie als logistiek, maritiem en industrieel centrum versterken. Niet alleen in Vlaanderen en België, maar ook op Europees niveau en wereldwijd.
 
Leiderschap in energie- en digitale transitie
De eengemaakte haven zal ook sneller en beter kunnen inspelen op maatschappelijke en technologische ontwikkelingen zoals energietransitie, innovatie en digitalisering.
Zowel in Antwerpen als in Zeebrugge stond duurzaamheid al centraal in de strategische koers, maar Port of Antwerp-Bruges legt de lat nog hoger. De combinatie van de Antwerpse industriële cluster en de Zeebrugse kustligging vormt een unieke opportuniteit om de toekomstige energie-uitdagingen in Vlaanderen en de ruimere regio aan te gaan. Zo wil Port of Antwerp-Bruges de Europese leiderspositie innemen als importhub van groene waterstof en een actieve voortrekker zijn van de waterstofeconomie. Daarnaast zet de haven, in samenwerking met haar industriële en maritieme klanten, verder in op koolstofreductie en onderzoek naar de toepassing van CCUS (Carbon Capture, Utilisation & Storage) als bijdrage in de transitie naar een koolstofarmere haven.
Tot slot biedt Port of Antwerp-Bruges ijzersterke troeven op het vlak van innovatie en digitalisering om de logistieke keten efficiënter, betrouwbaarder en veiliger te maken.
 
De transactie is onderworpen aan een aantal gebruikelijke opschortende voorwaarden, waaronder de goedkeuring van de Belgische mededingingsautoriteiten. Beide partijen streven ernaar de transactie in de loop van 2021 af te ronden.
 
Op de foto: Dirk De fauw, burgemeester van Brugge en voorzitter van het havenbestuur Zeebrugge en Annick De Ridder, havenschepen van Antwerpen en voorzitter van de raad van bestuur van het Antwerpse Havenbedrijf.

Recente nieuwsberichten

WDP verwerft bijkomende site in Asse

De nieuwe WDP-site in Asse beslaat circa 52.000m², bestaande uit zowel braakliggende percelen als bebouwde oppervlakte, en was voordien eigendom van De Persgroep Publishing. WDP wil de site op termijn gedeeltelijk herontwikkelen om zo, in combinatie met de eerder verworven eigendommen in de industriezone Broekooi, zijn logistiek park in Asse-Zellik verder uit te breiden.

DSV opent nieuw magazijn voor healthcare logistiek in Gent

Gezien zijn aanhoudende groei in healthcare logistiek heeft DSV Global Transport and Logistics zijn logistiek centrum aan de Eddastraat in Gent-zeehaven uitgebreid. De site, met nu in totaal 36.000m² magazijnoppervlakte, is volledig uitgerust voor de opslag en distributie van ‘medical devices’ en farmaceutische producten.

Duurzaamheid en lagere eigendomskosten zijn drijfveren voor elektrische bedrijfswagens

Milieutechnische voordelen en de lagere eigendomskosten overtuigen steeds meer beheerders van bedrijfsvloten om over te stappen op elektrische voertuigen, zo blijkt uit een studie van UPS en GreenBiz. In het rapport ‘Curve Ahead: The Future of Fleet Electrification’ noemen marktleiders de drijfveren en de hindernissen van overstappen naar elektrische voertuigen.

UPS breidt UPS My Choice wereldwijd uit

UPS breidt zijn dienst ‘UPS My Choice’ uit met 96 bijkomende landen en gebieden in de regio Azië/Stille Oceaan, Latijns-Amerika, het Indische subcontinent, het Midden-Oosten en Afrika, en een uitbreiding in Europa. Het totaal komt daardoor op 112.

Autonome transportrobot voor pallets

Roboticabedrijf Robex levert met de GoPal 400 een autonome transportrobot voor het interne transport van pallets. De robot van het Deense Robotize is erg compact en neemt ongeveer evenveel ruimte in als een medewerker met een handpallettruck.

AirBridgeCargo vestigt Europese hub op Liege Airport

Liege Airport en de Groep Volga-Dnepr hebben een overeenkomst getekend waardoor de luchtvaartmaatschappij AirBridgeCargo een verbintenis met de luchthaven aangaat. Het gaat om een akkoord over tien jaar, waardoor AirBridgeCargo over 25.000m² aan loodsoppervlakte zal beschikken voor zijn verrichtingen.

Shippeo breidt uit naar het Verenigd Koninkrijk

Shippeo, aanbieder van het gelijknamige supply chain visibility platform, breidt na Amsterdam zijn activiteiten nu ook uit naar het Verenigd Koninkrijk. Zo wil het bedrijf tegemoetkomen aan de snelgroeiende vraag van verladers naar voorspellende en real-time informatie over Europese wegleveringen.

Van Hessen implementeert Cloud BI en Analytics Services van Inergy

De Nederlandse onderneming Van Hessen is wereldwijd actief in het oogsten, verwerken en distribueren van natuurdarmen, vleesproducten en farmaceutische producten. Voor zijn activiteiten op het vlak van business intelligence (BI) en analytics heeft het bedrijf een samenwerkingsakkoord getekend met Inergy.

Belgen vinden prijs en bestelgemak het belangrijkst bij e-shoppen

Ruim driekwart van de Belgen vindt de verkoopprijs en de eenvoud waarmee online kan worden besteld de belangrijkste criteria bij online shoppen. Dat blijkt uit een onderzoek dat verpakkingsbedrijf DS Smith liet uitvoeren door Mintel bij in totaal 5.000 e-shoppers, verdeeld over negen landen.

Witron wendt ervaring aan bij nieuwste generatie stapelkranen

De nieuwste generatie stapelkranen van Witron kan worden ingezet in dynamische distributiecentra voor supermarkten, e-commerce en andere distributiekanalen. Het gestandaardiseerde voertuig is geschikt voor normale omgevingstemperatuur, maar ook voor koel- en vriesruimten en is bedoeld voor continubedrijf, 365 per jaar, 7 dagen per week, 24 uur per dag.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.