Wereldhaven ‘Port of Antwerp-Bruges’ in de maak

De algemene pers berichtte enkele dagen geleden al dat de Stad Antwerpen en de Stad Brugge eindelijk tot een akkoord zijn gekomen om hun respectieve havens te laten versmelten. Dat langverwachte tweestedenakkoord betekent het officiële startschot voor een eenmakingstraject dat zowat een jaar in beslag zal nemen. Daarna zal de fusiehaven verdergaan onder de naam ‘Port of Antwerp-Bruges’. Op die manier versterken de havens hun positie in de wereldwijde logistieke keten en wordt de duurzame groei bestendigd. Bovendien moet de eengemaakte haven beter bestand zijn tegen de uitdagingen van de toekomst en het voortouw nemen in de transitie naar een koolstofarme economie. Zo wil Port of Antwerp-Bruges de eerste wereldhaven worden die economie, mens en klimaat verzoent.

 CEO van de nieuwe fusiehaven wordt Jacques Vandermeiren, de huidige CEO van de haven van Antwerpen. Ook Tom Hautekiet, CEO in Zeebrugge, vervoegt het directieteam. Antwerps havenschepen Annick De Ridder wordt voorzitter van het fusiebedrijf, terwijl Dirk De fauw, huidig voorzitter van de haven van Zeebrugge, ondervoorzitter wordt.
 
De gezamenlijke positie van de havens van Antwerpen en Zeebrugge in de wereldwijde logistieke keten krijgt met de fusie een stevige duw in de rug. Zo wordt de eengemaakte haven de belangrijkste containerhaven (157 miljoen ton/jaar), een van de grootste breakbulkhavens en de grootste haven voor overslag van voertuigen in Europa. Daarnaast zal de haven meer dan 15% van de totale doorvoer van gas in Europa voor haar rekening nemen en uiteraard blijft het ook de belangrijkste chemische hub van Europa. Tot slot wordt het de grootste cruisehaven van de Benelux. Met een totale doorvoer van 278 miljoen ton per jaar bestendigt de eengemaakte haven haar wereldwijde toppositie.
 
De fusie behelst echter meer dan tonnen en TEU’s. De ambitie is om de eerste wereldhaven te worden die economie, mens en klimaat verzoent. Het eenmakingsproject is gebaseerd op het creëren van meerwaarde voor de omgeving in Antwerpen en Zeebrugge, voor klanten en stakeholders, maar ook voor de rest van Vlaanderen. In een gezamenlijk plan definieerden beide havens drie strategische prioriteiten: duurzame groei, weerbaarheid en leiderschap in de energie- en digitale transitie.
 
Duurzame groei
Port of Antwerp-Bruges combineert naar eigen zeggen het beste van twee werelden en zet in op de sterktes van beide sites. De havens van Antwerpen en Zeebrugge zijn in hoge mate complementair: zo is Antwerpen sterk in de trafiek en opslag van containers, breakbulk en chemische producten, terwijl Zeebrugge een belangrijke haven is voor ro/ro-verkeer, containerbehandeling en de overslag van vloeibaar aardgas. Door nauwer samen te werken wordt de duurzame groei van zowel het individuele als het gezamenlijke marktaandeel van beide havens bestendigd.
Om de meerwaarde van een eengemaakte haven zo goed mogelijk te benutten, trekt Port of Antwerp-Bruges de kaart van de interconnectiviteit. Zo zal het goederenspoorvervoer tussen de twee sites worden gebundeld, wordt de estuaire vaart (door binnenschepen op de Noordzee) geoptimaliseerd en staat ook een verbinding via pijpleidingen op de prioriteitenlijst.
 
De voorziene strategische investeringen, zoals de nieuwe zeesluis in Zeebrugge en de extra containercapaciteit in Antwerpen, worden verdergezet. Toekomstige investeringen zullen vanuit een eengemaakte bedrijfsvoering worden beoordeeld, zodat ze beide havenplatformen ten goede komen en zodat de haven kan blijven tegemoetkomen aan de verwachtingen van haar klanten.
 
Weerbaarheid
Door hun krachten te bundelen, willen de havens van Antwerpen en Zeebrugge beter bestand zijn tegen de uitdagingen van de toekomst, wat essentieel is voor de welvaart en het welzijn van onze samenleving en voor de toekomst van onze economie.
In de nabije toekomst zullen een eengemaakte organisatiestructuur en manier van werken worden ontwikkeld, met respect voor elkaars DNA en bedrijfscultuur. Over de leiding en het bestuur van Port of Antwerp-Bruges zullen samen transparante afspraken voor de langere termijn worden gemaakt.
 
De haven wil zoveel mogelijk synergieën tot stand brengen, verder timmeren aan het ruime maatschappelijke draagvlak voor de motor van de Vlaamse economie en haar positie als logistiek, maritiem en industrieel centrum versterken. Niet alleen in Vlaanderen en België, maar ook op Europees niveau en wereldwijd.
 
Leiderschap in energie- en digitale transitie
De eengemaakte haven zal ook sneller en beter kunnen inspelen op maatschappelijke en technologische ontwikkelingen zoals energietransitie, innovatie en digitalisering.
Zowel in Antwerpen als in Zeebrugge stond duurzaamheid al centraal in de strategische koers, maar Port of Antwerp-Bruges legt de lat nog hoger. De combinatie van de Antwerpse industriële cluster en de Zeebrugse kustligging vormt een unieke opportuniteit om de toekomstige energie-uitdagingen in Vlaanderen en de ruimere regio aan te gaan. Zo wil Port of Antwerp-Bruges de Europese leiderspositie innemen als importhub van groene waterstof en een actieve voortrekker zijn van de waterstofeconomie. Daarnaast zet de haven, in samenwerking met haar industriële en maritieme klanten, verder in op koolstofreductie en onderzoek naar de toepassing van CCUS (Carbon Capture, Utilisation & Storage) als bijdrage in de transitie naar een koolstofarmere haven.
Tot slot biedt Port of Antwerp-Bruges ijzersterke troeven op het vlak van innovatie en digitalisering om de logistieke keten efficiënter, betrouwbaarder en veiliger te maken.
 
De transactie is onderworpen aan een aantal gebruikelijke opschortende voorwaarden, waaronder de goedkeuring van de Belgische mededingingsautoriteiten. Beide partijen streven ernaar de transactie in de loop van 2021 af te ronden.
 
Op de foto: Dirk De fauw, burgemeester van Brugge en voorzitter van het havenbestuur Zeebrugge en Annick De Ridder, havenschepen van Antwerpen en voorzitter van de raad van bestuur van het Antwerpse Havenbedrijf.

Recente nieuwsberichten

TVH Equipment neemt Padix over

TVH Equipment heeft de handelsactiviteiten van het Diksmuidse bedrijf Padix overgenomen. Padix verhuurt hoogwerkers en heeft een vloot van 90 machines. Voor TVH Equipment wordt dit een nieuwe vestiging, naast de bestaande locaties in Waregem, Antwerpen, Londerzeel, Maaseik, Sint-Niklaas en Nijvel.

CRAS Woodgroup schakelt met Ctac over op SAP S/4HANA

Het West-Vlaamse houtbedrijf Cras Woodgroup gaat een partnership aan met business & cloud integrator Ctac om zijn businessprocessen te integreren en realtime data om te zetten in acties. Het houtbedrijf schakelt over van een verouderd eigen ontwikkeld systeem met veel maatwerk naar SAP S/4HANA, een standaardoplossing met functionaliteit op het vlak van realtime rapportage, inzicht in actuele voorraad, realtime MRP en available-to-promise-checks.

Zweden stuurt onbemande truck de weg op

De Zweedse overheid heeft groen licht gegeven voor de eerste testritten met een autonoom rijdende elektrische vrachtwagen op de openbare weg. Het gaat concreet om de autonome elektrische T-pod truck van de Zweedse start-up Einride. De eerste rollout van de T-pod vond vorig jaar in november plaats op de site van DB Schenker in het Zweedse Jönköping.

Nieuwe spoorterminal voor optimale verbinding Genk-Antwerpen

Transport- en logistiek dienstverlener H.Essers en spoorvrachtoperator Lineas delen al langer de visie van een multimodaal transportnetwerk met het spoor als ruggengraat. Met de lancering van de nieuwe spoorterminal H.Essers Railport Genk tillen ze hun samenwerking nu naar een hoger niveau.

Optimize Group in handen van Israëlische ERP-speler

Optimize Group, een Belgische full service ICT-partner met ERP-, BI- en CRM-oplossingen, wordt overgenomen door Priority Software Ltd, een wereldwijde aanbieder van bedrijfsmanagement oplossingen uit Tel Aviv. Het bedrijf, dat door Gartner werd opgenomen als evolutionair in cloud ERP-oplossingen, is de grootste ERP-speler in Israël, en heeft daarmee sinds 2014 SAP verslaan.

Yusen Logistics introduceert ‘serialisatie’-oplossingen voor farma en healthcare

Om te voorkomen dat vervalste of imitatie-medicijnen voor menselijk gebruik in de legale distributieketen terechtkomen en hun weg naar de eindgebruiker vinden, is op 9 februari 2019 de ‘European Falsified Medicines Directive’ van kracht geworden.

Nog één week tot Supply Chain Innovations 2019. Neem actie!

Wellicht las u al verbaasd het schitterende seminarprogramma van SC Innovations 2019. U tekende misschien al gratis in en ontving de code van uw toegangsbadge? Of u dacht in te schrijven, maar nam er de tijd nog niet voor. Of u twijfelde of deze dag weg van uw dagelijkse beslommeringen wel verantwoord is.

Vergroten opslagcapaciteit?

(Advertorial) Je wil meer artikelen opslaan maar je hebt te weinig ruimte? Je wil tevens uitbreiding spreiden over meerdere jaren? Je kan een opslagsysteem zo laten ontwerpen dat uitbreiding op later tijdstip steeds mogelijk is. Zo kan je uw investeringen voor magazijninrichting spreiden.

Reflex WMS krijgt module voor realtime-beheer van personeel en materieel

Adviesbureau, digitale dienstverlener en softwareontwikkelaar Hardis Group ontwikkelde Reflex Labour Management System (LMS). Deze nieuwe module van het warehouse management systeem Reflex WMS werd ontwikkeld om het planningsproces efficiënter te maken, orders correct te kunnen verwerken en op tijd te verzenden en de productiviteit te optimaliseren.

Eutraco neemt tweede logistieke hub van 30.000m² in gebruik in Sint-Niklaas

JLL heeft op het Industriepark-West in Sint-Niklaas de logistieke gebouwen op de site van Alinso uit Zwijnaarde verhuurd aan Eutraco uit Roeselare. JLL bemiddelde de transactie tussen Alinso en Eutraco. De site bevindt zich langs de E17 in de zone Industriepark-West.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.