Wereldhaven ‘Port of Antwerp-Bruges’ in de maak

De algemene pers berichtte enkele dagen geleden al dat de Stad Antwerpen en de Stad Brugge eindelijk tot een akkoord zijn gekomen om hun respectieve havens te laten versmelten. Dat langverwachte tweestedenakkoord betekent het officiële startschot voor een eenmakingstraject dat zowat een jaar in beslag zal nemen. Daarna zal de fusiehaven verdergaan onder de naam ‘Port of Antwerp-Bruges’. Op die manier versterken de havens hun positie in de wereldwijde logistieke keten en wordt de duurzame groei bestendigd. Bovendien moet de eengemaakte haven beter bestand zijn tegen de uitdagingen van de toekomst en het voortouw nemen in de transitie naar een koolstofarme economie. Zo wil Port of Antwerp-Bruges de eerste wereldhaven worden die economie, mens en klimaat verzoent.

 CEO van de nieuwe fusiehaven wordt Jacques Vandermeiren, de huidige CEO van de haven van Antwerpen. Ook Tom Hautekiet, CEO in Zeebrugge, vervoegt het directieteam. Antwerps havenschepen Annick De Ridder wordt voorzitter van het fusiebedrijf, terwijl Dirk De fauw, huidig voorzitter van de haven van Zeebrugge, ondervoorzitter wordt.
 
De gezamenlijke positie van de havens van Antwerpen en Zeebrugge in de wereldwijde logistieke keten krijgt met de fusie een stevige duw in de rug. Zo wordt de eengemaakte haven de belangrijkste containerhaven (157 miljoen ton/jaar), een van de grootste breakbulkhavens en de grootste haven voor overslag van voertuigen in Europa. Daarnaast zal de haven meer dan 15% van de totale doorvoer van gas in Europa voor haar rekening nemen en uiteraard blijft het ook de belangrijkste chemische hub van Europa. Tot slot wordt het de grootste cruisehaven van de Benelux. Met een totale doorvoer van 278 miljoen ton per jaar bestendigt de eengemaakte haven haar wereldwijde toppositie.
 
De fusie behelst echter meer dan tonnen en TEU’s. De ambitie is om de eerste wereldhaven te worden die economie, mens en klimaat verzoent. Het eenmakingsproject is gebaseerd op het creëren van meerwaarde voor de omgeving in Antwerpen en Zeebrugge, voor klanten en stakeholders, maar ook voor de rest van Vlaanderen. In een gezamenlijk plan definieerden beide havens drie strategische prioriteiten: duurzame groei, weerbaarheid en leiderschap in de energie- en digitale transitie.
 
Duurzame groei
Port of Antwerp-Bruges combineert naar eigen zeggen het beste van twee werelden en zet in op de sterktes van beide sites. De havens van Antwerpen en Zeebrugge zijn in hoge mate complementair: zo is Antwerpen sterk in de trafiek en opslag van containers, breakbulk en chemische producten, terwijl Zeebrugge een belangrijke haven is voor ro/ro-verkeer, containerbehandeling en de overslag van vloeibaar aardgas. Door nauwer samen te werken wordt de duurzame groei van zowel het individuele als het gezamenlijke marktaandeel van beide havens bestendigd.
Om de meerwaarde van een eengemaakte haven zo goed mogelijk te benutten, trekt Port of Antwerp-Bruges de kaart van de interconnectiviteit. Zo zal het goederenspoorvervoer tussen de twee sites worden gebundeld, wordt de estuaire vaart (door binnenschepen op de Noordzee) geoptimaliseerd en staat ook een verbinding via pijpleidingen op de prioriteitenlijst.
 
De voorziene strategische investeringen, zoals de nieuwe zeesluis in Zeebrugge en de extra containercapaciteit in Antwerpen, worden verdergezet. Toekomstige investeringen zullen vanuit een eengemaakte bedrijfsvoering worden beoordeeld, zodat ze beide havenplatformen ten goede komen en zodat de haven kan blijven tegemoetkomen aan de verwachtingen van haar klanten.
 
Weerbaarheid
Door hun krachten te bundelen, willen de havens van Antwerpen en Zeebrugge beter bestand zijn tegen de uitdagingen van de toekomst, wat essentieel is voor de welvaart en het welzijn van onze samenleving en voor de toekomst van onze economie.
In de nabije toekomst zullen een eengemaakte organisatiestructuur en manier van werken worden ontwikkeld, met respect voor elkaars DNA en bedrijfscultuur. Over de leiding en het bestuur van Port of Antwerp-Bruges zullen samen transparante afspraken voor de langere termijn worden gemaakt.
 
De haven wil zoveel mogelijk synergieën tot stand brengen, verder timmeren aan het ruime maatschappelijke draagvlak voor de motor van de Vlaamse economie en haar positie als logistiek, maritiem en industrieel centrum versterken. Niet alleen in Vlaanderen en België, maar ook op Europees niveau en wereldwijd.
 
Leiderschap in energie- en digitale transitie
De eengemaakte haven zal ook sneller en beter kunnen inspelen op maatschappelijke en technologische ontwikkelingen zoals energietransitie, innovatie en digitalisering.
Zowel in Antwerpen als in Zeebrugge stond duurzaamheid al centraal in de strategische koers, maar Port of Antwerp-Bruges legt de lat nog hoger. De combinatie van de Antwerpse industriële cluster en de Zeebrugse kustligging vormt een unieke opportuniteit om de toekomstige energie-uitdagingen in Vlaanderen en de ruimere regio aan te gaan. Zo wil Port of Antwerp-Bruges de Europese leiderspositie innemen als importhub van groene waterstof en een actieve voortrekker zijn van de waterstofeconomie. Daarnaast zet de haven, in samenwerking met haar industriële en maritieme klanten, verder in op koolstofreductie en onderzoek naar de toepassing van CCUS (Carbon Capture, Utilisation & Storage) als bijdrage in de transitie naar een koolstofarmere haven.
Tot slot biedt Port of Antwerp-Bruges ijzersterke troeven op het vlak van innovatie en digitalisering om de logistieke keten efficiënter, betrouwbaarder en veiliger te maken.
 
De transactie is onderworpen aan een aantal gebruikelijke opschortende voorwaarden, waaronder de goedkeuring van de Belgische mededingingsautoriteiten. Beide partijen streven ernaar de transactie in de loop van 2021 af te ronden.
 
Op de foto: Dirk De fauw, burgemeester van Brugge en voorzitter van het havenbestuur Zeebrugge en Annick De Ridder, havenschepen van Antwerpen en voorzitter van de raad van bestuur van het Antwerpse Havenbedrijf.

Recente nieuwsberichten

UPTR over “(on)grondwettelijkheid van kilometerheffing in België”

De kilometerheffing is een heffing op voertuigen die worden gebruikt voor het vervoer van goederen en die een maximaal toegelaten massa van meer dan 3,5 ton hebben. De juridische basis van die heffing vloeit voort uit de impact die deze voertuigen hebben op het milieu en de weginfrastructuur.

DS Smith Plastics, Injection Moulded Products heet voortaan DW Reusables

De Amerikaanse investeringsmaatschappij Olympus Partners heeft de overname afgerond van DS Smith Plastics, Injection Moulded Products. Als gevolg van de overname heeft de afdeling van DS Smith Plastics zichzelf omgedoopt tot ‘DW Reusables’.

Logflow benoemt Wim Clappaert tot CEO

Logflow heeft Wim Clappaert (52) aangesteld als nieuwe CEO. Wim Clappaert studeerde af als burgerlijk ingenieur elektromechanica, operations management. Hij heeft meer dan 25 jaar ervaring in verschillende managementfuncties in industriële ondernemingen.

Checklist voor magazijninrichting

Magazijninrichting wordt bepaald door verschillende factoren. Onder meer de aard van de op te slagen goederen. Vloeibare, vaste en warmte-, koude- of vochtgevoelige materialen stellen bijvoorbeeld verschillende eisen aan magazijnrekken of magazijnbakken.

ABB biedt samen met Covariant AI-enabled robotoplossingen aan

Leverancier van industriële robots ABB is een samenwerking aangegaan met Covariant, een Silicon Valley AI start-up, om AI-enabled robotoplossingen op de markt te brengen. De razendsnelle groei in e-commerce wereldwijd vormde voor ABB het aanknopingspunt om een AI-enabled oplossing te ontwikkelen voor uiteenlopende toepassingen in o.a.

NxtPort en Port+ zetten volgende stap naar een papierloze haven

Op 5 maart 2020 stellen NxtPort en Port+ officieel het centrale samenwerkingsplatform Bulkchain voor de hele breakbulk en project cargo community voor. Bulkchain werd voor het eerst als idee gepresenteerd op 18 juni 2018. Minder dan een jaar later al werd de betaversie voorgesteld en in oktober 2019 zetten ArcelorMittal en PSA hun schouders onder het pilootproject.

Dongen Pallets ruilt verbranders voor elektrische trucks van Still

Dongen Pallets uit het Nederlandse Dongen produceert pallets, exportkisten en industriële verpakkingen. Ook inspecteert en repareert het bedrijf pallets. Al sinds de start van de onderneming wordt gewerkt met hout, afkomstig uit duurzaam beheerde productiebossen en voor het overgrote deel gecertificeerd.

Meer dan 30 uiteenzettingen op Supply Chain Innovations

Meer dan 30 high level, niet commerciële uiteenzettingen met onder meer praktijkcases van Johnson & Johnson, Albert Heijn, Van Oirschot, Duvel Moortgat, Dynagroep, … en nog veel meer mag u niet ontbreken op Supply Chain Innovations 2020! Bekijk het volledige programma online en registreer nu voor Supply Chain Innovations 2020!

Toyota Material Handling Europe benoemt Ernesto Domínguez tot nieuwe president en CEO

Op 1 april 2020 begint Ernesto Domínguez in zijn nieuwe functie van president en CEO van Toyota Material Handling Europe. Ernesto Domínguez, geboren in 1966 in het Spaanse Tarragona, trad in 2000 als managing director bij Toyota Material Handling Spanje (voorheen BT España) in dienst.

Public cloud groeit minder snel dan verwacht volgens Barracuda

Barracuda, aanbieder van securityoplossingen die geschikt zijn voor de cloud, heeft met ‘Future Shock: The Cloud Is The New Network’ een nieuw onderzoek voorgesteld dat peilt naar de adoptie van public cloud. Voor het onderzoek werden 750 IT-beslissers gevraagd naar hun ervaringen met public cloud en naar hun bekommernissen die de adoptie ervan afremmen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.