Wereldhaven ‘Port of Antwerp-Bruges’ in de maak

De algemene pers berichtte enkele dagen geleden al dat de Stad Antwerpen en de Stad Brugge eindelijk tot een akkoord zijn gekomen om hun respectieve havens te laten versmelten. Dat langverwachte tweestedenakkoord betekent het officiële startschot voor een eenmakingstraject dat zowat een jaar in beslag zal nemen. Daarna zal de fusiehaven verdergaan onder de naam ‘Port of Antwerp-Bruges’. Op die manier versterken de havens hun positie in de wereldwijde logistieke keten en wordt de duurzame groei bestendigd. Bovendien moet de eengemaakte haven beter bestand zijn tegen de uitdagingen van de toekomst en het voortouw nemen in de transitie naar een koolstofarme economie. Zo wil Port of Antwerp-Bruges de eerste wereldhaven worden die economie, mens en klimaat verzoent.

 CEO van de nieuwe fusiehaven wordt Jacques Vandermeiren, de huidige CEO van de haven van Antwerpen. Ook Tom Hautekiet, CEO in Zeebrugge, vervoegt het directieteam. Antwerps havenschepen Annick De Ridder wordt voorzitter van het fusiebedrijf, terwijl Dirk De fauw, huidig voorzitter van de haven van Zeebrugge, ondervoorzitter wordt.
 
De gezamenlijke positie van de havens van Antwerpen en Zeebrugge in de wereldwijde logistieke keten krijgt met de fusie een stevige duw in de rug. Zo wordt de eengemaakte haven de belangrijkste containerhaven (157 miljoen ton/jaar), een van de grootste breakbulkhavens en de grootste haven voor overslag van voertuigen in Europa. Daarnaast zal de haven meer dan 15% van de totale doorvoer van gas in Europa voor haar rekening nemen en uiteraard blijft het ook de belangrijkste chemische hub van Europa. Tot slot wordt het de grootste cruisehaven van de Benelux. Met een totale doorvoer van 278 miljoen ton per jaar bestendigt de eengemaakte haven haar wereldwijde toppositie.
 
De fusie behelst echter meer dan tonnen en TEU’s. De ambitie is om de eerste wereldhaven te worden die economie, mens en klimaat verzoent. Het eenmakingsproject is gebaseerd op het creëren van meerwaarde voor de omgeving in Antwerpen en Zeebrugge, voor klanten en stakeholders, maar ook voor de rest van Vlaanderen. In een gezamenlijk plan definieerden beide havens drie strategische prioriteiten: duurzame groei, weerbaarheid en leiderschap in de energie- en digitale transitie.
 
Duurzame groei
Port of Antwerp-Bruges combineert naar eigen zeggen het beste van twee werelden en zet in op de sterktes van beide sites. De havens van Antwerpen en Zeebrugge zijn in hoge mate complementair: zo is Antwerpen sterk in de trafiek en opslag van containers, breakbulk en chemische producten, terwijl Zeebrugge een belangrijke haven is voor ro/ro-verkeer, containerbehandeling en de overslag van vloeibaar aardgas. Door nauwer samen te werken wordt de duurzame groei van zowel het individuele als het gezamenlijke marktaandeel van beide havens bestendigd.
Om de meerwaarde van een eengemaakte haven zo goed mogelijk te benutten, trekt Port of Antwerp-Bruges de kaart van de interconnectiviteit. Zo zal het goederenspoorvervoer tussen de twee sites worden gebundeld, wordt de estuaire vaart (door binnenschepen op de Noordzee) geoptimaliseerd en staat ook een verbinding via pijpleidingen op de prioriteitenlijst.
 
De voorziene strategische investeringen, zoals de nieuwe zeesluis in Zeebrugge en de extra containercapaciteit in Antwerpen, worden verdergezet. Toekomstige investeringen zullen vanuit een eengemaakte bedrijfsvoering worden beoordeeld, zodat ze beide havenplatformen ten goede komen en zodat de haven kan blijven tegemoetkomen aan de verwachtingen van haar klanten.
 
Weerbaarheid
Door hun krachten te bundelen, willen de havens van Antwerpen en Zeebrugge beter bestand zijn tegen de uitdagingen van de toekomst, wat essentieel is voor de welvaart en het welzijn van onze samenleving en voor de toekomst van onze economie.
In de nabije toekomst zullen een eengemaakte organisatiestructuur en manier van werken worden ontwikkeld, met respect voor elkaars DNA en bedrijfscultuur. Over de leiding en het bestuur van Port of Antwerp-Bruges zullen samen transparante afspraken voor de langere termijn worden gemaakt.
 
De haven wil zoveel mogelijk synergieën tot stand brengen, verder timmeren aan het ruime maatschappelijke draagvlak voor de motor van de Vlaamse economie en haar positie als logistiek, maritiem en industrieel centrum versterken. Niet alleen in Vlaanderen en België, maar ook op Europees niveau en wereldwijd.
 
Leiderschap in energie- en digitale transitie
De eengemaakte haven zal ook sneller en beter kunnen inspelen op maatschappelijke en technologische ontwikkelingen zoals energietransitie, innovatie en digitalisering.
Zowel in Antwerpen als in Zeebrugge stond duurzaamheid al centraal in de strategische koers, maar Port of Antwerp-Bruges legt de lat nog hoger. De combinatie van de Antwerpse industriële cluster en de Zeebrugse kustligging vormt een unieke opportuniteit om de toekomstige energie-uitdagingen in Vlaanderen en de ruimere regio aan te gaan. Zo wil Port of Antwerp-Bruges de Europese leiderspositie innemen als importhub van groene waterstof en een actieve voortrekker zijn van de waterstofeconomie. Daarnaast zet de haven, in samenwerking met haar industriële en maritieme klanten, verder in op koolstofreductie en onderzoek naar de toepassing van CCUS (Carbon Capture, Utilisation & Storage) als bijdrage in de transitie naar een koolstofarmere haven.
Tot slot biedt Port of Antwerp-Bruges ijzersterke troeven op het vlak van innovatie en digitalisering om de logistieke keten efficiënter, betrouwbaarder en veiliger te maken.
 
De transactie is onderworpen aan een aantal gebruikelijke opschortende voorwaarden, waaronder de goedkeuring van de Belgische mededingingsautoriteiten. Beide partijen streven ernaar de transactie in de loop van 2021 af te ronden.
 
Op de foto: Dirk De fauw, burgemeester van Brugge en voorzitter van het havenbestuur Zeebrugge en Annick De Ridder, havenschepen van Antwerpen en voorzitter van de raad van bestuur van het Antwerpse Havenbedrijf.

Recente nieuwsberichten

A-SIS ondersteunt wereldwijde intralogistiek van Parfums Christian Dior

Vanuit zijn internationale distributiecentrum in Saint Jean de Braye verstuurt Parfums Christian Dior dagelijks bijna 3.500 bestellingen, voornamelijk parfums en cosmetica, naar alle uithoeken van de wereld. Om de opslag, picking en verzending van orders te optimaliseren, schakelde het luxemerk 15 jaar geleden A-SIS in, het softwaremerk van de Savoye Divisie.

AutoStore verhoogt pick- en opslagcapaciteit met Black Line serie

Het hart van de Black Line serie is de nieuwe Black Line Robot B1. De nieuwe Black Line techniek halveert de omvang van de robot en maakt zodoende geavanceerde rijpatronen en hogere snelheden mogelijk. Dankzij de hogere body van de robot, neemt de B1 de bakken niet naast zich op, zoals de R5 Robot, maar in de holte in zijn eigen body.

DPDgroup peilt naar wensen van online shopper

Voor het derde jaar op rij geeft DPDgroup met zijn ‘E-shopper barometer’ inzicht in de huidige trends op het vlak van e-commerce. Verder geeft het rapport informatie over de gewoontes en verwachtingen van de hedendaagse e-shopper, bijvoorbeeld op het vlak van veiligheid van betaling en bescherming van gegevens, of het retourproces.

UPS steunt Amerikaanse klanten met pick-up op zaterdag voor internationale zendingen

UPS zorgt ervoor dat internationale pakketjes van Amerikaanse klanten die op zaterdag worden verzonden, voortaan even snel worden geleverd als binnenlandse verzendingen. Dat betekent dat bedrijven die op zaterdag een aankoop plannen van de Verenigde Staten naar 57 verschillende markten in Noord- en Zuid-Amerika, Europa en Azië de levering op maandag al mogen verwachten, een dag sneller dan de vroegere reistijd van UPS.

DSV brengt overnamebod op Panalpina uit

DSV is op overnamepad. Na de mislukte overnamepoging van Ceva Logistics in oktober vorig jaar, brengt de Deense logistiek dienstverlener nu een ongevraagd overnamebod uit op zijn Zwitserse tegenhanger Panalpina. Het gaat om een bod van 4 miljard Zwitserse frank, ofwel 3,54 miljard euro.

Manhattan Associates stimuleert betere winkelervaring

Manhattan Associates breidt zijn Customer Engagement aanbod uit met een nieuwe ‘instore’ functionaliteit, die deel uitmaakt van de Manhattan Active Omni-oplossingen. De functionaliteit moet het omnichannel serviceniveau verbeteren door winkelmedewerkers de tools en informatie te geven die ze nodig hebben om klantbetrokkenheid te vergroten.

Aldi schrijft meest duurzame dc van België op zijn naam

Aldi investeert 50 miljoen euro in het meest duurzame distributiecentrum van België. Het nieuwe distributiecentrum is gevestigd in Turnhout en neemt de taken van het dc in Rijkevorsel over, dat een zestigtal Aldi-winkels in de provincie Antwerpen bevoorraadt, maar te klein geworden is.

Delaware breidt senior management uit

Het senior management van bedrijfsadviseur en IT-dienstverlener Delaware verwelkomt in januari Gert Grobben (gestart bij Delaware in 2001) en Bart Van Kerkhoven (gestart in 2013) als nieuwe partners. Tegelijk worden Philippe Vlietinck (sinds 1993 bij Delaware), Folker Lamote (sinds 1998) en Johan Raedemaeker (sinds 2009) associate partners.

Stijn Bijnens vervoegt raad van bestuur bij H.Essers

Begin dit jaar ruilde Stijn Bijnens, destijds medeoprichter van Ubizen, zijn rol van algemeen directeur bij de Limburgse Reconversiemaatschappij (LRM) in voor de functie van CEO bij IT-Groep Cegeka. Nu treedt hij ook toe tot de raad van bestuur van logistiek dienstverlener H.Essers, waar hij Luc Cardinaels zal vervangen.

Stemming Mobility Package treft Belgische transportbedrijven

Afgelopen vrijdag heeft de TRAN-commissie gestemd over de Europese transportregels van het zogenoemde Mobility Package. De meeste voorstellen werden weggestemd, waardoor de afhandeling van het Mobility Package opnieuw vertraging oploopt. Wat wel werd goedgekeurd, is de verplichte terugkeer van het voertuig naar het thuisland na drie dagen cabotage.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.